Technische fietstermen deel 3: aandrijving en schakelen

0

Een fiets is op zich niet zo ingewikkeld. Maar lees je erover dan stuit je soms op lastige termen, zeker sinds de opkomst van de e-bike. Wij verduidelijken een reeks begrippen voor je. Deel 3: aandrijving en schakelen.

Pinion: ingenieus schakelsysteem rond en in de trapas

Belt-drive

Engels voor riemaandrijving. Steeds meer fietsen hebben tegenwoordig een riem in plaats van een ketting. Zo’n getande kunststof riem is duurder dan een ketting, maar gaat een stuk langer mee en is vooral veel onderhoudsvriendelijker. Nadeel: een riem werkt niet met een derailleur, maar alleen met een versnellingsnaaf of -bak. Qua versnellingen zijn de mogelijkheden dus wat beperkter.

Lees ook: Riemaandrijving uitgelegd: wat is het en wil je het op je fiets?

Naafversnelling

Je kunt een motor in je naaf hebben, maar ook een versnellingsapparaat. ­Sterker nog, bij e-bikes is dit het meest voorkomende schakelsysteem. De naafversnelling is volledig in de naaf weg­gewerkt, dat maakt het systeem lekker onderhoudsarm. Meestal telt het zeven à acht versnellingen, maar er zijn er ook al met veertien en zelfs achttien.

Lees ook: Technische fietstermen deel 1: de e-bike ontrafeld

Pinion

Pinion is een ingenieus schakelsysteem rond en in de trapas. Het systeem werkt hetzelfde als de versnellingsbak van een auto, daarom noemen we dit ook gewoon een versnellingsbak. Nadelen zijn dat het systeem om een speciaal aangepast frame vraagt en nogal zwaar is. Voordeel is dat het maar liefst achttien versnellingen heeft (er zijn ook versies van twaalf, negen en zes versnellingen) en het zwaartepunt midden in de fiets ligt.

Lees ook: Stromer ST3 Pinion speed pedelec Proefrit

Rohloff-naaf

Het Rohloff-naafversnellingssysteem (zie Naafversnelling hierboven) is zó gerenommeerd dat het een aparte vermelding ­verdient. Het systeem telt veertien versnellingen en wordt vooral geroemd om zijn soepele werking. Het loopt bijna net zo licht als een derailleurversnellings­systeem. Een ander voordeel is dat het erg duurzaam is: 100.000 kilometer met één Rohloff-naaf is geen ­uitzondering. Duitse degelijkheid, noemt men dat.

Mis je nog wat?
Al heel wat opgestoken van deze lijst, maar je mist nog een term?
We horen graag welke! Laat het ons weten via redactie@fietsactief.nl

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.