Stromer ST3 Pinion speed pedelec Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de speed pedelecs op een rij. Dit is de Stromer ST3 Pinion: ‘Geen ‘vrijetijdsfietsje’, maar een vervanger voor je vierwieler‘.

Stromer ST3 Pinion

Goedkoop is-ie niet, maar voor dat geld krijg je wel wat

Stromer ST3 Pinion in een notendop

Zeg je speed pedelec, dan zeg je Stromer. Wil je de auto laten staan, maar graag sneller dan 25 kilometer per uur retour naar je werk, dan is een speed pedelec perfect. Deze ST3 Pinion kan 45 kilometer per uur. Goedkoop is-ie niet, maar voor dat geld krijg je wel wat. Het is eigenlijk meteen duidelijk als je ‘m ziet staan: dit is geen ‘vrijetijdsfietsje’, maar een vervanger voor je vierwieler. Met als inzet: tijd winnen. Geen files meer, geen zoektocht naar een parkeerplaats en tegelijk lekker uitwaaien.

Stromer ST3 Pinion

Een kruissnelheid van 35 plus is vrij eenvoudig vol te houden, mits je vrijbaan hebt

Rijeigenschappen

Vorig jaar reden we ook al eens op een ST3. En wat was het gaaf om die snel­heden boven de 25 per uur te rijden! Je trekt zeer snel op. In standje 1 rijd je zo naar de 30 per uur. Voor 35 kilo­meter per uur heb je standje 2 nodig, voor alles de 3. Een kruissnelheid van 35 plus is vrij eenvoudig vol te houden, mits je vrijbaan hebt. In stand 3 heb je met een volle accu voor ruim 90 kilometer stroom.

Stromer ST3 Pinion

De ST3 Pinion heeft een in het frame ingebouwde versnellingsbak en een riem

Heeft de ‘gewone’ ST3 een achterderailleur en ketting, de ST3 Pinion heeft een in het frame ingebouwde versnellingsbak en een riem. Het schakelen met de Pinion gaat prima, al voel je meer weerstand dan bij een achterderailleur. De Pinion bedien je met een draaigreep en middels twee deels door het balhoofd en frame lopende kabels – daar zit ook de weerstand in. Groot voordeel van Pinion in combinatie met riem is dat het systeem het altijd doet en dat je er qua onderhoud vrijwel geen omkijken naar hebt. De ST3 Pinion is van zichzelf een harde fiets. Wil je meer comfort, kies dan voor een geveerde voorvork en zadelpen en experimenteer met de bandenspanning.

Model & technische details

Er zijn op dit moment diverse modellen op de markt: de ST1, ST2, ST3 en ST5. Die zijn er op hun beurt weer in diverse uitvoeringen. Alle ST-modellen hebben een achterwielmotor en een in de onderbuis geïntegreerde accu. Verschillen? Die zitten vooral in de capaciteit van de accu en het vermogen. Hoe hoger het getal, hoe beter de afmontage. De prijzen variëren van 4.390 tot circa 14.000 euro (voor de nog niet geïntroduceerde ST7). De ST3 is er in een Sport- en een Comfort-uitvoering (met lage instap). Deze versie met een Pinion-versnellingsbak in het frame is sinds kort verkrijgbaar.

Stromer ST3 Pinion

De Gates-riem en de SYNO Drive II achterwielmotor

De ST3 heeft een oversized aluminium frame, een 814 Wh-accu in de onderbuis, TRP hydraulische 203-schijfremmen, Pirelli Cycl-E ST 57 millimeter banden, een Pinion C 1.9 XR versnellingsbak met negen versnellingen, Gates-riem en SYNO Drive II achterwielmotor. Een verende voorvork is op­tioneel (meerprijs 999 euro). De ST3 is volledig connected: hij heeft gps-plaats­bepaling, een smartlock, en updates en ­motorinstellingen doe je draadloos.

Opvallend

Uit de totale kentekenregistraties blijkt dat er in 2021 in ons land 4423 snelle e-bikes op de weg waren. ­Stromer is met 1399 modellen de marktleider. Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering, maar de versnellingsbak, de riem en het grote bereik maken deze ST3 Pinion technisch gezien vrijwel af.

Stromer ST3 Pinion

Stromer is met 1399 geregistreerde modellen op de weg marktleider in ons land

Merk

Stromer bestaat sinds 2009. Het merk werkt vanuit vier locaties: naast het hoofdkantoor in Oberwangen bij Bern, Zwitserland, een assemblagelocatie voor de Europese markt in het Duitse Riedstadt en een filiaal in de VS, is er sinds kort ook een Stromer-vestiging in Den Bosch. Stromer produceert alleen speed pedelecs.

Plussen & ­minnen

+ rijdt snel en soepel
+ onderhoudsvrije versnellingsbak
– weinig comfort
– weerstand bij schakelen

De Stromer ST3 Pinion kost € 7.818,- kijk ook op de WEBSITE van het merk

 

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie