Technische fietstermen deel 2: de e-bike nog verder ontrafeld

0

Een fiets is op zich niet zo ingewikkeld. Maar lees je erover dan stuit je soms op lastige termen, zeker sinds de opkomst van de e-bike. Wij verduidelijken een reeks begrippen voor je. Deel 2: de e-bike nog verder ontrafeld.

Het display fungeert vaak ook als fietcomputer

Display

Het klinkt fancy, maar display gaat hier gewoon om de boordcomputer waarmee je een e-bike bedient en
die vaak ook fungeert als fiets­computer. Het aanbod varieert van ­simpele displays met alleen een paar ledlampjes die de accu­status en ondersteuningsmodus ­aangeven, tot volwaardige com­puters met gps-navigatie die aan het dashboard van een motor doen denken.

Koppel & Nm

Simpel gezegd is koppel (in het Engels torque) de draaikracht die een motor kan leveren, ofwel de kracht die nodig is om de as (in dit geval de trapas of de wielas) te laten draaien. Deze kracht wordt uitgedrukt in Nm (Newtonmeter). Vroeger was 30 Nm heel wat, nu zijn er e-bikemotoren met een koppel van 100 Nm.

Lees ook: Technische fietstermen deel 1: de e-bike ontrafeld

Koppelsensor & cadanssensor

De koppelsensor of trapkrachtsensor meet hoeveel kracht je op de pedalen uitoefent en bepaalt aan de hand van deze informatie hoeveel ondersteuning de motor moet leveren. Hierbij reageert de sensor continu op de input van de fietser. Een andere sensor om de hoeveelheid ondersteuning te bepalen is de cadans- of rotatiesensor. Die doet dat aan de hand van de trapfrequentie – zonder hierbij mee te wegen hoeveel power je zelf levert. Nadeel hiervan is dat er enige vertraging op de reactie van de motor zit omdat deze sensor werkt met een magneetje: de motor ­reageert dus maar eens per halve of hele om­wenteling.

Middenmotor & naafmotor

Een middenmotor is precies wat het woord zegt: een motor in het midden van je fiets, bij de trapas. Een groot voordeel hiervan is dat het gewicht hierdoor stabiel is verdeeld. Bij naafmotoren is dat anders: deze zitten in het voor- of achterwiel en genereren zo een minder gunstige gewichtsverdeling. Het sturen voelt daardoor minder ­stabiel. In de regel zijn middenmotoren ook krachtiger.

De middenmotor: midden op/in je fiets bij de trapas

SUV

Ja echt, het bestaat: de SUV-fiets. Dit is precies wat je je erbij voorstelt: een brute elektrische fiets met een robuust frame, stevige spatborden en bagagedrager, ‘dikke’ banden en vaak ook (voor)vering en een verende zadelpen. Perfect om eropuit te gaan. Je hebt niet voor niets een Sport Utility Vehicle!

Lees ook: Canyon Pathlite:ON 8 SUV e-bike Proefrit

Mis je nog wat?
Al heel wat opgestoken van deze lijst, maar je mist nog een term?
We horen graag welke! Laat het ons weten via redactie@fietsactief.nl

Tekst: Elias de Bruijne Beeld: Ronald van der Boon

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.