Cube Travel Pro trekkingfiets Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen op een rij. Dit is de Cube Travel Pro: ‘Licht, comfortabel en boven alles solide‘.

Cube Travel Pro

Cube maakte de Travel Pro met drie T’s voor ogen: ­travel, tour en trekking

Cube Travel Pro

Fijn rijdende, moderne fietsen zonder trapondersteuning. Ze zijn er nog. We ­testen er twee. Deze Cube Travel Pro en HIER de Trek District 4 EQ. Cube maakte de Travel Pro met drie T’s voor ogen: ­travel, tour en trekking. Zo weet je meteen waarvoor je de fiets kunt gebruiken. Je kunt er weekendtochten mee maken, woon-werkverkeer mee doen, maar de Travel Pro is ook te porren voor een fietsvakantie met ­bepakking. De fiets is licht, comfortabel en boven alles solide. Dat zijn uitermate goede eigenschappen voor iedere fiets, maar helemaal voor een vakantiefiets.

Cube Travel Pro

De kabels lopen buiten langs het frame

Rijeigenschappen

De Travel oogt stoer en zo rijdt-ie ook. Het vrij brede stuur geeft je het gevoel alsof je op een mountainbike
zit. De brede banden van de fiets versterken dat gevoel alleen maar. De 55 millimeter brede exemplaren slokken lekker veel hobbels in het asfalt op. Als je ze niet te hard oppompt, heb je gratis vering. De Travel Pro is een fiets waarmee je, als je eenmaal de straat uit bent, in één ruk naar de camping fietst. Een tas haak je eenvoudig ­achterop en op de voorvork passen low-riders. De aan­drijving gaat met een onderhoudsarme riem en de acht versnellingen in de achternaaf zijn ruim voldoende als je het qua stijgingspercentages niet al te bont maakt. Ga je de Alpen over of iets dergelijks, dan is een Rohloff- of Pinion-naaf een betere keuze.

Cube Travel Pro

De aan­drijving gaat met een onderhoudsarme riem

Leuk modelletje

Acht modellen heeft Cube in de Travel-serie, zowel ­voor heren als dames. Ze zijn te koop vanaf circa 999 euro voor de standaard uitvoering met derailleur, tot bijna 2.000 euro voor de Travel SLX met Alfine 11-speednaaf en riem. Deze Travel Pro zit daar met een prijskaartje van bijna 1.200 euro tussenin. Alle Travel-modellen hebben schijfremmen.

Cube Travel Pro

Acht modellen heeft Cube in de Travel-serie

De techniek

De fiets heeft een aluminium frame, rechte voorvork en een 8-speed Shimano Nexus-naafversnelling met een Gates CDN Carbon-riem. Voor zit een kettingblad met 46 tanden, achter een tandwiel met 22 tanden. Shimano levert de schijfremmen en de 160 millimeter ­remschijven en naafdynamo. De Marathon 55 milli­meter banden zijn van Schwalbe, het zadel van Cube. De kabels lopen buiten langs het frame. Verder heeft de fiets een aluminium achterdrager en een AXA-slot. De Travel Pro kan een gecombineerd gewicht van 140 kilo dragen. In maat 58 weegt hij 17,5 kilo.

De 8-speed Shimano Nexus-naafversnelling

Opvallend

De Cube heeft een ingetogen look. Zoiets past bij een ­vakantiefiets, die moet niet te veel opvallen. Het achterwiel zit vast met een standaard bout omdat de Nexus 8 niet geschikt is voor bevestiging met een snelspanner. De voornaaf met de Shimano DH-3D37-NT naaf­dynamo heeft wel een snelspanner.

Goed om te weten
Geen slot
Cube levert de Travel Pro zonder slot. Het frame is wel voorbereid op de montage van een ringslot. Tip: kies er een met een extra insteekkabel, dan kun je hem ook nog eens vastzetten aan een paal of boom.
Extra’s
Cube kan optioneel de nieuwe Acid Travlr 20/2-tassen leveren. Die kosten per set 139 euro. De optionele SQ Lab 710-handvatten van 35 euro zijn er in diverse maten. Heb je vaak last van je handen of je polsen onderweg: ga dan na of je fiets optimaal is afgesteld en gebruik de juiste ergonomische handvatten

De optionele SQ Lab 710-handvatten zijn er in diverse maten

Plussen & ­minnen

+ alles wat je nodig hebt
+ riem
– slordige routing stroomdraad

De Cube Travel Pro kost € 1.199,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Conclusie

De Trek District 4 EQ kost 700 euro meer dan de Cube Travel Pro. Dat verschil zit ’m vooral in de aandrijving. De levensduur van een Trek Shimano Alfine-naaf is langer dan de Shimano Nexus-naaf van Cube. Maar eerlijk is eerlijk: verschil in schakelen voelen we niet echt. Beide hebben acht versnellingen. En daarbij: als je de Nexus 8 met beleid behandelt (lees: op tijd schakelen en niet volle bak op de pedalen staan tijdens het schakelen) dan kan ook die versnellingsnaaf heel lang meegaan.

Een ander verschil zit ’m in de aandrijfriem: de Gates CDN-riem van de Cube is net zo sterk als de CDX van de Trek, maar hij slijt wel sneller. Een losse CDN-riem kost circa 50 euro, een CDX circa 80 euro. Ook qua tandwielen is er verschil in levensduur. Handig om te weten is dat alle CDX- en CDN-onderdelen uitwisselbaar zijn. Beide zijn moderne sportieve fietsen: licht, reactief en ook nog eens extra veilig door goede verlichting en krachtige hydraulisch bediende remmen. De Cube is iets minder gepolijst dan de stadse Trek. Kijk en ontdek zelf wat jou het meeste trekt.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.