Trek District 4 EQ trekkingfiets Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen op een rij. Dit is de Trek District 4 EQ: ‘Luxe fiets die weinig onderhoud vergt, snel schakelt en goed remt‘.

Trek District 4 EQ

EQ staat voor equipped, en inderdaad: hij is prima uitgerust

Trek District 4 EQ

Fijn rijdende, moderne fietsen zonder trapondersteuning. Ze zijn er nog. We ­testen er twee. Deze Trek District 4 EQ en HIER de Cube Travel Pro. Trek voert veel fietsen: van supersnelle aerodynamische racefietsen tot e-bikes met ­middenmotor. Maar de Amerikanen hebben ook een leuke reeks sportieve ­fietsen met de naam District. Zo’n fiets waar je woon-werkverkeer mee kunt rijden, maar ook lekkere tochten in het weekend en tijdens de vakantie. De District 4 EQ is een luxe fiets die weinig onderhoud vergt, snel schakelt en goed remt. EQ staat voor equipped, en inderdaad: hij is prima uitgerust. De fiets heeft onder meer kunststof spatborden, ledverlichting met een naafdynamo en een slot.

Trek District 4 EQ

De fiets heeft kunststof spatborden, ledverlichting met een naafdynamo en een slot

Rijeigenschappen

Vroeger waren sportfietsen ranke karretjes met een ­derailleur, smalle bandjes die snel lek raakten, en vaak ­bedenkelijke remmen. Gelukkig leven we nu in 2023. De District 4 kunnen we nog steeds gerust rank noemen – zeker in vergelijking met moderne e-bikes – maar die soepel schakelende 8-speednaaf, onderhoudsvrije riem en krachtige schijfremmen zijn toch een hele verbetering. Daarnaast stuurt de District opvallend licht. Je komt snel op gang, en als je een bochtje moet nemen dan volgt de fiets gewillig. Je kunt subtiel spelen met de acht versnellingen. De schakelaar geeft wat weerstand, maar zo’n voelbare klik is juist fijn. Voor gewoon gebruik zijn de 40 millimeter banden prima. Ga je op trektocht, dan is er nog ruimte voor bredere en soepele 45 milli­meter vouwbanden. Dan rijdt-ie nog beter.

Trek District 4 EQ

Je kunt subtiel spelen met de acht versnellingen

Leuk modelletje

Trek schaart de District onder het kopje ‘stadsfietsen’. Er zijn vier modellen (1 t/m 4) met elk een dames- en heren­uitvoering. 1 en 2 hebben een ketting met dichte kettingkast, 3 en 4 hebben een riem. Alle modellen hebben een Shimano-versnellingsnaaf.

Trek District 4 EQ

Er zijn vier modellen: 1 t/m 4. 1 en 2 hebben een ketting met dichte kettingkast, 3 en 4 een riem

De techniek

Deze District 4 EQ heeft een aluminium frame, stelbare achterpatten, lithium grey-lak met gouden decals en een iets aflopende bovenbuis. De 8-speed Shimano Alfine naafversnelling werkt samen met een Gates CDX Carbon-riem. Het kettingblad heeft 46 tanden, achter zit een tandwiel met 22 tanden. De kabels lopen door het frame. Verder heeft de fiets Bontrager H2 Comp 40 millimeter banden, Shimano-schijfremmen, Shimano Nexus-naafdynamo, Bontrager-zadel, vaste zadelpen en stuurpen. De achterdrager is van aluminium, op de vork zitten nokjes voor een low-rider.

Trek District 4 EQ

De 8-speed Shimano Alfine naafversnelling werkt samen met een Gates CDX Carbon-riem

Opvallend

De wielen zijn nog gemonteerd met 15 millimeter bouten, omdat zowel de naafdynamo (voor) als de naafversnelling niet geschikt is voor snelspanners. Gereedschap mee dus!

Goed om te weten
De Trek kan een maximaal gewicht van 136 kilo dragen. Dat betreft dus fiets, rijder en bagage tezamen. De fiets weegt 16,5 kilo. Tel je eigen gewicht daarbij op je weet wat overblijft voor je bagage.

Deze District 4 EQ heeft een aluminium frame, lithium grey-lak en een iets aflopende bovenbuis

Plussen & ­minnen

+ lekker shiny
+ riem
– ouderwetse wielmoeren
– stroom uit een draadje: sensibel

De Trek Districk 4 EQ kost € 1.899,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Conclusie

De Trek Districk 4 EQ kost 700 euro meer dan de Cube Travel Pro. Dat verschil zit ’m vooral in de aandrijving. De levensduur van een Trek Shimano Alfine-naaf is langer dan de Shimano Nexus-naaf van Cube. Maar eerlijk is eerlijk: verschil in schakelen voelen we niet echt. Beide hebben acht versnellingen. En daarbij: als je de Nexus 8 met beleid behandelt (lees: op tijd schakelen en niet volle bak op de pedalen staan tijdens het schakelen) dan kan ook die versnellingsnaaf heel lang meegaan.

Een ander verschil zit ’m in de aandrijfriem: de Gates CDN-riem van de Cube is net zo sterk als de CDX van de Trek, maar hij slijt wel sneller. Een losse CDN-riem kost circa 50 euro, een CDX circa 80 euro. Ook qua tandwielen is er verschil in levensduur. Handig om te weten is dat alle CDX- en CDN-onderdelen uitwisselbaar zijn. Beide zijn moderne sportieve fietsen: licht, reactief en ook nog eens extra veilig door goede verlichting en krachtige hydraulisch bediende remmen. De Cube is iets minder gepolijst dan de stadse Trek. Kijk en ontdek zelf wat jou het meeste trekt.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.