Qwic Atlas Derailleur e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Qwic Atlas Derailleur: ‘Super­stabiele fiets met een flink bereik, heel veel kracht en een opvallend stille motor‘.

Qwic Atlas Derailleur

De flinke Schwalbe-noppen van de banden vreten alles op

Qwic Atlas Derailleur in een notedop

De Atlas valt bij Qwic in de categorie Adventure. En dat zie je, aan de junglekleuren en de superstoere uitstraling. Nieuw is dat de accu volledig geïntegreerd is in de bovenbuis. De midden­motor is nu eens niet van Shimano of Bosch, maar van Brose. Qwic zelf ziet de fiets als een all-terrain e-bike. Dat wil zeggen dat hij ontworpen is voor mensen die ook weleens van het asfalt af willen en ongebaande paden willen ontdekken. Adventure, zeg maar.

Qwic Atlas Derailleur

Nieuw is dat de accu volledig geïntegreerd is in de bovenbuis

Rijeigenschappen

Met de handjes los op het stuur zit je redelijk rechtop op het comfortabele zadel. De verende zadelpen deint lichtjes, maar zowel de vering in de zadelpen als de voorvork kun je naar wens afstellen. Tussen de vier ondersteuningsstanden van de motor zit een duidelijk verschil. Niet in absolute snelheid, wel in kracht bij het optrekken en de ondersteuning onderweg. De Brose-motor heeft met 90Nm net wat meer power dan de 85Nm-motoren van Shimano en Bosch. Dat merk je. Je glijdt als het ware over de fietspaden.

Qwic Atlas Derailleur

Die noppen dus: die vreten alles op

Heb je zin in wat avontuur in het bos? Dan sla je lekker rechtsaf dat onverharde pad op. De flinke Schwalbe-noppen van de banden vreten alles op. Wordt het terrein wat lastig, dan schakel je naar standje 4 en ploeg je gewoon door. Maar maak het niet te gek: het is geen volbloed crossmotor. Wel is het een super­stabiele fiets met een flink bereik, heel veel kracht en een opvallend stille motor.

Model & technische details

De Atlas heeft maar één model frame, verkrijgbaar in de maten M, L en XL. Je kunt kiezen uit een uitvoering met Enviolo-naaf en riem en een uit­voering met derailleur. Ook zijn er twee accu’s: 522Wh of 756Wh. De eerste is standaard, voor de tweede betaal je zo’n 400 euro extra.

De Atlas heeft een oversized aluminium frame, een verende Suntour-voorvork, verende zadelpen, Ergon-zadel en een Brose Drive S-middenmotor, met accu in de bovenbuis. De Magura-schijf-remmen zijn 180 millimeter groot, de Schwalbe Hurricane-banden 62 milli­meter breed.

Qwic Atlas Derailleur

Ook fijn: je kunt je telefoon op de stuurpen klikken.

Onze uitvoering heeft een Shimano SLX-cassette, goed voor elf versnellingen. Het crankstel heet Praxis, echt waar. De stuurpen is verstelbaar, de koplamp is geïntegreerd en ook fijn: je kunt je telefoon op de stuurpen klikken.

Opvallend

De verlichting brandt continu: veiligheid voor alles. Verder kun je voor deze Atlas nog een extra pakket aanschaffen met een geïntegreerd gps-systeem, waarmee je je fiets onder meer kunt beschermen tegen diefstal. Of nou ja, je kunt ’m snel weer traceren. Ook optioneel is de zogenaamde charging station: een chique houder waar je de accu in plaatst, waarna hij in drie uur vol zit.

De verlichting brandt continu: veiligheid voor alles

Merk

Het Amsterdamse merk Qwic bestaat sinds 2006 en richt zich al vanaf het ­prille begin op de e-bikemarkt. In Amstelveen is een experience center, maar Qwic-fietsen zijn ook gewoon ­verkrijgbaar via plaatselijke dealers. Er zijn momenteel 750 verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk.

Qwic Atlas Derailleur

Qwic richt zich al vanaf het ­prille begin op de e-bikemarkt

Plussen & ­minnen

+ uitstekende ondersteuning
+ stoer en stabiel
– geen fiets voor alledaagse ritjes
– riemsysteem is fijner, maar duurder

Qwic Atlas Derailleur kost € 4.899,- kijk ook op de WEBSITE van het merk

Lees ook over de vergelijkbare: Victoria eAdventure 12.9 e-bike

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.