Victoria eAdventure 12.9 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Victoria eAdventure 12.9: ‘Geen modelletje om even lekker mee door de stad te toeren‘.

Met deze sportieve e-bike fiets je heuvels en complete bergen op. Ook onverharde paden lust-ie rauw

Victoria eAdventure 12.9 in een notendop

Als een fietsfabrikant een e-bike verkoopt als een SUV/Allroad, dan weet je één ding zeker: dit is geen modelletje om even lekker mee door de stad te toeren. Zie je de naam eAdventure, dan weet je in feite genoeg. Tijd om op expeditie te gaan. Met deze sportieve e-bike kun je op vakantie heuvels en zelfs complete bergen oprijden en ook onverharde paden lust-ie rauw.

Zo vrij als een vogel zijt gij met deze fiets

Rijeigenschappen

Deze e-bike is een serieus sportieve fiets. Victoria heeft dan ook veel aandacht besteed aan het rijwielgedeelte. De ­eAdventure heeft een stevig en stabiel aluminium frame met steekassen, oversized Suntour NCX-voorvork en een licht sportieve zithouding. Pièce de résistance zijn de superbrede noppen­banden. Die bieden lekker veel grip en nodigen uit om onverharde paden op te zoeken.

De ­eAdventure heeft een stevig en stabiel aluminium frame

Het grootste kransje op de cassette heeft liefst 50 tandjes, daarmee rijd je met gemak de steilste helling op. Blijf je in Nederland, vraag dan aan de dealer of hij er een iets kleinere cassette opzet, dan heb je meer bruikbare ver­snellingen. De middenmotor is een flinke Shimano EP8, die oorspronkelijk ontworpen is voor e-mountainbikes. Het opladen van de geïntegreerde accu kan op de fiets, maar je kunt de batterij ook mee naar binnen nemen. Er zijn drie standen: in Boost ben je al in een paar trappen op snelheid. De Trail- en Eco-stand zijn wat gematigder. In de laatste modus heb je voor zo’n 130 kilometer stroom. Gebruik je Trail of Boost veel, dan heb je circa 90 kilometer bereik.

In de Eco-stand heb je voor zo’n 130 kilometer stroom

Model & technische details

Victoria heeft een hele lijn van SUV/Allroad-modellen, allemaal met Bosch- of (zoals onze testfiets) Shimano-midden-motor en geïntegreerde accu. De 12.9 is er in een heren- en dames­uitvoering (met lage instap) en in diverse maten, maar wel in maar één kleur: horizon blue matt.

De 12.9 is er één kleur: ‘horizon blue matt’

De 12.9 heeft een oversized aluminium frame, een Suntour-voorvork met luchtvering, kunststof spatborden, ledverlichting, een stevige standaard, een breed stuur en de nieuwste Shimano EP8-middenmotor met 85Nm. De 625Wh-accu is in de onderbuis ingebouwd. De Shimano XT-aandrijfgroep heeft een 38 tands-kettingblad en een cassette met elf kransjes. De schijfremmen zijn 180 millimeter groot, de banden van Continental E-Ruban+ 65 millimeter dik.

Opvallend

De extreem brede banden zijn niet alleen stoer, ze zorgen ook voor stabiliteit en comfort. Wil je het meeste voordeel uit die banden halen, experimenteer dan met de luchtdruk. De optimale druk is afhankelijk van je gewicht en waar je rijdt. Dat gaat ook op voor de verende voorvork: je kunt meer of minder lucht toevoegen. Wil je even geen vering? Dan kun je deze uitzetten.

Niet alleen stoer, maar ook stabiel en comfortabel

Merk

Victoria maakt al sinds 1886 fietsen – en later ook motoren. Tegenwoordig ligt de focus op e-bikes. Het grootste deel van de productie en de bouw vindt plaats in de hoofd­vestiging in het Duitse Hoya. In Zutphen heeft het merk een Bike Experience Center waar je op afspraak terecht kunt voor testritjes. De verkoop gaat via dealers.

Plussen & ­minnen

+ sportieve ondersteuning
+ prima remmen
– ondersteuning wat nerveus
– gevoelig verlichtingsdraadje

De Victoria eAdventure 12.9 kost € 4.399,- kijk ook op de WEBSITE van het merk 

Lees ook over de vergelijkbare: Qwic Atlas Derailleur e-bike

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie