Klimmen op de fiets? 10 tips die je vlot omhoog helpen

0

Klimmen op de fiets? Ga je op fietsvakantie dan kun je er bijna niet omheen. Da’s niet erg want het kan veel voldoening geven. Niets mooiers dan bovenaan staan met een trots gevoel en een magnifiek uitzicht. Met deze 10 tips klim je nog fijner.

klimmen op de fiets

Bouw rustig op: begin niet te steil, maar neem een klimmetje met een hellingsgraad van 3 tot 4 procent

Klimmen op de fiets

1. Bouw rustig op

Wil je leren klimmen met de fiets, dan is het verstandig om eerst de basis te leren. Dat begint uiteraard bij dit artikel, daarna ga je eens rustig een paar keer een viaduct op en neer. Dan zoek je steeds hogere heuvels op en, wie weet, later een berg. Begin niet te steil, maar neem een beklimming met een hellingsgraad van 3 tot 4 procent.

2. Hellingsgraad?

We drukken de hellingsgraad van een beklimming uit in een percentage. Zo betekent een stijging van 5 procent dat je over honderd meter vijf meter stijgt. 0 procent is helemaal vlak, tussen de 1 en 5 procent is een flinke helling en meer dan 5 procent is serieus klimmen.

3. Oefen in Nederland

Jazeker, ook in ons land kun je het klimmen oefenen. In het heuvelachtige Zuid-Limburg bijvoorbeeld, maar ook op de Veluwe, in Salland en de streek rond Nijmegen. In ook in de duinen gaat het op en af.

klimmen op de fiets

Steilste helling van Nederland? De Keutenberg in Limburg!

4. Kleed je slim

Wie klimt, werkt zich in het zweet en krijgt het warm. Ga dan ook niet klimmen met een dik jack aan. Doe hem onderaan uit en trek ’m pas weer aan als je boven bent. Anders word je onderweg drijfnat en vernikkel je op de top. Een goede fietsbroek met zeem is altijd fijn. Weet je van jezelf dat je veel beweegt tijdens het klimmen? Dan kan zelfs je mooie zeembroek gaan schuren. Gebruik eventueel chamois of broekvet. Dat voorkomt ontstekingen op plekken waar je die op je fietsvakantie niet wilt hebben.

Leuk: deze wielersite deed onlangs een Beste Broekvet Test

5. Weet wat je doet

Kijk ’s morgens goed op de kaart naar het parcours dat je gaat rijden. Zitten er klimmetjes in? Zijn die een kilometer lang? 25 kilometer? En hoe hoog kom je? Er is tegenwoordig heel veel informatie. De aloude Michelinkaart doet het nog altijd prima, maar er zijn ook fietscomputers met gps waar je je eigen routes in kunt laden en bestuderen. Let goed op onderweg: met wat geluk heeft je beklimming hectometerpaaltjes, met daarop de afstand tot de top. Aftellen maar!

6. Schakel slim

Belangrijk! Je kunt beter twee versnellingen over hebben dan dat je er één tekort komt. Zorg dus als je naar een heuvelachtig buitenland gaat, dat je een verzet hebt waarin je altijd prettig kunt trappen. Heb je een  schakelsysteem met derailleurs en een cassette? Laat dan door je dealer een cassette monteren met een lekker groot tandwiel. Bij voorkeur eentje die net zo groot is als je kleinste kettingblad voor. Dan kun je alle bergen aan. Ook Pinion-, Rohloff- en Enviolonaven zijn in staat om heel licht bergop te trappen. Laat je bij twijfel informeren door je dealer. Die kan prima inschatten wat je nodig hebt. Schakel onderweg met beleid, zeker als je met een derailleursysteem rijdt. Daarbij moet je altijd druk op de ketting houden.

Haarspeldbocht? De kortste weg is wel vaak de steilste…

7. Haarspeldbochten

Neem een haarspeldbocht zo wijd mogelijk, want de kortste weg is vaak de steilste. Blijf uiteraard wel altijd op je eigen weghelft.

Lees ook: Lifehacks voor fietsen: haarspeldbocht beklimmen 

8. Houd de cadans constant

Probeer soepel de pedalen rond te blijven draaien. Op het vlakke is 80 omwentelingen per minuut mooi, maar bergop ligt dat een stukje lager. Goede maatstaf: als je ziet dat je cadans afneemt, schakel je terug. Ga je  sneller trappen, dan schakel je op (zwaarder).

9. Tips voor e-klimmers

Klimmen met een e-bike? Dat lijkt ideaal. Maar let wel op: als het zwaarder wordt, schakel dan eerst terug en blijf druk op de pedalen houden. Pas als je de pedalen niet meer lekker rondkrijgt, zet je de motor in een hogere stand. Zo voorkom je overbelasting (vooral bij warm weer) en verspil je niet te veel accu-inhoud. Houd het liefst 50 procent motor / 50 procent eigen kracht aan. Pauze? Zet je e-bike dan in de schaduw.

10. De beloning!

En dan is het tijd voor het allermooiste deel van de klim: jouw glorieuze aankomst op de top. Je mag trots zijn op jezelf, dus geniet van het uitzicht. En dan weer ontspannen omlaag. Veel plezier!

Lees ook: Afdalen op de fiets (met bagage)? 10 tips voor succes EN OOK Afdalen op de fiets? 9 tips, ook voor de e-bike

klimmen op de fiets

Je mag trots zijn op jezelf, dus geniet van het uitzicht

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie