Stromer ST3 Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de speed pedelecs op een rij. Dit is de Stromer ST3: ‘Wie wil ’m nou niet in de garage hebben staan?‘.

Je hebt geen Stromer, je rijdt Stromer..

Stromer ST3

Het is misschien wel de meest hoogwaardige speed pedelec die nu te koop is. De Stromer ST3 Sport prikkelt en daagt uit. Wie wil ’m nou niet in de garage hebben staan? Deze bike is een schoolvoorbeeld van hoe een snelle e-bike of speed pedelec moet zijn. Je hebt dan ook geen Stromer, je rijdt Stromer. Zoals je dat vroeger zei over je auto. ‘Vroeger’ ja, want dit is een waardige vervanger voor iedereen die bewust kiest voor ‘anders’: een glanzende bolide op twee wielen. Kek regenpak erbij plus een speciale helm, en klaar ben je.

Rijeigenschappen

Net zoals je niet achter het stuur mag whatsappen, kun je ook beter geen rare fratsen uithalen op het zadel van de Stromer ST3. Het zal mede de reden zijn waarom er zo verbazingwekkend weinig op en aan deze fiets zit. Geen megadisplay op het stuur en ook geen extra hendels. De kabels zijn weggewerkt in een leuk hoesje met rits. Je hebt motorremhendels en een licht sportieve zithouding. Het motortje doet het uitstekend. Er zijn drie ondersteuningsstanden: in samenspraak met de elf versnellingen kies je jouw kruissnelheid. De fiets is zo stabiel als een Zwitserse bank. Als ik eerlijk ben: het leukste wordt het als de snelheden illegaal hoog oplopen. Optrekken, doortrekken, doorhalen. Je voelt je dan heel even een te jonge ­voetbalprof in een Ferrari.

Stromer ST3

Geen megadisplay op het stuur, maar integratie in de bovenbuis

Model

Stomer heeft vier speedpedelecs, de ST1, ST2, ST3 en ST5, en die hebben veel overeenkomsten: een achterwiel­motor bijvoorbeeld en een in de onderbuis ­geïntegreerde accu. De verschillen zitten ’m vooral in de accucapaciteit, het vermogen en de onderdelen. De ST5 heeft louter topspul aan boord. Want hoe hoger het getal, hoe beter de onderdelen en hoe hoger de prijs: van 4.390 euro tot 9.590. De ST3 noemen ze bij Stromer een model voor elegant commuting, ofwel woon-werkverkeer in stijl. Naast deze Sport-uitvoering is er ook een Comfort-versie met lage instap.

De achterwielmotor en stevige schijfremmen

Technisch gesproken

De ST3 heeft een oversized aluminium frame, accu in onderbuis, TRP hydrau­lische schijfremmen van 203 millimeter, Pirelli Cycl-E ST 57 millimeter-banden, een SYNO Drive II-achterwielmotor en een Shimano XT 11-speed-groep met een 11-42 cassette. Framematen zijn M, L en XL (de Comfort is er alleen in M). De fiets heeft gps-plaatsbepaling, een smartlock en motorinstellingen die op maat aan te passen zijn. Een verende voorvork kost je 999 euro extra.

Stromer ST3

Fraai vooraanzicht

Opvallend

Op het STROMER FORUM delen Stromer-rijders bakken aan informatie. Ook via de SPEED PEDELEC FACEBOOK GROEP vind je veel Stromer-fanaten. De rijeigenschappen staan op hoog niveau. Ook de techniek is goed, al zijn er wat aanpassingen mogelijk die de ST3 nog beter zouden maken. Een derailleur is op zich prima, maar een versnellingsnaaf zou flink schelen in onderhoud. En heb je bij andere merken de mogelijkheid om een extra accu aan te sluiten, bij Stromer kan dit (nog) niet. Afhankelijk van de omstandigheden zou je 150 kilometer moeten kunnen rijden met de 820 watt accu. Wat vooral blijft hangen is hoe snel en soepel deze speed pedelec rijdt.

Stromer ST3

Beide geen overbodige luxe: claxon en spiegel

Merk

Stromer bestaat pas sinds 2009 en heeft op dit moment vier locaties: het hoofdkantoor in Zwitserland, een assemblagelocatie in Duitsland, een dochter­onderneming in de VS en sinds kort een vestiging in Den Bosch. Stromer is sterk aanwezig in de zakelijke markt. Vooral in België, waar een ‘fiets van de zaak’ nu nog aantrekkelijker is dan in Nederland. Maar ook in Nederland heeft het merk al twee jaar op rij het hoogste marktaandeel bij de snelle e-bikes. In 2020 was dat 39,3 procent. In absolute cijfers zijn dat 1850 geregistreerde Stromers.

Plussen & minnen

+ snel en zeer soepel
+ zo moet een speed pedelec zijn
+ fijne zithouding
– minimale kettingkast
– flinke prijs
– onderhoud derailleursysteem

De Stromer ST3 speed pedelec is er vanaf € 7.090,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Lees ook: Specialized Turbo Vado 6.0

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie