Specialized Turbo Vado 6.0 Proefrit

1

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de speed pedelecs op een rij. Dit is de Specialized Turbo Vado 6.0 speed pedelec: ‘De Vado scoort veel punten met haar betoverende uiterlijk‘.

Specialized Turbo Vado 6.0

Specialized Turbo Vado 6.0

Specialized heeft een zeer volwassen reeks aan elektrische tweewielers: van standaard exemplaren tot een volgeveerde mountainbike als de Turbo Levo, plus een aantal speed e-bikes met de naam Turbo Vado. De basis van deze serie is een stevig aluminium frame met geïntegreerde middenmotor en accu. Daarop een speciale verende voorvork met lockout en veel onderdelen met het Specialized-logo. Want de Amerikaanse fabrikant is groot genoeg om zelf zaken als banden, zadel en stuur te ontwikkelen en te produceren.

Sportauto op twee wielen

Om de fiets tot leven te wekken druk je een knop op de onderbuis in. Het display toont je dan drie standen in de vorm van streepjes. Versnellen doe je met de 11-speed naaf in het achterwiel. Dat gaat lekker vlot, maar gaat gepaard met veel geluid. De soepel inkomende motor is daarentegen lekker stil. De Vado scoort veel punten met haar betoverende rood-zwarte uiterlijk. Het lijkt wel een sportauto op twee wielen. Je haalt niet dezelfde snelheden, maar voor een tweewieler zit de vaart er flink in. De zithouding is ook al erg sportief. Kritiek? De accubak sluit niet voor honderd ­procent en de ­communicatie tussen de versnellingsbak en de motor kan wat finetuning gebruiken. Heeft een sportauto ook weleens last van.

Specialized Turbo Vado 6.0

De aan- en uitknop? Op de onderbuis.

Specialized Turbo Vado 6.0

Betoverend rood-zwart

Details
Steekas
Om de krachten die uitgeoefend worden ‘zeker en vast’ over te brengen op het achterwiel, moet alles goed vast zitten. Normale sportfietsen hebben een systeem met een snelspanner: een dun staafje staal loopt door de as van de achternaaf, waarna je deze vastklemt in de uitvalpatten. Een snelle en ‘zware’ e-speed fiets heeft meer aan een steekas. Een holle as van zo’n 15 millimeter dik die je van links naar rechts door het frame en de as steekt en daarna vastschroeft.

Specialized Turbo Vado 6.0

Stevige steekas!

Verlichting
De Supernova M99 Pro geeft een enorme bak licht: maximaal 1600 lumen. Het is een mooi ­compact lampje dat zijn stroom via een draadje uit de accu haalt. Los kost deze lamp bijna driehonderd euro.

Specialized Turbo Vado 6.0

Deze lamp alleen al kost bijna € 300,-

Plussen & minnen

+ geïntegreerde accu en motor
+ goed rijgedrag
– zonder slot
– geen kettingkast

De Specialized Turbo Vado 6.0 speed pedelec kost € 4.799,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Lees ook: Gazelle Ultimate Speed 380 en Haikbike Sduro Trekking S 9.0

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. Haegeman Christine op

    De Specialized Vado 6.0 speed pedelec ( 5000€) is inderdaad een prachtige fiets van uitzicht, maar daar stopt het! Na paar keer fietsen laat de motor het afweten ( motor error). Reeds verschillende keer bij de retailer geweest voor nazicht ( nieuwe software), na 6 maanden nieuwe motor die het ook na 2 dagen liet afweten. We zijn nu 10 maand verder en nu krijg ik ook battery not found en een display die flippert. En ik ben niet de enige die dit probleem heeft. Fiets is terug bij de retailer, ben benieuwd wat ze er nu gaan aan vervangen.