Lek rijden is steeds zeldzamer. Toch pech? Wiel demonteren in 10 stappen

0

Dankzij steeds betere banden rijd je steeds minder vaak lek. Mocht het je dan toch gebeuren, dan is het wel zo fijn als je weet hoe je je wiel uit het frame kunt pulken: je wiel demonteren. En hoe je hem ook weer terug monteert natuurlijk. We leggen het uit in 10 stappen.

wiel demonteren

Stap 8: steekas weer aandraaien

Wiel demonteren

Stadsfietsen, hybrides, trekkingfietsen, e-bikes, speed pedelecs: ze hebben allemaal goede banden die minder vaak lek gaan. Dat hebben we met name te danken aan de eerste elektrische fietsen. Bij die logge tweewielers was het enorm lastig om de wielen er bij een lekke band uit te halen. En als ze er weer in moesten, dan hadden ze soms zelfs kalibratie nodig. Om dit soort onhandige situaties zoveel mogelijk te voorkomen, gingen de banden­fabrikanten hun producten steeds meer anti-leklagen geven.

Resultaat is dat lek rijden inmiddels bijna onmogelijk is. geworden. Nadeel is wel dat banden zwaarder zijn geworden. Ruim een kilo is geen uitzondering. Een zware e-bike optillen en omdraaien is sowieso een fikse klus. Daarom hebben veel e-bikers een voorziening voor pech onderweg. De ANWB-leden heeft de Wegenwacht Fiets Service, die 24/7 hulp biedt in heel Nederland en België. Ook rijwielhandelaren geven dit soort service voor hun vaste klanten via FietsNed. En in noodgevallen heb je altijd nog dit stappenplan.

Wiel demonteren in 10 stappen

Het op z’n kop zetten van zo’n zware e-bike is even een klus. Maar het wiel eruit halen lijkt lastiger dan het is. En heb je het eenmaal een keer gedaan, dan vergeet je het nooit meer. Let op: we gaan uit van e-bikes met een derailleursysteem.

1. Zwaarste versnelling
Heb je een lekke achterband, schakel dan naar de zwaarste versnelling. De ketting moet op het kleinste tandwiel achter liggen. De reden: dit is de mak­kelijkste positie om het achterwiel weer te monteren als de band gerepareerd is.

2. Steekas
Heeft je e-bike schijfremmen? Dan zijn de wielen waarschijnlijk gemonteerd met zogenaamde steekassen. Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen. Die zijn helemaal makkelijk: hendeltje los, klaar.

3. Uitschuiven
De as schuif je uit het wiel en het frame. Het wiel ligt nu los.

wiel demonteren

Zo schuif je de as uit of in het frame

4. Ruimte maken
Nu kan-ie eruit. Om extra ruimte te maken pak je de achterderailleur en trekt deze wat naar achteren. Heb je remschijven? Omdat de schijf in de remklauw zit, kun je het wiel er alleen recht naar beneden uitschuiven. Doe dat met beleid.

wiel demonteren

Trek de derailleur wat naar achteren om ruimte te maken

5. Remhendel
Is je wiel eruit? Mooi! Opgelet, kom nu even niet aan de remhendel. Als er geen remschijf tussen de klauwen zit en je remt toch, dan gaan de blokjes naar binnen… en blijven daar staan. Dan wordt het lastig om de schijf straks weer tussen de remklauwen te krijgen. We gaan het niet moeilijker maken dan het is!

6. De band
Een band vervangen kun je, toch? Bandenlichters ertussen, binnenkant van de band controleren op steentjes, glas of spijkers, nieuwe binnenband monteren, oppompen en klaar.

Lees ook: Speciale e-bike banden, waarom eigenlijk?

7. Insteken
Steek het wiel in omgekeerde volgorde weer in het frame.

8. Aandraaien
Hup, steekas erin en aandraaien maar. Gewoon handvast met de inbussleutel of klemzetten met de hendel.

9. Check
Zit alles weer vast? En ligt de ketting op z’n plaats? Check dan of het wiel soepel en vrij loopt. Loopt de rem aan? Knijp hem in en probeer het nog een keer.

10. Perfect recht
Nog steeds een aanloper? Haal de steekas los en druk de fiets stevig op de grond, zodat het wiel perfect recht staat en de remblokken los zijn van de schijf. Draai aan, test en… goeie reis!

Bonustip
De Shimano schijfremblokken spacer is een kunststof tooltje dat je tussen de remklauwen steekt als je het wiel eruit hebt (zie foto boven). Zo voorkom je dat de remblokken naar elkaar toe trekken.

wiel demonteren

Handig zo’n spacer

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.