Winnaars Fietspad van de Toekomst (inclusief vergevingsgezinde berm)

0

Een bliksemsnelle baan met ruimte voor alle soorten fietsers, fietsen in een windluwe oase van boomveren en een prominentere plaats voor fietsers in dorpskernen. Toekomstmuziek? Niet als het aan de winnaars van Het Fietspad van de Toekomst ligt!

Winaars Fietspad van de Toekomst

‘Hoe kunnen we het fietsen nóg aantrekkelijker maken?’ Dat was de hoofdvraag van deze prijsvraag. Zowel particulieren als bedrijven konden hun ideeën inzenden voor Het Fietspad van de Toekomst. Dit ligt langs de N225, grotendeels op de toekomstige snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal.

Lees ook: Het Fietspad van de Toekomst: ideeën gezocht

De drie hoofdprijswinnaars (bedrijven) mogen hun innovatieve idee in de praktijk brengen in de vorm van een pilot. Daarnaast ontvingen vijf particulieren een geldprijs en ging de winnaar van de publieksprijs naar huis met een fonkelnieuwe e-bike.

Winnaars Fietspad van de Toekomst

Welke berm vergeeft meer? Links of rechts?

Wat waren de winnende bedrijfsideeën?

KWS – De bliksemsnelle baan (met vergevingsgezinde berm)

Infrastructuurbedrijf KWS wil ruimte bieden voor alle soorten fietsers door het beter benutten van bestaande fietspaden. Dat is het idee achter de bliksemsnelle baan. Het idee is ruimte te maken voor de snelle forens én een veilige en comfortabele route voor de recreatieve fietser. Een zogenaamde vergevingsgezinde berm vergroot daarbij de effectieve ruimte en de veiligheid.

Boomkwekerij Ebben – Boomveer (met boomstroom)

Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie. Een boomveer weegt daardoor maar één tiende van het gewicht van een boom in de bodem, zo’n 400 kilo in plaats van 4000. Boomveren krijgen door de constructie de ruimte om maximaal te bewegen in de wind. Deze beweging wekt boomstroom op die wordt gebruikt om de boom zelfvoorzienend te maken. Dat wil zeggen dat de boom zelf zorgt voor zijn water- en nutriëntenhuishouding. Daarnaast wordt boomstroom benut voor fietspadsignalering of het opladen van fietsen. Deze boominnovatie ondersteunt de ambitie om een veilig, windluw, functioneel, onderhoudsvrij, attractief en toekomstbestendig fietspad te ontwikkelen.

Ingenieursbureau Movares – UpCycling (uit de auto op de fiets!)

Migreren van fietssuggestiestrook naar autosuggestiestrook en van tankstation naar sociale knoop. Movares stelt een ommekeer voor in de dorpskernen op de route: de fiets wordt hoofdzaak en de auto wordt bijzaak op het Fietspad van de Toekomst. Daarnaast worden de tankstations als reliek van het fossiele tijdperk getransformeerd tot sociale hub met ruimte voor de mobiele fietsenmaker en een co-werkplek.

Wat de jury zegt over winnaars Fietsapd van de Toekomst

Juryvoorzitter Marco te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility Futures van de Universiteit van Amsterdam: “Het Fietspad van de Toekomst is voor iedereen iets anders. En dat komt mooi terug in de winnende inzendingen die de provincie Utrecht als pilot gaat testen. We hebben ideeën uitgekozen die prikkelen om met elkaar in gesprek te zijn over de toekomst van het fietspad: in hoeverre is er ruimte voor de langzame en snelle fietser, is men bereid ruimte voor de auto op te geven en gaat het niet alleen om infrastructuur en verkeer, maar ook om energie, duurzaamheid en natuur?”

En de winnende particulieren?

1e prijs & publieksprijs: Guidelight

De Guidelight, een idee van Martin van Baaren, is een nieuwe manier van wegverlichting en een waarschuwingssysteem.

2e prijs: De Groene Lantaarn

Een geïntegreerd en efficient in-en uitvoegsysteem van Dirk Hens voor fietspaden. Dit zorgt dat fietsers een veilige rustplek krijgen voor onderweg, zonder de doorstroming negatief te beïnvloeden.

Gedeelde 3e prijs: Fietspad naar de Toekomst en Vergroot het aanzien, verdubbel de milieuwinst

In het museum van Wessel Kruijer luister je naar verhalen van de toekomst en bepaal je door je snelheid in welk jaartal je fietst.

En Joost Smid wil fietskilometers belonen met de aanplant van bomen:

5e prijs: Verlengstuk van het openbaar vervoer

Simon Ceulemans ziet het fietspad van de toekomst als openbaar vervoerlijn voor de elektrische ov-fiets.

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie