Heikel punt: mijd de dijk? Fietsen over dijkwegen

0

Fietsen over dijkwegen is heerlijk, maar toch voelen fietsers zich er vaak niet fijn: liefst driekwart van de fietsers ervaart er onveilige situaties, blijkt uit onderzoek van vijf verkeersorganisaties. Wat is het probleem?

fietsen over dijkwegen

Weidse vergezichten, weinig stoplichten en kruisingen, veel overzicht en weinig gedoe

Fietsen over dijkwegen

Weidse vergezichten, weinig stoplichten en kruisingen, veel overzicht en weinig gedoe: dijkwegen hebben het allemaal en zijn dan ook populair bij fietsers. Zeker op zonnige dagen nodigen de dijken uit tot toeren. Vanaf hun verhoging bieden ze vaak een mooi uitzicht over uitgestrekte uiterwaarden, glinsterende rivieren en grazige weilanden, en zo is het heerlijk fietsen over de flauw slingerende wegen.

Onveilige situaties

Hoewel, heerlijk? Lang niet alle fietsers vinden dijkwegen even fijn, zo blijkt uit verkennend onderzoek van de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN. Bijna de helft van de 2.731 respondenten (zowel e-bikers, wiel­renners als gewone fietsers) heeft af en toe te maken met onveilige situaties op dijkwegen, terwijl ruim een kwart zelfs regelmatig of vaak gevaarlijke situaties meemaakt. Opvallend: meer dan 34 procent van de fietsers vermijdt dijk­wegen om deze reden soms, terwijl bijna 5 procent ze meestal omzeilt – iets dat relatief vaak gebeurt in Gelderland en Utrecht. Weinig gedoe? Vroeger misschien, maar inmiddels klopt dat blijkbaar niet meer.

Dijkfietsveiligheid

Voor de Fietsersbond was de concrete aanleiding om met het thema aan de slag te gaan de op handen zijnde herinrichting van de Lek- en Waaldijk (waar momenteel dijkversterkingsprojecten lopen): het plan was om de weg daar weer in oude staat te herstellen, terwijl de Fietsersbond liever een meer fietsvriendelijke inrichting zou zien. Naar aanleiding hiervan formuleerde de bond twee jaar geleden een soort standpuntbepaling, waarna ze in een later stadium contact zocht met de genoemde vier andere organisaties om de krachten te bundelen voor meer ‘dijkfietsveiligheid’.

‘Niet verwacht zoveel respons te krijgen’

De enquête was een eerste stap om een idee te krijgen van wat er speelt, vertelt Ross Goorden, beleidsadviseur Ruimte en Mobiliteit bij de Fietsersbond, en die werd gretig ingevuld. “We hadden niet verwacht zoveel respons te krijgen. Bijna alle respondenten hebben de open antwoorden ingevuld om hun verhaal te delen, bijna bij elke vraag hadden we ruim tweeduizend antwoorden met verhalen over onveilige verkeerssituaties. Het leeft dus enorm.

fietsen over dijkwegen

Mooi uitzicht over uitgestrekte uiterwaarden, glinsterende rivieren en grazige weilanden

Aansluiting wegdek en berm

Wat ons opviel, was het aantal opmerkingen over de aansluiting van het wegdek op de berm. We wisten wel dat dit een item was, maar hadden niet gedacht dat dit zó sterk naar voren zou komen. “Verder viel het mij op dat het overgrote deel van de fietsers echt naar gemotoriseerd verkeer wijst als gevaarlijkste factor, terwijl het in de maatschappelijke discussies vaak ook gaat over gevaarlijk rijgedrag van wielrenners en e-bikers. Uit het onderzoek blijkt dat dit onder fietsers zelf een stuk minder speelt.”

Beperkte toegang gemotoriseerd verkeer

Uit het onderzoek komen te hard rijdend gemotoriseerd verkeer en te smalle wegen als grootste boosdoeners naar voren. Als oplossing pleit de Fietsersbond voor een beperkte toegang voor gemotoriseerd verkeer op dijkwegen, zegt Goorden. “Natuurlijk zijn er heel veel verschillende soorten wegen, maar daar waar er geen ruimte is voor een vrijliggend fietspad pleiten we voor een inrichting als fietspad met een verbod op gemotoriseerd verkeer. En waar dat niet kan, pleiten we ervoor om dijken op piekmomenten te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Wij denken dat dat op veel plekken goed toepasbaar is. De discussie over de inrichting van de Lekdijk loopt nog, maar de Gemeente Houten heeft bijvoorbeeld gekozen voor een fietsstraatachtige inrichting op het stuk tussen Nieuwegein en Fort Honswijk. Het is afwachten hoe dat in de praktijk zal werken, maar ik denk dat het fietsen in ieder geval veel veiliger wordt.”

Lees ook: Heikel punt – blik op de weg
Het is verboden om je telefoon te gebruiken op de fiets. Schermpjes mogen wel, maar zijn die niet ook gevaarlijk?

Fietsen over dijkwegen: oorzaken van onveilige situaties

Voor het onderzoek werd aan de respondenten gevraagd wat zij als grootste oorzaken van onveiligheid zien op twee gebieden, namelijk ander verkeer en infrastructuur. In de eerste categorie werden ‘te hard rijdend gemotoriseerd verkeer’ (69 procent), ‘drukte op mooie dagen’ (62 procent) en ‘te krap inhalen door gemotoriseerd verkeer’ (57 procent) het vaakst gekozen, in de tweede categorie ‘te smalle wegen of te weinig ruimte’ (63 procent), ‘slechte aansluiting van de weg op de berm’ (36 procent) en ‘vies wegdek door modder en zand’ (19 procent). In de categorie ander verkeer scoren ook ‘menging fietsers met gemotoriseerd verkeer’ (48 procent) en ‘asociaal gedrag medeweggebruikers’ (45 procent) hoog.

Zie voor alle cijfers dit onderzoek van de Fietsersbond

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.