In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Dit is de Gazelle Chamonix S11 toerfiets: ‘Fietsen zoals fietsen bedoeld was‘.
Gazelle Chamonix S11
De Chamonix werd groot als stadsfiets en is een klassieker in het Gazelle-assortiment. De S11 ontpopt zich tijdens onze proefrit als een moderne fiets, sportief ogend met een laag gewicht, onderhoudsvrije riem en hoogwaardige afwerking. Je kunt ‘m nu voor werkelijk van alles inzetten: fietsen naar school, werk of lekker lang toeren in het weekend.
Rijeigenschappen
Fijn: de Gazelle Chamonix knapt ‘het vuile werk’ voor je op. Voor jou is het slechts: zitten, trappen en hup, daar ga je. De fiets is niet spectaculair, wel vooral degelijk en zonder gerammel. De fiets heeft geen vering, maar het lekkere Italiaanse zadel en het lichtgebogen stuur zorgen voor een stressvrije ritten.
Soepel schakelen
De Shimano Alfine 11-speed versnellingsnaaf schakelt soepel. Die elf versnellingen geven je alle mogelijkheden. Sta je stil bij een stoplicht, dan kun je gemakkelijk van versnelling wisselen om daarna snel op te trekken. Ook heel fijn is de aandrijfriem.
De fiets daagt je uit
De fiets rijdt heerlijk, en het is eigenlijk best vreemd dat we dat enigszins verbaasd concluderen. Maar dat krijg je, als je zo gewend bent geraakt aan e-bikes testen. Deze Gazelle daagt je weer uit om vroeg in de ochtend de fiets uit de schuur te trekken en lekker ouderwets naar je werk te rijden. Zonder oortjes, zonder telefoon, zonder steuntje. Fietsen zoals fietsen bedoeld was.
Merk & model
Momenteel is de Gazelle Chamonix verkrijgbaar in zeven modellen. Vier zoals deze, waarmee je louter op eigen kracht fietst, en drie e-bikes die hebben dan de toevoeging HMS. Twee modellen hebben een riem en versnellingsnaaf. Te koop vanaf 1099 euro.
Technische details
De Chamonix S11 heeft een oversized aluminium frame in twee uitvoeringen: met aflopende bovenbuis of met midden-instap. De voorvork is zonder vering, de achtervork is aanpasbaar voor versnellingsnaaf en aandrijfriem. Het frame is er in de maten 49, 53, 57 en 61. Op de vaste zadelpen zit een Selle Royal-zadel. Vanaf het stuur met de verstelbare stuurpen lopen kabels deels binnendoor vanaf de balhoofdbuis. Het Shimano Alfine 11-versnellingssysteem werkt met een Gates CDX-riem, remmen doe je met Shimano BR-MT200 160/180 millimeter schijven. Om de wielen liggen Continental City Ride 42 millimeter banden. De fiets komt inclusief ingebouwde naafdynamo in combinatie met ledverlichting.
Opvallend
Het is een prima fiets, maar technisch kan het nog wat beter. De Chamonix heeft wél moderne schijfremmen en een riem, maar het achterwiel zit nog gewoon vast met een as en 15 millimeter bout. Het voorwiel heeft een snelspanner. Nog beter zou een constructie zijn met voor en achter steekassen. Daarnaast zijn de stroomdraden van en naar de naafdynamo en verlichting dun en kwetsbaar.
Goed om te weten
De naafdynamo levert constant stroom en dus licht. Wil je die overdag uit hebben, dan zet je de Trelock-koplamp uit door het huis een slagje te draaien. Ook het AXA-achterlicht is handmatig aan en uit te zetten. Wel even aan denken voordat je de avond in fietst.
Plussen & minnen
+ goed doordachte toerfiets
+ waar voor je geld
– dunne stroomdraadjes
De Gazelle Chamonix S11 kost € 1.699,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk
Tekst: Menno Grootjans Foto’s: Joris Knapen