Spark Bike Touring e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Spark Bike Touring: ‘Meer dan een vouwfiets.

Spark Bike Touring

Lekker compact, makkelijk mee te nemen

Spark Bike Touring

Da’s zo gek nog niet hoor, zo’n vouwfiets. Lekker compact, makkelijk mee te nemen. En met een motor erin zijn de mogelijkheden eindeloos. Een mooi voorbeeld? Deze Spark Bike Touring, meer dan een vouwfiets. De opvouwbare e-bike is geschikt voor vele doeleinden. Ideaal voor in de stad en voor mensen die moeiteloos en zonder trekhaak de fiets mee willen nemen in de auto, camper, caravan of boot. De ondersteuning is zeer krachtig en laat jong en oud moeiteloos fietsen.

Spark Bike Touring

Geschikt voor vele doeleinden

Rijeigenschappen

Het maakt niet uit op wat voor soort terrein je rijdt: deze e-bike laat een verrassend comfortabele indruk achter. Standaard heeft de Touring een 480 Wh-accu, maar je kunt ook een 720 Wh-­accu laten monteren, wat je actieradius kan verhogen tot 120 kilometer. Het laat zien dat de Touring niet alleen voor korte ritten is bedoeld. Het stuurgedrag is direct, en tegelijk opvallend rustig voor een vouwfiets. De voorvering en magnesium velgen geven voldoende comfort.

Spark Bike Touring

Standaard met 480 Wh-accu, maar je kunt ook een 720 Wh-­accu nemen

Lekker brede banden

Op ons testmodel zat een verende zadelpen, die ook aan de achterzijde de nodige hobbels wegfiltert. Het schakelen gaat gemakkelijk, zoals men van Shimano-aandrijving gewend is. De mechanische schijfremmen van Tektro zijn prima te doseren. De wielen zijn klein en de wielbasis is kort. Dat is in het begin even raar, en je moet oppassen met al te scherpe bochten. Maar door de brede banden went het rijgedrag al vrij snel.

Spark Bike Touring

Door de brede banden went het rijgedrag al vrij snel

Merk & model

Deze vouwfiets is er in twee modellen. Er is een luxe uitvoering met achtervering, de Luxury, en dit geteste model met lage instap, de Touring. Hij komt in vier kleuren, met de namen British racing green, crayon, graphite gray en midnight blue. Verder kun je dus kiezen tussen een 480 Wh- of 720 Wh-accu, en tussen een standaard display of een kleurenscherm. Een power assist-hendel en verende zadelpen zijn optioneel.

Technische details

De aankoopprijs mag dan netjes zijn, er is bepaald niet beknibbeld op de componenten. De Touring heeft standaard een geveerde voorvork van RST, de ondersteuning is van Bafang, waar Spark Bike goede ervaringen mee heeft. De 48 Volt-motor is krachtig, de 720 Wh-accu op mijn testfiets zorgt voor een flinke actieradius. De optionele power assist-hendel biedt ondersteuning tijdens het lopen, of als je kortstondig wat meer vermogen nodig hebt. Het ledachterlicht is tegelijk ook remlicht. Om de magnesium velgen liggen Kenda- of CST-banden met een antileklaag.

Spark Bike Touring

De mechanische schijfremmen zijn prima te doseren

Opvallend: extra beveiliging

Een vouwfiets dankt zijn naam uiteraard aan het opvouwmechanisme. Heel handig, maar eenmaal onderweg wil je toch ook graag dat de fiets uitgeklapt blijft. Om dat te garanderen is het vouwmechanisme extra beveiligd. Een slim doordacht ontwerp maakt het onmogelijk dat de quick release-sluiting tijdens het fietsen om wat voor reden opengaat. Wel zo fijn.

Spark Bike Touring

Het vouwmechanisme is extra beveiligd

Plussen & minnen

+ ondersteuningsvermogen
+ compactheid
+ uitstraling
– kleine wielen is even wennen

Vanaf € 1.799,- kijk voor meer informatie op www.sparkbike.nl

Deze e-bike laat een verrassend comfortabele indruk achter

Meer over Spark Bike

Spark Bike uit Nijkerk maakt bijzondere, degelijke en mooie e-bikes die je nog kunt opvouwen ook: een fatbike-vouwfiets (Sport en Sport Touring) en een gewone vouwfiets vol moderne slimmigheden (Luxury en Touring). In de fraaie en ruime showroom in Nijkerk, waar de fietsen ook worden geassembleerd, is het mogelijk om alle modellen in elke kleur te zien, en uiteraard kun je ook een proefrit maken. Spark Bike gebruikt ­universele onderdelen, waarvoor je voor onderhoud bij iedere fietsenmaker terecht kunt. Handig, zo hoef je voor een beurt of reparaties niet stad en land door. Uiteraard kun je voor onderhoud ook altijd bij Spark Bike in Nijkerk terecht.

Tekst & foto’s: Ronald van der Boon

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.