Staerk Tandem e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Staerk Tandem B14: ‘Met een aangepaste fietsendrager neem je deze tandem overal mee naartoe.

staerk tandem

Inklapbaar én meeneembaar!

Staerk Tandem B14

Echt sámen fietsen, en dan ook nog met ondersteuning. Het kan met deze inklapbare tandem van Nederlandse makelij. Met een aangepaste fietsendrager neem je de Staerk Tandem B14 overal mee naartoe. Deze fiets koop je als je graag met z’n tweeën eropuit gaat. In tandemtaal: een fietser vóór, de captain, en een fietser achter, de stoker. De captain heeft er bij deze Staerk een fraaie taak bij gekregen: naast sturen en schakelen mag hij of zij ook de ondersteuning regelen.

staerk tandem

Samen sterk: zodra je op elkaar bent ingespeeld, lijkt tandemfietsen op synchroonzwemmen

Rijeigenschappen van de Staerk Tandem B14

Opstappen is een eitje. Dit komt onder meer doordat de accu laag is geplaatst. Zet je er een tweede accu bij, dan moet je je been wat hoger zwaaien. De standaard gemonteerde zadels zijn van het type tuinstoel: fors en comfortabel. Dat is fijn, want je zit redelijk rechtop en steunt daardoor op je zitbotjes. Wil je toch een ander zadel? Dat kan de Staerk-dealer dan regelen. Datzelfde gaat ook op voor de banden. Het frame biedt plaats voor flink brede exemplaren.

staerk tandem

De accu is laag geplaatst

Gewoon lekker samen fietsen

Wegrijden resulteert aanvankelijk altijd even in wat licht gebibber aan de voorzijde. Maar zodra je ingespeeld bent op elkaar, lijkt tandemfietsen op synchroonzwemmen: soepeltjes draai je samen de weg op. Met z’n tweeën trap je vlot 25 kilometer per uur, en daar houdt de ondersteuning op. Helaas. Je hebt toch de neiging om je gezamenlijke kracht uit te buiten en goed door te rijden. De Staerk kan die kracht makkelijk hebben, maar als je sportieve aspiraties hebt, dan kun je toch beter een andere fiets kiezen. Wil je gewoon lekker samen fietsen en genieten, dan is zo’n Staerk een mooie optie.

Soepeltjes draai je zometeen samen de weg op

Kostbaar goed

Technisch klopt de tandem, al zijn er ons inziens nog wel een paar ­verbeterpunten. Omdat hij vouwbaar is, lopen de Rohloff-versnellingskabels, remleiding en stroomkabels nogal losjes langs de onderbuis. Het is op dit moment niet anders: het zal ons niet verbazen als in de nabije toekomst de fiets draadloze elektronische onderdelen gaat krijgen. En de prijs? Goedkoop is een Staerk niet, de door ons geteste B14 kost – ga even zitten – 8.999 euro. Elektrische tandems zijn er vanaf 6.299 euro. Anderzijds; je koopt ’m samen – wellicht dat dit de pijn iets verzacht?

staerk tandem

Je kunt je Staerk e-tandem laten afmonteren met een derailleur of Rohloff-naaf

Merk en model

Staerk is een Nederlands fietsmerk uit Doetinchem. Het bedrijf bestaat sinds 2022 en is opgericht door de nu 55-jarige Jacob Pot. Hij was tot 2012 de drijvende kracht achter Multicycle, daarna legde hij zich als zelfstandige toe op het bedenken en maken van handige accessoires en onderdelen voor fietsen – van zijwielen en bakfietsgordels tot naaf­dynamo’s en gereedschap. Daarnaast deed en doet hij nog de service voor een aantal Multicycle e-bikesystemen en Dapu e-bikemotoren.

Van meet af aan: vouwbaar!

Het ontwerpen en ontwikkelen van de Staerk-tandem duurde circa drie jaar. Van meet af aan was het idee om de tandem vouwbaar te maken. Zo kan hij mee op een (licht gemodificeerde) trekhaakdrager van Diamant (zie hieronder). Er is één model frame voor een middenmotor, dat zowel met derailleur als met Rohloff-naaf geleverd kan worden. Ook is er een uitvoering waarin een Dapu-achter- of voorwiel­motor gebouwd kan worden. De Staerk is er ook zonder trapondersteuning.

Voilá, de Rohloff

Technische details van de Staerk Tandem B14

Deze Staerk Tandem B14 heeft een alu­minium frame, verende voorvork en een dubbel vouw­mechanisme in de schuine buis. De Bosch Performance-midden­motor heeft een 500 Wh-accu. Voor extra actieradius kun je een tweede accu installeren. Er is een 14-speed Rohloff-naaf, die samenwerkt met twee KMC-kettingen. Verder aan boord: 160 en 180 millimeter remschijven, ledverlichting, Continental Schwalbe Contact 42 milli­meter banden, een Selle Bassano Ezone Volare-zadel, middenstandaard, verende zadelpennen en verstelbare stuurpennen. De kabels en draden lopen buitenlangs.

staerk tandem

Dubbel vouwmechaniscme in de schuine buis

Opvallend

Twintig jaar terug waren er volop tandems op de markt van Koga, Gazelle, Vittorio, Multicycle, Cannondale en Trek. Nu zie je ze vooral nog in de verhuur of als fiets voor mensen met een beperking. Toch ziet Jacob Pot kansen voor Staerk. “Het is een kleine markt, voor mijn eenmanszaak is dat perfect te handelen”.

staerk tandem

Een ingenieuze magneetsluiting zorgt dat het ingeklapte deel niet terugzwaait

Goed om te weten

Een tandem op een gewone fietsen­drager zetten, dat gaat je niet lukken.Sterker nog, het mag niet eens. De Staerk-tandem kun je opvouwen, door twee klemmen los te maken. Een ingenieuze magneetsluiting maakt dat het ingeklapte deel niet terugzwaait. De tandem is ingeklapt klein genoeg voor een drager. Alleen past het voorwiel nu niet in het gootje. Door die goot haaks te monteren (zie hieronder) zit het voorwiel voor het frame vast. Het aangepaste Pro-User Diamant Rek voor Staerk-fietsen is te koop voor 469 euro.

De tandem is ingeklapt klein genoeg voor een drager

Plussen & ­minnen

+ comfortabele zithouding
+ een fiets vol slimme oplossingen
– veel kabels en leidingen

Een Staerk tandem is er vanaf 4.749 euro en een elektrische variant vanaf 6.299 euro.
Ons testexemplaar, de Staerk tandem B14 inclusief Rohloff 14-speed-naaf kost 8.999 euro.
Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.