Trek FX+ 2 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Trek FX+ 2: ‘Gebouwd als lichte e-bike voor dagelijks gebruik, zonder te veel fratsen en poespas‘.

Trek FX+ 2

Lekker doortrappen is een eitje!

Trek FX+ 2 in een notendop

Zo van een afstandje lijkt het een sportieve hybride: blinkend rood, ronde vormen, sportieve zit. Maar het is een e-bike. Echt. Deze Trek heeft een accu. En een motortje. De sportieve stadsfiets is bij uitstek geschikt is voor mensen die niet de luxe hebben van een ­berging, schuurtje of garage. Want je tilt deze FX+ 2 vrij eenvoudig naar tweehoog achter.

Trek FX+ 2

Handig: je tilt de FX+ 2 vrij eenvoudig naar tweehoog achter

Rijeigenschappen

De fiets is lekker sportief van zichzelf, hij rijdt zonder de motor ook al gewoon goed. De onzichtbare ondersteuning is een fijn extraatje. Gebruik je ’m, dan heb je drie standen, aangegeven met rode blokjes op het display. Wij vonden de Trek het lekkerst rijden in standje 2, bij circa 22 kilometer per uur. De motor ondersteunt dan je inspanningen vloeiend en resoluut: even een tikkie op het pedaal en je voelt hem opkomen. Schakelen met de Altus-achterderailleur gaat snel, al zou een iets hoogwaardiger versie de boel nog een boost kunnen geven. Voor de rest is de afmontage die van een sportieve hybride! Lekker doortrappen is dan ook een eitje, mede door het lage gewicht.

Trek FX+ 2

De fiets heeft de afmontage van een sportieve hybride

Model & technische details

Trek heeft een uitgebreide lijn aan e-bikes. Van de Verve+ voor in de stad tot de sportieve Allant+. Er zijn ook elektrisch ondersteunde mountainbikes, gravel- en racefietsen. Deze FX+ 2 is een elektrische uitvoering van de ‘gewone’ FX-hybridelijn. De fiets is gebouwd als een lichte e-bike voor dagelijks gebruik, zonder te veel fratsen en poespas dus. 18,5 kilo weegt een FX+ 2 in een maat L. Dat is maar liefst 10 kilo lichter dan een doorsnee e-bike.

Wij vonden de Trek het lekkerst rijden in standje 2, bij circa 22 kilometer per uur

De fiets heeft een oversized aluminium frame in twee uitvoeringen: met een rechte bovenbuis (zoals deze) en een ST-model met een lage instap. Hij heeft Shimano-schijfremmen, verlichting in het frame, 40 millimeter Bontrager H2-banden, een Shimano-ketting en cassette met Altus-achter­derailleur (9 versnellingen), een 42-tands kettingblad en spatborden voor en achter.

Je rijdt met deze 40 millimeter Bontrager H2-banden

Je kunt tot 55 kilometer aan lading meenemen. De motor zit in het achterwiel, de 250Wh-accu in de onderbuis. Er is een krachtsensor aan boord voor de motor, maar geen mogelijkheid om data af te lezen. Er is wel een display om de motor aan en uit te zetten en de stand te regelen. Op de onderbuis kun je een range extender monteren, een extra accu om de actieradius te vergroten.

De motor zit in het achterwiel

Opvallend

Je ziet bij deze FX+ details die wielrenners zullen herkennen van de racefietsen van Trek: de vorm van de buizen bijvoorbeeld, de kleur en de kabeldoorvoer aan de voorzijde van de balhoofdbuis. De wielen van de FX+ zitten vast in de vorken met schroefbare steekassen, maar dan een lichtere versie dan die van de standaard e-bikes. De accu krijg je er alleen uit met hulp van een Trek-dealer.

Je ziet bij deze FX+ details die je kunt herkennen van de Trek-racefietsen: de vorm van de buizen bijvoorbeeld

Merk

Trek Bicycle Corporation is de grootste fietsproducent van de ­Verenigde Staten. Het hoofdkantoor zit in Waterloo, Wisconsin, waar Trek in 1976 is gestart. In Nederland is het kantoor voor de Benelux gevestigd in Harderwijk en  het Europees distributiecentrum zit in het eveneens Gelderse Wijchen. De Trek e-bikes worden vooral in Europa ontworpen en geproduceerd.

Plussen & ­minnen

+ licht
+ eenvoudig
+ fraai design
– weinig kracht
– geen slot

De Trek FX+ 2 kost € 2.499,- kijk ook op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie