Cannondale Tesoro Neo X e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cannondale Tesoro Neo X: ‘Dit model is lekker breed inzetbaar‘.

Cannondale Tesoro Neo X

Het fietscomfort is hoog, dankzij een prima verende voorvork en een zadelpen met parallellogramvering

Cannondale Tesoro Neo X in een notendop

In 2015 werd de Cannondale Contro-E Headshok verkozen tot E-bike van het Jaar. Destijds had het merk slechts één type e-bike, nu heeft Cannondale vijf categorieën: e-MTB, e-Fitness, e-Road, e-Urban en e-Touring. Deze Tesoro Neo X valt in de laatste categorie. De Neo X is gebouwd als een elektrisch ondersteunde trekkingfiets. En zo’n ­model is lekker breed inzetbaar: je kunt hem gebruiken voor woon-werkverkeer en mooie (vakantie)tochten in je vrije tijd.

Rijeigenschappen

De Bosch Performance Line CX-motor heeft vier standen: Eco, Tour, Sport en Turbo. Je gaat met die hogere standen geen meter harder dan 25 kilometer per uur, wel leveren ze net dat beetje vermogen dat je nodig hebt om soepel op gang te komen (en te blijven). Via het Kiox-display krijg je alle informatie die nodig is: snelheid, maar ook zaken als de ondersteuningsstand, en hoeveel kilometer je nog in die stand kunt rijden voor de accu leeg is.

Cannondale Tesoro Neo X

Via het Kiox-display krijg je alle informatie die nodig is

Met een app zet je de fiets op slot. Het fietscomfort is hoog, dankzij een prima verende voorvork en een zadelpen met parallellogramvering. Heerlijk! Zo hoef je niet terug te deinzen voor een kronkelend schelpenpad, een heuvel, of – als je in de polder woont – een paar viaducten. Een beetje spelen met de ver­snellingen, afremmen en weer optrekken: dan is de Tesoro Neo X pas echt in zijn element en komt-ie helemaal tot zijn recht. Lekkere fiets!

Model & technische details

De Tesoro Neo X is er in drie frame­varianten: een klassiek herenmodel, een frame met een lage instap of de ­gulden middenweg: step thru genaamd. Ze komen in drie maten en diverse kleuren. Elk model is te koop vanaf 4.999 euro. Er is ook nog de Neo X Speed: dat is een speed pedelec.

Cannondale Tesoro Neo X

Kies uit een klassiek herenmodel, een frame met een lage instap of de ­gulden middenweg: step thru

Het lavendelkleurige oversized frame is gemaakt van SmartForm C1 aluminium. De verende voorvork is van Suntour. De Bosch Performance Line CX-midden-motor heeft een koppel van 85Nm. In de onderbuis zit een 750Wh-accu geïntegreerd, op het stuur vind je een Bosch Kiox-display. Afhankelijk van de maat van de fiets heb je 27,5 of 29 inch-wielen met daaromheen Maxiss Pace 53 millimeter-banden. De fiets heeft verder Magura 180 millimeter CT2-schijf-remmen, een Shimano Deore-cassette (met tien kransjes van 11 tot 43 tandjes) en een FSA-crankstel (38 tandjes).

Cannondale Tesoro Neo X

De Bosch Performance Line CX-midden-motor heeft een koppel van 85Nm

Opvallend

Cannondale kiest voor 27,5 inch-wielen bij maat S en 29 inch-wielen bij maat M en L. Voorlopig is de Tesoro er alleen met een derailleur en ketting. Wil je een Cannondale met riem? Check dan de Mavaro Neo-serie.

Merk

Het Amerikaanse Cannondale is bekend geworden als producent van mountainbikes en racefietsen. De laatste tien jaar stort het zich ook vol op de e-bikemarkt. En met succes: in 2012 en 2016 leverde Cannondale de E-bike van het Jaar. Het merk valt nu onder Pon Holding. De e-bikes worden in Duitsland en Nederland ontworpen en geproduceerd.

De cockpit in beeld

Plussen & ­minnen

+ comfortabel
+ groot bereik
– ketting vergt onderhoud
– aan de zware kant

De Cannondale Tesoro Neo X kost € 4.999,- kijk ook op de WEBSITE van het merk 

Lees ook over de vergelijkbare: Qwic Atlas Derailleur e-bike
Lees ook over de vergelijkbare: Victoria eAdventure 12.9 e-bike

Conclusie

De Qwic Atlas, Victoria eAdventure en deze Cannondale lijken in niets meer op waar de oorspronkelijke e-bike voor bedoeld was: om mensen die het nodig hadden een steuntje in de rug geven. Nee, dit trio laat zien dat een e-bike ook heel sportief kan zijn. De merken categoriseren ze als SUV en Adventure. Dat zegt genoeg. Ze hebben stevige frames, een sportieve middenmotor en accu’s met een flinke capaciteit.

Een accu met meer dan 600Wh inhoud weegt overigens bijna het dubbele van een 300Wh-accu. Naast robuust en stabiel zijn de fietsen dus ook zwaarder dan je wellicht gewend bent. Ook de prijs is robuust, maar bedenk wel dat je zo’n fiets koopt voor meer dan alleen maar ‘een stukje fietsen met een steuntje in de rug’.

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.