Specialized Turbo Vado 4.0 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Specialized Turbo Vado 4.0: ‘Echt een e-bike om lekker mee op pad te gaan en een flinke tocht te plannen‘.

Specialized Turbo Vado 4.0

Specialized Turbo Vado 4.0

Het Amerikaanse ­Specialized heeft een complete reeks aan fietsen, accessoires, kleding en schoenen, waar ieder type fietser mee uit de voeten kan. Voor komend seizoen staat een mooie reeks nieuwe e-bikes klaar. Waaronder deze snelle Turbo Vado.

Vijftien verschillende uitvoeringen zijn er van de Specialized Vado, die grofweg onder te verdelen zijn in de reguliere Vado en de Vado SL. De SL heeft een minder krachtige motor dan zijn broer, maar is wel zo’n tien kilo lichter. Hierdoor kun je met de 330Wh-batterij net zo veel kilometers maken als met de gewone Vado die een 710Wh-accu heeft. Omdat de Vado twee keer krachtiger is, bieden beide modellen een totaal andere rijervaring. Onder de naam Vado 6.0 is er ook een speed pedelec die 45 kilo­meter per uur mag.

Specialized Turbo Vado 4.0

Opladen! De krachtige accu van de Vado

Verschillen en overeenkomsten

Wat de overeenkomst is tussen alle Vado-modellen? Dat ze stuk voor stuk een E5 aluminium frame hebben,
plus een Specialized Turbo Full Power 2.2 of 2.0 midden­motor met drie standen, en een geïntegreerde accu in de onderbuis. Het verschil in accu zie je terug aan de onderbuis: die is bij de reguliere Vado een stuk dikker dan bij de SL. Verder heeft de eerste een verende voorvork, de SL niet.

Specialized Turbo Vado 4.0

Goed zicht op de motor

Het frame van onze Vado 4.0 testfiets is zowel verkrijgbaar met lage instap als met rechte bovenbuis. Hij heeft een custom-­uitvoering van de 2.0 motor, een verende SR Suntour-vork, verende zadelpen, sportieve SRAM 11-speed onderdelengroep en lekker brede 27,5 inch wielen met extra dikke banden. Ook mooi: een geïntegreerde controler, MasterMind display en de Mission Control-app, die je interessante extra functies geeft. Zoals het Turbo System Lock-systeem. Via de app koppel je de motor los van je fiets en activeer je een sensorbewegingsalarm. Als de motor eenmaal op slot is, kan alleen jij hem openen.

Specialized Turbo Vado 4.0

Het MasterMind-display; die naam belooft heel wat

Lekker sportieve e-bike

De Vado 4.0 is een sportieve e-bike. Prima voor woon- werkverkeer, maar neem na vijf uur wel de langste weg, want linea recta naar huis rijden is zonde. Het motortje doet uitstekend zijn best; in combinatie met de elf versnellingen kun je prima jouw kruissnelheid kiezen. Die bereik je zonder overmatige inspanningen: Specialized heeft de eigen motor uitstekend getuned.

Specialized Turbo Vado 4.0

Je aandrijving: sportieve SRAM 11-speed onderdelengroep

Fijn is ook dat de zit sportief is zonder dat je te veel voorover op je stuur hangt. Doordat het stuur breed is, heb je tevens extra ­controle. Stabiel is-ie ook. Het is echt een e-bike om lekker mee op pad te gaan en een flinke tocht te plannen – dat is in ons land nooit een probleem, toch? En als je dan lekker je kilometers maakt, kun je er op deze fiets ook vol van genieten. Het rijwielgedeelte en de trapondersteuning zijn helemaal in orde, en ook alles er omheen is meer dan je had kunnen wensen.

Deze Specialized Turbo Vado 4.0 e-bike kost € 4.100,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Specialized Turbo Vado 4.0

De Vado in actie

Nieuw Specialized-pand
Jarenlang was Specialized gevestigd in ’s-Heerenberg, maar sinds kort zit het Amerikaanse bedrijf in Arnhem, op het oude terrein van Kema-Keur. Naast een werkplek is het pand ook meteen een showroom. De liefde voor het fietsen staat er centraal, en dat merk je aan alles. Als je in de buurt bent van de Utrechtseweg 310 in Arnhem, fiets gewoon een keer langs.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.