Opmerkelijk: speed pedelec verkoop loopt achter, ondanks e-biketrend

3

Opvallende ontwikkelingen in de fietsbranche? Technisch redacteur Menno Grootjans zet ze in het voetlicht. Zo blijft de speed pedelec verkoop achter ondanks de grote e-biketrend die we kennen. Hoe komt dat? 

Stromer heeft 4 modellen in de speed pedelec top 10, R&M 3, Sparta 2 en Gazelle 1 –  en dat is niet hun nieuwe model ‘No1’ hierboven

Speed pedelec verkoop

Het grote voordeel van een speed pedelec: je haalt met minimale inspanning een hoge kruissnelheid. Da’s de gemiddelde snelheid waarmee je van A naar B komt. Bij een e-bike ligt deze rond de 20 kilometer per uur, met een speed pedelec ga je 10 tot 15 kilometer per uur sneller. Een pluspunt als je een woon-werkfiets zoekt ter vervanging van de auto. Vooral als je van A naar B trapt in een omgeving waar vaak files staan.

Dus waarom koopt dan niet iedereen een speed pedelec? Omdat er andere voorwaarden (en prijzen) gelden. Een speed pedelec heeft een kenteken, een helmplicht, je mag niet overal op het fietspad en nog een paar zaken. Het voordeel van een kenteken is overigens dat je precies kunt zien hoeveel fietsen er verkocht worden, zoals deze website SPEED PEDELEC EVOLUTIE netjes bijhoudt:

Er is een forse daling in de nieuwverkopen 2021 van 12% t.o.v. het recordjaar 2020 (van 4.486 naar 3.970 fietsen). … Toch is 2021 geen verloren jaar: er werd zelfs 5% meer verkocht dan gemiddeld over de afgelopen 5 jaar! Verklaring van de jaardaling kan zijn een verminderde koopwens bij het publiek en een afname van afleverklare fietsen door logistieke problemen in de fietsindustrie, beide gevolgen van het Corona fenomeen’.

Daarnaast zouden wij toevoegen: er werd veel, heel veel thuis gewerkt.

Stromer overheerst

Per 2 januari 2022 zijn er 27.538 geregisterde speed pedelecs. De top 10 verkochte fietsmodellen daarvan zijn samen goed voor 65% oftewel 17.926 fietsen. De resterende 35% – 9.612 fietsen – bestaan uit 188 modellen!

De ST1 van Stromer staat momenteel op de eerste plaats en stoot de Sparta Ion E-Speed van de troon; die staat op de derde plaats. De ST2 staat op de tweede plaats hoewel dit eigenlijk twee modellen betreft: de oude met ketting/derailleur en de nieuwe met riem/naafversnelling. Al met al heeft Stromer heeft 4 modellen in de top 10, R&M 3, Sparta 2 en Gazelle 1 –  en dat is niet hun nieuwe model ‘No1’.

De ST1 van Stromer staat momenteel op de eerste plaats en is het best verkochte model speed pedelec in Nederland

De top 10 merken hebben 89% in handen oftewel 24.541 fietsen. De resterende 11%  – 2.997 fietsen – is verdeeld over 47 merken. Stromer blijft marktleider met 33% en heeft samen met nummer 2 Riese & Müller meer dan de helft van de markt in handen. De derde plaats gaat naar Sparta.

De Riese & Müller Supercharger

 

547.000 stuks

Die 3970 nieuwe speed pedelecs die verkocht zijn in 2021 vallen in het niet bij de e-bike cijfers – die overigens nog niet precies bekend zijn. Wel zorgde de coronacrisis in 2020 voor een flinke boost van de fietsverkopen. Zo steeg de verkoop van e-bikes met ruim 30% naar 547.000 stuks*.

Duidelijk dus dat de gewone e-bike voorlopig favoriet is in ons land. Fietsers gebruiken deze voor korte woon-werkritten, schoolverkeer en recreatie. Ondertussen gaan er stemmen op, onder meer bij fietsmerk VanMoof, om de maximum ondersteuning op te schroeven naar 32 kilometer, want dan zou ook de gewone e-bike een concurrent van de auto kunnen worden. Dit zou ook het einde van illegaal opgevoerde e-bikes betekenen. Afijn: we hebben een nieuwe regering; eens kijken of de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat Mark Harbers daar wat in kan betekenen.

*jaarcijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG

Tekst: Menno Grootjans

Deel.

Over de auteur

3 reacties

  1. Ik heb er een gehad, de ST1, fietste prima op goed wegdek maar je vullingen rammelen eruit op wat slechter wegdek, overgestapt naar een e-bike en een elektrische scooter, veel comfortabeler.

  2. Ik snap wel dat er aandacht besteed wordt aan pedelecs, maar het zou m.i. wel wat minder kunnen. Voordat er elektrische fietsen bestonden waren er fietsen en brommers. Twee verschillende werelden, verschillende gebruikers en verschillende tijdschriften.
    Heel geleidelijk wordt nu het ongecompliceerde, natuurvriendelijke en gezonde fietsen in dezelfde hoek gedrukt als pedelecs. Dus ook helm op de fiets, continu verlichting aan (met veel hinder voor tegenliggers) en wellicht richtingaanwijzers, enz. bedenk het maar.
    Natuurlijk is ook het idee van een verhoging van de max. snelheid naar 32 km op een e-bike weer een verhoging van de onveiligheid op onze fietspaden.