Opmerkelijk: je fiets kopen bij de autodealer?

0

Opvallende ontwikkelingen of trends in de fietsbranche? Technisch redacteur Menno Grootjans zet ze in het voetlicht. Koop je bijvoorbeeld een e-bike over niet al te lange tijd bij de autodealer? 

De autodealer: over niet al te lange tijd van alle markten thuis?

Fiets kopen bij de autodealer

Op 22 december kopte het AD ‘Autobranche in revolutie: traditionele autodealer sterft uit’. Een artikel naar aanleiding van een KPMG-onderzoek op basis van interviews met 1100 managers uit de automobielsector wereldwijd. Nu wordt in Nederland nog maar 5 procent van de auto’s online gekocht, maar dat gaat snel veranderen. Daarmee zal ook de rol van de traditionele autodealer veranderen. Wie nu een nieuwe auto zoekt, maakt op internet al een shortlist. Het bezoek aan de dealer is om te onderhandelen over de prijs, een proefrit te maken en om de knoop door te hakken. Met de elektrificatie van auto’s wordt de dealer veel minder belangrijk en is deze minder vaak nodig voor onderhoud.

De e-bike is booming en proefrijden ook

Maar wat heeft dit met fietsen te maken? Nou, de traditionele autodealer verkoopt vooral mobiliteit. Deze branche ziet dat de verkoop van elektrische fietsen in 2020 met ruim 30 procent is gestegen, naar 547.000 stuks*. De vakhandel blijkt cruciaal bij de aanschaf van een nieuwe fiets, aangezien in 2020 slechts 10 procent van de totale omzet via internetverkoop werd gerealiseerd. Drie jaar eerder was dat nog ruim 23 procent.

De reden? Online een fiets van pakweg 349 euro kopen is makkelijk, maar een e-bike van pakweg 3000 euro is lastiger.  Consumenten blijven vaak zitten met vragen en vooral: je wilt een e-bike toch ook echt uitproberen voordat je zoveel geld aftikt. Daarom hebben merken die alleen online e-bikes aanbieden ‘pop up’ stores of ‘brand stores’. Daar kun je dan proefrijden op een e-bike. Al met al: de e-bike is ‘booming’. En de benzine auto raakt achterop.

Cruciaal bij de aanschaf van een nieuwe e-bike? De vakhandel

Moovz: mobiliteitsbedrijf nieuwe stijl

Dit zien automerken en autodealers ook en dus verleggen ze veel van hun activiteiten naar de tweewielers. Een autodealer is ingericht op het verkopen van auto’s, maar zeker ook op het verlenen van service, het heeft gekwalificeerde monteurs in dienst – die ook steeds meer ervaring met elektrische auto’s hebben – en de autodealer heeft korte lijntjes met de merken.

Bijvoorbeeld het bedrijf ‘Volvo Harrie Arendsen’ dat vier vestigingen heeft in de Achterhoek en Twente. Onder paraplumerk Moovz turnt directeur Frank Arendsen de dealer om naar een breed mobiliteitsbedrijf. Want dat is de verbindende factor: mobiliteit. En dat houdt niet op bij vier- of tweewielers. Binnen Moovz vind je auto’s, sportieve fietsen, e-bikes, cargofietsen en een hele reeks aan leasemogelijkheden.

En kijk naar hoe Pon bezig is. Pon is oorspronkelijk importeur van onder meer Volkswagen maar heeft ondertussen ook vele fietsmerken waaronder Gazelle, Cervélo en Swap bikes. Zo is Gazelle is een merk wat sterk inzet op Experience Centers. Daar kun je de complete collectie bekijken en proberen, bestellen doe je de fiets nog steeds via de dealer.

De aloude dealer of ‘fietsenmaker’ vervult namelijk nog steeds een niet te missen rol: vaak is een fietsenwinkel om de hoek en is de binding met het dorp of stad en haar inwoners cruciaal. En je kunt op papier misschien wel beter een bepaald merk of model kopen, als jouw dealer deze niet heeft staan dan zorgt diezelfde dealer voor een alternatief of hij of zij zorgt ervoor dat die ene fiets er toch is. Denk hierbij aan de term ‘doorleveren’: dealers onderling helpen elkaar met bepaalde modellen. Dat zie je bij autodealers net een stuk minder

 

Het Gazelle Experience Center in Amersfoort

Gouden toekomst

De transitie van aloude autodealer naar mobiliteitscentrum zal nog wel een aantal jaar in beslag nemen. De traditionele fietsenwinkel blijft daarom ook zeker nog gewoon bestaan; ook omdat op dit moment de rijwielhandelaar ‘goud in handen’ heeft. Doorgaans dichtbij, veel fietsen, persoonlijk contact, goed personeel, een showroom en je kunt een e-bike proberen. Dit verklaart dan ook deels het nu nog lage aandeel van de internetverkoop.

*bron: jaarcijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie