Fietsfeiten en trends: een kijkje achterom en een blik vooruit

0

Even helikopteren; terugblikken en vooruitkijken hoort bij het einde van het jaar. Hoe fietsten we ons door de afgelopen jaren heen? En wat voorspelt de glazen bol voor 2022? 10 fietsfeiten en trends op een rij.

Waar komen we vandaan en waar gaat het heen..?

Fietsfeiten en trends

1. KLEUREN
De fietskleuren in 2022 zijn zacht. Natuurtinten domineren, denk aan mosgroen, blauw en steenrood.

2. KILOMETERS
In coronajaar 2020 fietsten Nederlanders gemiddeld 254 recreatieve kilometers per persoon, zo blijkt uit een analyse van CBS-cijfers door BOVAG. Dat is een stijging van ruim 30 procent ten opzichte van 2019, toen we gemiddeld 195 recreatieve fietskilo­meters reden.

3. KASSA
De coronacrisis zorgde in 2020 voor een flinke boost van de fietsverkoop in Nederland. Zo steeg de verkoop van e-bikes met ruim 30 procent naar 547.000 stuks. In totaal werden er in 2020 bijna 1,1 miljoen fietsen verkocht.(bron: RAI Vereniging)

4. GEMIDDELDE FIETSPRIJS
De gemiddelde prijs van een e-bike lag in 2020 op 2259 euro. Door de populariteit van de e-bike groeide de gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe fiets in 2020 naar 1499 euro, 20 procent meer dan een jaar daarvoor. Inmiddels komt 75 procent van de totale fietsverkoopomzet uit elektrische fietsen .

5. WAAR ZIT DE ACCU?
Een accu op de bagagedrager of een voorwielmotor zie je steeds minder. Veel e-bikes hebben een in het frame geïntegreerde middenmotor en accu, met name van Bosch, Shimano, Bafang en Brose. Veel modellen hebben een aandrijfriem en versnellingsnaaf/-bak in plaats van een ketting en derailleur.

Netjes ingelijfd bij het crankstel die motor

6. INTEGRATIE
Bij e-bikes is steeds meer technische integratie te zien. Zo kan het elektrische systeem van je fiets ook elektronisch schakelen aansturen, of zelfs een automatische versnellingsbak. Stroom tappen uit de naaf­dynamo voor je telefoon is ook mogelijk. Veel e-bikes zijn voorzien van een elektronisch ‘slot’, dat je activeert en deactiveert met je smartphone. En over apps gesproken: sharing is in opkomst, in alle mogelijke vormen. Van het delen van je ritten via Strava tot het delen van je complete fiets.

7. GROTERE BATTERIJ
Net als bij elektrische auto’s zie je dat accu’s meer capaciteit leveren, waardoor je langere ritten kunt maken. 400Wh-accu’s zijn nu zo’n beetje standaard, maar er zijn al accu’s van 700Wh.

8. BREDERE BANDEN
Fietsen krijgen steeds bredere ­banden gemonteerd. Het minimum voor een recreatieve fiets is 35 millimeter, maar er zijn ook fietsen die op 50 millimeter-banden rollen. Fabrikanten spelen daarop in door extra ruimte te scheppen in het frame, zodat de boel niet aanloopt. Het grote voordeel: extra comfort?

Lekker brede band voor extra comfort

9.  LANGE LEVERTIJDEN
De vraag naar fietsen was in het afgelopen jaar onverminderd hoog. Combineer dat met een pandemie en je hebt lever­tijden die oplopen tot een half jaar. Het einde van de wachtrij lijkt nog niet in zicht: Accell, het moederbedrijf van onder meer Koga, Batavus en Sparta, meldt dat alles voor 2022 al verkocht is.

10. HIP!
De vraag naar stoere urban fietsen stijgt, al dan niet elektrisch. Van bakfietsen en cargobikes tot stadsfietsen en andere hippe tweewielers. Hoezo fietsen suf?

Tekst: Menno Grootjans

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.