Donrox Ride F511 & Coolado tPump X mini compressor Proefrit

3

Er gaat een hoop mis in onze atmosfeer, maar gelukkig is er nog steeds voldoende lucht voorradig. Om die op de juiste manier in je fietsband te krijgen, is nog geen sinecure. Hoe werkt zo’n elektrische fietspomp vroegen we ons dan ook af. We probeerden twee mini-compressoren: de Donrox Ride F511 en de Coolado tPump X 

Compressor Proefrit Accessoires

Pompen op stroom, iets voor jou?

Donrox Ride F511 & Coolado tPump X

Een Tour de France-renner of een F1-­coureur rijdt met precies uitgekiende ­bandenspanning. Wij doen doorgaans maar wat. Het maakt ook niet uit, want we fietsen gewoon voor het plezier, toch? Ja en nee. Het zou zomaar kunnen dat je veel meer lol beleeft aan je ritjes met iets meer lucht in je banden. Simpelweg omdat je met zachte banden harder moet trappen. Het kan dus geen kwaad om voor je weggaat altijd even de bandendruk te controleren, en waar nodig even bij te pompen.

Je kunt hiervoor een gewone pomp gebruiken of een elektrisch bediende fietspomp, ook wel bekend als compressor. Vroeger waren dit nogal grote ondingen, die werkten op diesel en waarvoor je een complete werkplaats moest hebben. Tegenwoordig zijn ze zo klein dat je onderweg mee kunt nemen. Voor het oppompen van een fiets- of e-bike­band voldoet een draagbare compressor als de Donrox Ride F511 en de Coolado tPump X prima.

Hoe het werkt

Een compressor zet lucht van buiten om in samengeperste perslucht. De zuiger van de compressor pompt lucht uit de omgeving in het drukvat. Hierdoor ontstaat perslucht met de gewenste druk, waarmee je dan kunt werken. Een fietspomp doet dit ook – maar dan handmatig. Door het op en neer bewegen van de pompstang wordt lucht in de band geperst. Aangezien de druk in de cilinder hoger is dan in de fietsband, zal er lucht vanuit de fietspomp naar de fietsband stromen; de band wordt nu harder.

Het voordeel van een elektrische fietspomp, een mini-compressor, zit ‘m vooral in het gemak. De machine doet het handmatig lucht samenpersen voor je. Daarnaast kun je een band zeer nauwkeurig op de gewenste spanning brengen. In de wedstrijdsport gebruiken ze daarom ook compressoren. Overigens kun je de pompen die we hier proberen ook gebruiken voor het op spanning brengen van een autoband, motorband en/of luchtbed.

Donrox Ride F511

Compressor Proefrit Accessoires

De Ride F511 is zo groot als een rijkelijk belegd broodje: 3,8 bij 6 bij 15,2 centi­meter, met een gewicht van 370 gram. Je laadt hem op via usb en hij heeft een digitale drukmeter. De Ride F511 wordt geleverd met adapters voor diverse soorten ventielen. Hij pompt tot 8,2 bar, maar die power heb je lang niet allemaal nodig. Je meest gebruikte luchtdrukstanden ­(uit­gedrukt in psi, bar, kpa of kg/cm²) kun je vooraf programmeren. Met een volle batterij moet het mogelijk zijn om tot wel dertig minuten continu pompen.

Middels een aantal (vrij kleine) drukknoppen stel je het apparaat in. Je drukt het fietsicoontje in, stelt het gewenste aantal bar in en schroeft vervolgens het slangetje eerst in de pomp en daarna op het ventiel. Met een druk op de aan/uitknop begint compressor te pompen. Op het heldere display zie je hoeveel lucht er in je band zit. Ben je eenmaal aanbeland bij de gewenste bandenspanning, dan stopt de pomp automatisch. Je moet wel wat geduld hebben: wil je bijvoorbeeld 3 bar in je band hebben, dan duurt dat bijna 2 minuten. Wel fijn is dat de accu binnen een half uur weer is bij­geladen. Leuk: je kunt de Donrox ook als powerbank gebruiken, en voor in het donker zit er een klein zaklampje op.
€ 69,95 ­KIJK HIER OP DE WEBSITE VAN DONROX

Goed om te weten: hoe hard moet je band?
De maximale spanning staat op de zijkant van je buitenband, meestal in bar, soms in psi: 1 psi = 0,068 95 bar. De meeste banden van gewone fietsen en e-bikes zijn tussen de 3 en 4 centimeter breed. Regel is: hoe breder de band hoe lager de druk. Gazelle geeft op haar website de volgende richtlijn:
– 3 cm bandbreedte: 5,5 bar
– 3,5 cm bandbreedte: 4 bar
– 4 cm bandbreedte: 4 bar

Coolado tPump X

Compressor Proefrit Accessoires

Coolado is net als Donrox een bedrijf dat handelt in alles wat lucht produceert. Het is iets kleiner dan Donrox, maar dat zegt niks over de werking van de tPump X. Ook dit is een prima universele, draadloze én draagbare luchtcompressor. 7 bij 14 centimeter groot en met een gewicht van 440 gram. En krachtig genoeg om zowel de banden van je fiets, motorfiets als auto weer op de gewenste druk te krijgen (maximaal 10,3 bar of 150 psi, wat meer is dan je ooit nodig zult hebben). De compressor komt inclusief adapters, usb-laadkabel en een handig draagtasje.

Op het display kies je het soort band en de gewenste bandendruk. Het slangetje zet je met een van de bijgeleverde adapters op het bandventiel. Daarna druk je op een knop om het vullen te starten. En dat vullen hóór je, luid en duidelijk. Het pompen stopt automatisch wanneer de juiste bandendruk bereikt is. Gebruiksvriendelijk dus, al moet je er rekening mee houden dat het proces aanzienlijk langer duurt dan bij een gewone fietspomp. Leuke toegift: er zit een lampje ingebouwd dat je kan gebruiken om het ventiel te vinden in het donker. Of als knipperend lichtje om achteropkomend verkeer te waarschuwen dat je met panne aan de kant staat. De aanduiding van het aantal bar is op de tPump X net wat groter dan op de concurrent van Donrox.
€ 79,95 ­KIJK HIER OP DE WEBSITE VAN COOLADO

Plussen & minnen  van de pompen

De plussen

  • Pompen zonder moeite. Het apparaat doet al het werk.
  • Het is gemakkelijk: instellen, checken en bijpompen.
  • De tPump X pompt tot ruim 10 bar, de F511 tot 8 bar. Heb je voor je e-bike niet nodig, maar het is wel handig als je nog een racefiets hebt staan.
  • Beide merken hebben online instructievideo’s.

De minnen

  • Het kost tijd. Met een hogedrukhandpomp pomp je een band in één minuut tot 6 bar, bij een compressor duurt dit toch al snel 3 minuten.
  • De slang bij de tPump X zit vast aan de pomp, bij de Ride F511 is deze demontabel. Dat is gemakkelijk op te bergen, maar bij het monteren moet je de slang goed vastschroeven. Doe je dat niet, dan verdwijnt er lucht.
  • Het slangetje wordt behoorlijk warm.
  • Herrie, veel herrie.

Tot slot: waarom goede ­bandenspanning moet

  • Minder kans op lekrijden. Fabrikanten ontwikkelen hun banden zo dat je met de juiste spanning minder last hebt van indringers als glasscherven, spijkers en steentjes. Bij een te zachte band blijft er eerder troep kleven, zoals steentjes en glas die door de ­buitenband kunnen dringen.
  • Zit er nog maar een bar in je band en stuiter je van een stoepje, dan kun je zelfs een stootlek krijgen. De velgranden doorboren dan je binnenband, met twee sneetjes tot gevolg.
  • Een te lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand: je moet harder trappen om dezelfde snelheid te halen.
  • Een te zachte band buigt in het midden door en gaat op de gevoelige wangen (zijkanten)lopen. Dat verkort de levensduur.
  • Een band met de juiste bandenspanning laat zich beter sturen dan een zachte band.
  • Je hoeft de Wegenwacht niet lastig te vallen. In FietsActief nr. 9 van 2018 spraken we wegenwacht Corné, die regelmatig e-bikers uit de problemen moet helpen. Corné: ‘Op nummer één staat met stip de lekke band. En dan is weer 90 procent van de tijd de achterband. Daar rust het meeste gewicht op en vaak rijden veel fietsers met te weinig lucht.’ Dat dus…

Tekst: Menno Grootjans

Deel.

Over de auteur

3 reacties

  1. Hebben jullie ze daadwerkelijk geprobeerd of is dit een gekochte review? Praktijkervaring is namelijk anders, de pomp (Donrox f511) krijgt op een volle lading nog niet 1 standaard fietsband hard.

  2. Voi mijn verjaardag dit jasr ook een f511 gekregen. Top ding. Mijn ervaring is anders. Ik heb zelfs 4 auto banden kunnen bijvullen. Mogelijk jouw accu niet ok of een verkeerde lader.

  3. Ik heb een F511. Pompt prima, maar niet altijd. Gisteren een keer: lege band, pomp aangezet, display gaat direct naar (de vooraf ingestelde) 3 bar en slaat dan af. Terwijl de band nog leeg is. Gewone fietspomp gepakt en wat blijkt: het ventiel zat wat verstopt denk ik, want het voelde aan alsof een prop wegschoot en toen ging het pompen gewoon goed. F511 lukt het blijkbaar niet om zo’n prop door te blazen.
    Soortgelijke ervaring eerder gehad: een mevrouw met bakfiets en kinderen daarin stond met lege band aan de kant. Ik pakte trots mijn F511 en zou even helpen. Maar weer hetzelfde: pomp aan, op display razendsnel van 0 naar 3,5 maar er gebeurde niets. Heb het niet voor elkaar gekregen en ben met schaamrood op de wangen afgedropen.