Liv Allure CS 1 trekkingfiets Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Liv Allure CS 10 trekkingfiets: ‘Liv is een van de weinige merken dat volledig op vrouwen gericht is‘.

Liv Allure CS 1

Een gloednieuwe en veelzijdige fiets

Dit is een gloednieuwe, veelzijdige fiets waarmee je op je gemak de stad in gaat, een lekker tochtje in de omgeving maakt of die je meeneemt voor een weekendje Brabant. Liv, een submerk van Giant, is een van de weinige merken dat volledig op vrouwen gericht is. Mannen kunnen uiteraard ook prima fietsen op een Liv, maar hij is er alleen met een lage instap. De Giant-evenknie van de Allure is de AnyTour CS 1. De prijzen zijn gelijk.

Liv Allure CS 1

Deze nieuwe CS 1 is een lust voor het oog

Rijeigenschappen

Twee jaar geleden testten we de CS 2 en daar waren we erg over te spreken. De fiets was nog geen 15 kilo, laveerde behendig door de ochtendspits en ook zithouding, remmen en rijgedrag waren prima. ‘Niks aan te verbeteren.’ Wel was er commentaar op de looks. ‘De fiets zou wel wat uiterlijke ‘pit’ kunnen gebruiken’, zo schreven we. Nou, geen idee of er echt naar ons geluisterd is, maar deze nieuwe CS 1 is een lust voor het oog. En ­rijden doet de Allure nog altijd heerlijk. Geen verrassingen!

Rijden doet de Allure nog altijd heerlijk

Model & techniek

Liv brengt de Allure in drie uitvoeringen: de CS 3, CS 2 en CS 1 die variëren van 899 tot 1199 euro. Het frame is hetzelfde, allen hebben schijfremmen, een versnellingsnaaf en een riem. De verschillen? De CS 3 en CS 2 hebben een standaard Nexus-naaf, de CS 1 heeft de luxe en lichtere Alfine 7-speed naaf. Wellicht ten overvloede, maar de fiets is er dus alleen in een damesuitvoering, in de maten S, M en L. Alle modellen zijn uitgevoerd in metallic kleuren. De lak van deze CS 1 noemen ze bij Liv charcoal.

De fiets is 14,5 kilo licht. Het aluminium frame heeft Giants Aluxx SLR-samenstelling. Ook de voorvork is van aluminium. De 8-speed Shimano Alfine-naafversnelling werkt samen met een Gates CDX Carbon-riem. Om die reden is het frame deelbaar bij de achtervork. Voor heeft de CS 1 een 46 kettingblad, achter een 22 kransje. Verder aan boord: Giant 45 millimeter vouwbanden, Shimano BR-M4000-schijfremmen, een aluminium achterdrager achter, een Selle Royal Nuvola Gel-zadel, een verende zadelpen, verstelbare stuurpen, en ledverlichting die je oplaadt per usb. De achterdrager is geschikt voor het MIK-systeem, op de ­voorvork zijn nokjes voor een voordrager.

De achterdrager is geschikt voor het MIK-systeem

Opvallend

Wie denkt dat er (naast de bovenbuis) geen verschil is tussen de Giant AnyTour en de Liv Allure vergist zich. Er zijn andere onderdelen gemonteerd en ook in de geometrie zijn flinke verschillen. Een balhoofdbuis van Allure in M is iets hoger dan een AnyTour. Het stuur zit bovendien dichterbij. Met andere woorden: op deze Allure zit je iets meer rechtop dan op de herenvariant. Alle verschillen kun je prima checken op de websites van de verschillende merken.

Met riemaandrijving

Merk

Liv is in 2008 opgericht door de CFO van de Giant Global Group: Bonnie Tu. Liv is letterlijk en figuurlijk het zustermerk van Giant Bicycles. Tu fietst zelf en zag de potentie in specifieke fietsen en accessoires voor vrouwen. Liv heeft een sterke basis in de VS, waar een apart team van vrouwen de fietsen ontwerpt. Het merk zet met name in op sportieve fietsen: Liv heeft niet voor niets al vele jaren een internationaal Liv Racing-wielerteam – dat rijdt onder Nederlandse vlag. Er is ook een cross- en mountainbikeploeg.

De shifter voor de luxe en lichte Alfine 7-speed naaf

Plussen & minnen

+ sportief
+ slot, aandrijfriem, schijf­remmen
– kabels onder kunststof deksel
– vrij dikke lasnaden

De Liv Allure CS 1 kost € 1.199,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.