Heikel punt: fiets mee in de trein

1

Fiets mee in de trein? Sinds 10 juli kan dat bij de NS niet meer op de bonnefooi, maar is het verplicht om een plek te reserveren. Hoewel het voorlopig alleen om een proef gaat, kreeg het plan direct forse kritiek te verduren van Rover en de Fietsersbond. Wat zijn de overwegingen van beide kampen?

Vorig jaar reisden er in totaal 350.000 reizigers met fiets met de NS

Fiets mee in de trein

Vorig jaar reisden er in totaal 350.000 reizigers met fiets met de NS. In de zomermaanden was de fietsdrukte met zo’n 50.000 (fiets)reizigers per maand het grootst. Op piekmomenten was het aantal fietsen in bepaalde treinen daarbij te groot en daarom nam de NS maatregelen. Van 10 juli tot 15 september ben je verplicht een kaartje voor je fiets te reserveren en als de trein de fietslimiet heeft bereikt, dien je een vroegere of latere trein te pakken. Doel: de fietsen gelijkmatiger over de treinen verdelen.

Overlast door de fiets

Die pieken in de verdeling vormen namelijk een probleem, zegt NS-woordvoerder Elvira van der Vis. “Ik wil vooropstellen dat we reizigers met fietsen heel graag verwelkomen. Wij zien ook dat de fiets en de trein een gouden combi vormen. Maar tegelijkertijd zien we ook dat de fiets overlast kan geven voor medereizigers en collega’s op de trein, en al langere tijd in de top vijf van klachten van treinreizigers staat. Soms is het fietsgedeelte zo volgebouwd met fietsen dat mensen er niet meer langs kunnen, of wordt het vertrekproces belemmerd omdat er een fiets in de weg staat. Dat is vooral het geval in de zomer, wanneer veel mensen er met de fiets op uittrekken en veel reizigers met fietsen op hetzelfde moment in bepaalde treinen stappen.

Vorige zomer vroegen we mensen al zich vrijwillig aan te melden en tachtig procent deed dat ook, maar de klachten bleven binnenkomen omdat het spreiden nog niet goed genoeg ging. Die spreiding is heel belangrijk en de reden achter deze proef. Na 15 september wordt de proef stopgezet en gaan we alles evalueren aan de hand van bepaalde criteria. Hoe is de klanttevredenheid over het reizen met de fiets? Hoe ervaren onze collega’s in de trein het in de praktijk? Krijgen we nog steeds klachten? Is er daadwerkelijk sprake van betere spreiding? Zo willen we onderzoeken of de reserveringsplicht van toegevoegde waarde is.”

Flexibel is van levensbelang

Reizigersvereniging Rover ziet zéker geen toegevoegde waarde. De belangenorganisatie startte samen met de Fietsersbond, de NTFU en het Landelijk Fietsplatform een petitie tegen de reserveringsplicht die inmiddels ruim 11.000 keer is ondertekend. Woordvoerder Sanne van Galen is duidelijk: “Vrijwillige reservering is één ding, maar wij zijn faliekant tegen een plicht. Ten eerste is de fietser een heel belangrijke doelgroep voor de NS. We zien dat er vanwege corona momenteel veel minder reizigers zijn en dat de reizigers díe er zijn vaker recreatief reizen dan voor werk. Daarnaast is flexibiliteit voor de fietser van levensbelang. Als je gaat fietsen weet je vaak niet precies hoe laat je terug bent – het kan gaan regenen, je hebt zin om nog een extra rondje te rijden, je kunt pech hebben. We horen die klachten over overlast ook weleens en vinden ze op zich wel te begrijpen, maar denken dat ze op andere manieren moeten worden opgelost.

“Wij denken dat het geen kwestie is van te veel fietsen, maar van te weinig fietsplekken. Mensen met een fiets kunnen daar natuurlijk niks aan doen. Kijk naar Arriva: zij hebben demonteerbare banken en maken in de zomer extra plekken vrij voor fietsers, terwijl de banken in het laagseizoen teruggezet kunnen worden. Desnoods kan de NS er zelfs aan denken om een goed alternatief te bieden voor het meenemen van een fiets, bijvoorbeeld door het verhuren van een ‘OV-fiets plus’ met versnellingen en fietstassen. Wij denken dat overlast voorkomen kan worden en er op andere manieren flexibel op kan worden ingespeeld.”

Overigens zet de NS niet al haar geld op de reserveringsproef. De nieuwe intercity die vanaf dit najaar gaat rijden, de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie), heeft drie keer zoveel fietscapaciteit als de huidige intercity. Dat is in ieder geval iets waar iedereen blij mee zal zijn!

Kijk ook op FIETSERSBOND en NS FIETS MEE

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. Gisteren de fiets in de trein meegenomen en gereserveerd via de NS app. De mooie veluwe route gefietst vanuit Ermelo/Putten uit Fiets. Topper! Ik vond het plezierig te weten hoe druk het was met fiets plekjes in de trein. Voor mij waren de ervaringen zeer positief. Gaat snel met de app. Kortom, goede zaak.