Gazelle No1 speed pedelec Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de speed pedelecs op een rij. Dit is de Gazelle No1: ‘Stabiliteit? Top. De styling dan? Petje af.

De No1 valt al op als-ie alleen nog maar stilstaat

Gazelle No1

Chamonix, Medeo, Orange, Puur: Gazelle heeft tientallen modellen met evenzovele namen. Er is maar één Gazelle met een nummer. De No1 is een speed pedelec, een e-bike waarmee je 45 kilometer per uur mee kunt rijden. Een snelle jongen dus. Gazelle heeft ook al de Ultimate Speed, maar deze No1 is helemaal vanaf nul ontworpen en opgebouwd. Zoals de fabrikant het zelf omschrijft: ‘Het is een speed pedelec met een uitgesproken design en ideale rijeigenschappen, die gebruik maakt van de nieuwste technieken.’ De oranje schicht flitst door het verkeer, met een automaat en een claxon waar menig automobilist jaloers op zou zijn.

Er is maar één Gazelle met een nummer

Samenstellen naar smaak

De No1 valt al op als-ie alleen nog maar stilstaat. Hij heeft een opvallend vormgegeven oversized aluminium frame, een carbon voorvork, Bosch Performance Line Speed-­middenmotor, een 625Wh Bosch-accu in de onderbuis (die is uit te breiden met nog eens een 500Wh accu óp de onderbuis), 203 millimeter TRP-schijfremmen, Schwalbe 62 millimeter-banden, een Gates-riem en in het achterwiel de Enviolo AutomatiQ-naaf. Je kunt je fiets verbinden met de Gazelle Connect-app met ondermeer gps-plaats­bepaling, antidiefstalfunctie en informatie over gereden afstand en accubereik.

De No1 is er in vijf tot de verbeelding sprekende kleuren: naast het hier geshowde model in ‘desert sunrise
gloss’ kun je ook kiezen voor ‘champion red gloss’, ‘black gloss’, ‘light olive gloss’ of ‘avalon blue gloss’. De fiets is er in drie maten, allemaal met een zogenaamde midstep-bovenbuis. Ook heb je keuze uit twee lengtes en twee type stuurpennen: een die je zit wat dieper en sportiever maakt en een die je meer rechtop laat zitten. Je kunt jouw No1 naar smaak configureren, kijk hiervoor op GAZELLE

Onderhoudsvrije riemaandrijving

Eindpunt: Brainport ­

Deze speed pedelec is vooral bedoeld voor woon-werkverkeer. Hoe je zo’n fiets test? Door te rijden natuurlijk! We reden eind dit voorjaar op een frisse dag  – natte sneeuw, flinke wind en vier graden – vanuit Tilburg, via Moergestel en Oirschot naar de Brainport Industries Campus bij Vliegveld Eind­hoven. Dat is een kilometer of dertig enkele reis. En daarna fietsten we weer terug.

De zithouding op onze maat M met 90 stuurpen is niet overdreven sportief. Je zit lekker stevig op het zadel
en hebt een lekker breed stuur vast. Remkabels en stroomdraden zijn slechts deels zichtbaar. Waar de combi­natie Bosch-motor en de Enviolo-naaf in het verleden nog weleens kuren had, daar is de samenwerking nu helemaal goed. Verbeterde software en sensoren zorgen hiervoor. De motor ondersteunt als een dolle, als je dat wilt. Je kiest zelf je ideale trapfrequentie. De Enviolo schakelt vervolgens zelf automatisch op en af. Heel fijn, hoewel een heel geoefend fietser wellicht sneller af is met een handgeschakelde bak.

De fiets is er in drie maten, allen met een midstep-bovenbuis

Ben je lekker op gang, dan rij je moeiteloos dik 30 kilometer per uur of harder. Heerlijk, maar het vraagt wel extra concentratie van je als rijder. Het is toch een wielrensnelheid, dat is even wennen. De kou tijdens onze testrit vroeg net wat meer van de accu dan normaal. In de Eco-stand heb je een actieradius van ruim 110 kilometer, maar op zo’n fiets kies je toch liever de Tour- of Sport-stand. Heen en weer ging daarmee net. Als wij dagelijks deze afstand zouden moeten afleggen, dan zouden we een optionele tweede accu aanschaffen. Gewoon, voor de zekerheid. Ben je niet uit op maximale snelheid, dan zet je de extra power in om net even dat stoplicht te halen of de kruising over te steken. Wil je daarbij andere verkeersdeelnemers waarschuwen? Geen punt, de No1 heeft een claxon waar een Golf-rijder jaloers op zou zijn. Het motortje maakt een beschaafd geluid.

Enviolo: de automaat in deze bak van een fiets

Styling? Petje af!

Zeker, de Gazelle No1 is een fijne en vooral heel snelle woon-werkfiets. Maar let wel, het is een sportief model en sportieve fietsen zijn doorgaans niet gemaakt voor comfort. De No1 heeft geen vering, dus al het comfort moet uit de dikke banden komen. Maar met ongeveer twee bar aan lucht erin slokken die dikke sloffen richels en kasseien onderweg prima op. Die banden verdienen dan ook een dikke plus, net als de remmen. Stabiliteit? Top. De styling dan? Petje af. De No1 heeft kortom alles in huis om jou uit de auto te krijgen.

Vanaf € 5.999,- kijk ook op de WEBSITE VAN HET MERK

Tot slot in beeld: het afremmen doe je met stevige schijven

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.