Stevens C12 Lite trekkingfiets Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Stevens C12 Lite trekkingfiets: ‘Bij de C12 draait alles om de fraaie Pinion-versnellingsbak’.

Stevens C12 Lite

De surprise onder in het frame? Een Pinion-aandrijving..

Stevens C12 Lite

Dat bultje bij het crankstel is geen motortje. Nee, trappen doe je geheel zelfstandig op deze moderne trekkingfiets. De surprise onder in het frame is een Pinion, een heuse versnellingsbak voor fietsen. Ja, als je van innovatieve technieken houdt, kun je je lol op met deze Stevens C12 Lite, die steeds net wat anders is dan de rest. De trekkingfiets is vooral geschikt voor iedereen mooie lange (weekend)tochten maakt.

Stevens C12 Lite

Nee geen motortje, maar een Pinion-versnellingsbak

Rijeigenschappen

Als je een e-bike gewend bent en je stapt vervolgens op deze Stevens C12 Lite, dan weet je niet wat je overkomt. Waar een e-bike vooral lekker lui en comfortabel is, lijkt dit bijna een verkapte racefiets. Of op z’n minst een lekker ouderwets sportfietsje. De C12 rijdt heerlijk strak. Hij voelt in het begin zelfs wat nerveus, maar dat sportieve gedrag went snel. Schakelen doe je met de Pinion-versnel­lingsbak, die verstopt zit bij het crankstel. Dat schakelen gaat duidelijk en snel, al schakel je met een systeem met een derailleur net wat vloeiender. De aandrijving gaat niet met een ketting, maar met een riem en dat voel je. Een ketting is hard: metaal op metaal. Zo’n kunststof aandrijfriem is en rijdt net wat zachter en soepeler.

Stevens C12 Lite

Een riem rijdt net wat zachter en soepeler dan een ketting

Model & techniek

Stevens heeft een aparte lijn Trekking Premium-fietsen: negen modellen tussen de 1329 euro en 3869 euro. Deze C12 is er alleen in een herenuitvoering (maten: 52, 55, 58, 61 centimeter) en ook in één kleur: stealth black. De goedkopere versies hebben klassieke Shimano-aandrijving, de duurste Pinions. De C12 Lite is een ­chique middenklasser. Hij weegt krap 14 kilo in maat 55 en kost circa 2849 euro.

De C12 Lite heeft een aluminium 7005 TB frame en een S-Lite Aluminium voorvork. De Pinion 12-speed versnellingsbak zit verstopt bij de trapas. Een Gates CDX Carbon-riem zorgt voor de aandrijving. Vooraan zit een 32-tands ‘riemblad’, achter een 28-tands kransje. Afhankelijk van de gekozen versnelling leg je tussen de 1,39 tot 8,33 meter per omwenteling af. Aan de rechterkant van het stuur zit de versnellings-draaischakelaar. Om de wielen liggen 40 millimeter-­banden van Schwalbe. De schrijfremmen zijn van Shimano (BR-M6000), het zadel van Selle Royal (Freccia Gent) en verder zijn er de nodige eigen Oxygen-delen. De C12 Lite kan een totaalgewicht van 130 kilo aan.

Stevens C12 Lite

Shimano-schijfremmen om jezelf mee in toom te houden

Opvallend?

Bij de C12 draait alles om die fraaie Pinion-versnellingsbak. Een groot voordeel van zo’n systeem is dat het geen last heeft van water en vuil. Alle draaiende delen zitten in een afgesloten aluminium-behuizing. Een oliebad zorgt voor de smering. Eens per jaar, óf na 10.000 kilometer, moet die olie worden ververst. Tip: maak voor je een fiets met dit systeem aanschaft eerst een proefrit, en kijk of het bevalt. Eenmaal aangeschaft kun je er namelijk weinig meer aan veranderen. Deze Pinion heeft 12 versnellingen. Er is ook een 18-speed model: de P18. De tussenstapjes zijn daarbij kleiner, maar het bereik is niet veel groter: 636 procent om 600 procent. Ter vergelijking: een Rohloff-naaf heeft een bereik van 526 procent. Schakelen gaat met een draaihendel: 1 is licht, 12 is zwaar. In vlak Nederland zal je al snel op de 8 of 9 ­zitten. Wij kunnen prima overweg met zo’n Pinion, zowel met als zonder bepakking. Pinion geeft vijf jaar garantie.

De Pinion van dichtbij

Merk

Op de bovenbuis van deze C12 staat de afbeelding van een poort: die zit ook in het embleem van Hamburg, de thuisstad van fietsenmerk Stevens. Het bedrijf bestaat sinds 1990 en maakte aanvankelijk vooral mountainbikes, race- en trekkingfietsen. De laatste jaren worden er steeds meer sportieve e-bikes geproduceerd. In 2013 rolden er een miljoen Stevens-fietsen van de band. Het merk heeft een complete lijn met standaard sportieve trekking­fietsen, zoals de C12.

Stevens C12 Lite

Rechts de draaischakelaar

Plussen & minnen

+ onderhoudsarme aandrijving
+ sportief
+ mooie techniek
– geen slot
– andere tandwielverhoudingen?
– kostbaar

De Stevens C12 Lite kost circa € 2.849,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.