Heikel punt: snelheidslimiet voor fietsers?

22

Veel fietspaden barsten van de gebruikers, zeker wanneer de zon weer lekker schijnt. Voeg bij de grote aantallen fietsers hun sterk uiteenlopende snelheden en voilà: een precair recept voor gevaarlijke situaties en irritaties. Lost een snelheidslimiet voor fietsers dat op? Wat denk jij ervan?

snelheidslimiet

Snelheidslimiet: een oplossing voor de ‘wildwest’-situatie op onze paden?

Snelheidslimiet voor fietsers: ja of nee?

Wielrenners, recreanten, e-bikers, cargobikers, scholieren, ligfietsers, wandelaars; de fietspaden worden steeds drukker en al die verschillende partijen verplaatsen zich met uiteenlopende snelheden. De wielrenner moet geregeld in de remmen voor breed uitwaaierende dagjesmensen, die op hun beurt weer schrikken van wielrenners of snelle e-bikers die langsvliegen. Dat geeft botsingen, letterlijk en figuurlijk, verbaal en fysiek, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Voor wielrenners en iedereen die graag wat vaart maakt is het waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar: is een snelheidslimiet een oplossing voor deze ‘wildwest’-situatie op onze fietspaden? Een poll op de Plusonline-website van 30 juni 2020 toont dat 59 procent van de 4200 stemmers een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op fietspaden binnen de bebouwde kom een goed idee vindt. De Fietsersbond vindt dat niet, zo leert hun website: de bond denkt dat een limiet niet te handhaven is en vraagt zich af of de snelheid wel het probleem is, en niet simpelweg de steeds grotere aantallen verkeersdeelnemers.

Tussenoplossing

Een partij die wél pleit voor een maximumsnelheid, zij het alleen binnen de bebouwde kom, is de ANWB. De bond ziet dit als een goede maatregel om de drukte op fietspaden te reguleren en fietsongevallen te voorkomen, vertelt woordvoerder Jeanette van ’t Zelfde. “Wij zien net als iedereen dat de drukte op fietspaden toeneemt. We fietsen steeds meer en met steeds meer verschillende fietsen. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat de snelheidsverschillen toenemen, waardoor de onveiligheid toeneemt. Dat is vooral het geval in de steden, waar fietsers en voetgangers te weinig ruimte hebben. Wij denken dat de oplossing ligt in een aanpassing van de stedelijke infrastructuur, zoals we hebben geformuleerd in ons plan Verkeer in de stad, maar dat is niet van de ene op de andere dag geregeld. Tot die tijd zullen we het moeten doen met die te smalle fietspaden, grote aantallen fietsers en snelheidsverschillen. Als tussenoplossing komen we dan uit bij een maximale snelheid, die in ons plan niet afhankelijk is van het type vervoermiddel, maar van de plaats waar het vervoermiddel zich bevindt. Voor het fietspad pleiten we voor een limiet van 20 kilometer per uur. Dat zal even wennen zijn, maar het is niet onlogisch. We vinden het ook normaal dat je met een Porsche niet 100 maar 30 kilometer per uur rijdt in een woonwijk. Aan die regel houden we ons ook allemaal.”

Lees ook: Helmplicht voor fietsers, ja of nee?

Drukte buiten
Een snelheidslimiet buiten de bebouwde kom is voor de ANWB niet aan de orde, maar de bond zoekt wel naar manieren om ook daar de drukte te reguleren. Jeanette van ’t Zelfde:

Al in 2017 richtten we om die reden met de NTFU, KNWU, Fietsersbond, het Landelijk Fietsplatform en VeiligheidNL de Alliantie Samen Fietsen op. Die drukte is nu een veelbesproken onderwerp, ook door corona waardoor mensen meer zijn gaan fietsen, maar het probleem speelt al langer. We merken dat de media dit voeden. Een krantenkop als ‘Oorlog op het fietspad’ helpt niet om begrip te kweken voor elkaar. Met de Alliantie richten we ons op de dialoog. Zo ontwikkelde de NTFU een pop-up fietscafé waarmee het ’s zomers fietsers onder het genot van taart en koffie met elkaar in gesprek brengt. Verplaats je eens in de ander, dáár gaat het om. Zeker in het buitengebied zit bijna iedereen voor zijn plezier op de fiets, vergal het dan niet voor elkaar. Een tip: kies je moment. Heb je een hekel aan drukte, ga dan niet op zondagmiddag fietsen. Ga je wel, erger je er dan niet aan, want dan heb je er bewust voor gekozen.

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

22 reacties

  1. André Laan op

    Er is wat voor te zeggen, maar een maximum snelheid van 20 is volgens mij sowieso niet haalbaar. Als ik normaal fiets op mijn e-bike, dus zonder zware ondersteuning en zonder mij in te spannen, rijd ik al gemiddeld 22-23 km/uur. ik zou de limiet danook hoger leggen, bijvoorbeeld op 25.
    Ik mis ook een poll bij dit artikel

  2. Gert Spilt op

    Binnen bebouwde kom max 20
    Daar buiten max 35
    Speed pedelec op straatweg

  3. Ad hoevenaars op

    Het lijkt me een complex probleem. Te veel oorzaken voor te veel uitkomsten.
    Wat mij opvalt is dat veel e-bikers veel harder rijden dan ze ooit gewend zijn. Voorheen reden ze 15 km/u en nu 25. Daarnaast zijn e-bikes zwaarder dan een normale fiets. Zelf heb ik jarenlang in een groep in clubverband gefietst gemiddeld 28-30 km/u; dan wordt je je wel bewust van wat snelheid betekent, maar aan het gewicht moet ik ook wennen. Een snelheidslimiet: nee, met name vanwege de onmogelijkheid van handhaving. Bewustwording van de snellere fietser: ja, ‘wees een heer in t verkeer’ zeiden we vroeger; houdt dus rekening met andere weggebruikers, maar ook: versper niet de weg voor anderen om lekker te gaan keuvelen, en parkeer je fiets niet midden op t fietspad. En o ja, aangelijnde honden, met veel te lange lijn, dat is een killer.

  4. Andre groenendaal op

    Wat een onzinnig plan van de ANWB, een maximum snelheid van 20 km binnen de bebouwde kom is niet te handhaven . Niemand die zich daar aan zal houden, tevens hoeveel fietsen hebben nu een snelheidsmeter. Net zoals het niet mogen vasthouden van een telefoon op de fiets is een wassen neus geworden, bijna niemand houdt zich hier nog aan.
    Dus gedoemd om te mislukken.

  5. B. de Boer op

    Nee geen andere limiet. Echter, wel en met de hoogste prioriteit veel meer door de overheid gesubsideerde TV-educatie programma’s. Maar ook gratis 2 praktijklessen/cursus volgen en als dat alles niet na 3 jaar vruchten oplevert cq. niet echt goed werkt als bijdrage aan de veiligheid, dan zeker steeds na goed evalueren, de stand opmaken en bijsturen. Mocht het allemaal niet baten dan maar de helmplicht invoeren voor jong t/m oud.

  6. De e-bike mag officieel maar een snelheidslimiet hebben van 25km. Je merkt op de weg dat aan deze snelheid niet wordt gehouden. Daar zouden veel e-bike maar eens op gecontroleerd moeten worden.
    Ook de e-Bakfietsen gaan veel te hard en vormen door hun omvang een nog groter gevaar als pa of moe met kinderen “effe snel” door het verkeer razen. Men lijkt er op te rekenen dat anderen door het gevaarte waarmee zij de weg in beslag nemen, wel uitwijken. Ik doe dat in ieder geval wel om een ongeluk te voorkomen, maar het blijft a-sociaal gedrag van de mensen met een bakfiets.

  7. Een snelheidslimiet is geen oplossing. Zodra de eerste boetes uitgedeeld worden, zal dat zijn weerslag hebben op het fietsgebruik en dat moeten we niet willen. Het probleem in Nederland is de beroerde fietsinfrastructuur, enkele gemeentes zoals bv Zwolle uitgezonderd. Zeker nadat de bromfietsen van het fietspad verbannen zijn, zijn de fietspaden uitgelegd op snelheden die de 15 km/h niet te boven gaan, lijkt het. Investeer nou eindelijk eens voor fietspaden die de (fiets)stroom aankunnen, voldoende breed zijn, geen haakse bochten met stoepranden bevatten, voorrang aan fietsverkeer boven autoverkeer verlenen en geen ge-upgrade voetspaden! En vergeet dat plan voor een maximering van de fietssnelheid maar weer gauw.

  8. Max. snelheid heeft geen zin aangezien handhaving absoluut onmogelijk is. Het zou fijn zijn als een aantal mensen wat meer aan een ander dan aan zichzelf denkt.

  9. Martin de Jong op

    Geen beperkingen opleggen. Zijn er al genoeg in Nederland. Vanaf nu het thema laten rusten.

  10. Henk Dinkla op

    Wielrenners zijn het grote probleem op de fietspaden, zeker in natuurgebieden waar ze voortjakkeren tussen rustzoekend overig fietsverkeer.
    Wielrenners rijden op Strava en zijn vooral bezig met hun tussentijden en zijn op die manier vaak onbewust bezig met gevaarlijk/hinderlijk en vooral asociaal gedrag.
    Voer in dit soort gebieden een tijdslot in voor wielrenners bv. Vrijbaan tot 1030h en daarna een duidelijk aangegeven verbod en iedereen weet waar hij aan toe is.

  11. Ook buiten de bebouwde kom zou een e-bike een snelheidslimiet moeten hebben: paden in de natuur worden veelal gedeeld door fietsers en wandelaars. Als een e-bike je vanachter nadert is het vaak schrikken vanwege de enorme snelheid waarop gefietst wordt, ook/juist door oudere fietsers. Ze hebben niet in de gaten hoe hoog hun snelheid is.

  12. Iemand op een racefiets kun je niet gelijkstellen aan iemand op een oude oma-fiets.

  13. Iedereen die met een “fiets” (of een bromfiets, of scooter, of bakfiets) rijdt welke wordt “ondersteund” door een (elektrische, benzine of van welke andere aard dan ook) motor moet wettelijk worden verplicht een helm dragen. Deze wet moet ook worden gehandhaafd.

  14. Ivo Janssen op

    Als je met een bromfiets rijd op een fietspad mag je 25km rijden, waarom moet men dan met een fiets harder toe laten wie harder wil rijden moet maar op de openbare weg gaan rijden en dan hebben ze geen last van andere fietsen

  15. Geen beperkingen opleggen. Zijn er al genoeg in Nederland. Wat te doen met ouderen die een fietsbel gewoon niet horen,of bij bellen eerst achterom kijken en daarbij linksaf zwaaien?En ja ik ben zelf 66 jaar op racefiets en e-bike

  16. Slecht plan, 20 km p/uur is te langzaam. En vergelijking met een Porsche van niet 100, maar 30 in een woonwijk is onzinnig en slaat nergens op. Hooguit in drukke, recreatieve gebieden maatregelen nemen.

  17. peter lambrechts op

    de betutteling word lachwekkend , hetzelfde gaat op voor de totale obsessie en drang naar exteme veiligheid
    waar dit soort discussies op gebasseerd zijn .
    Ik fiets 6000 km per jaar en deze zogenaamde framing over steeds drukker worden op de fietspaden en dat het uit de hand dreigt te lopen zie ik totaal niet .
    Verder zijn diezelfde fietspaden nu al zo breed dat ze makkelijk een verdubbeling van het aantal fietsers nog aan zouden kunnen .

  18. een helm op fiets zie ik niet zitten , en ik heb een E Bike , als ik de heuvel afgaat dan haal ik de 28 km \u
    en de 25 met ondersteuning houd ik ook niet lang vol , gemiddeld zit ik op de 22 km\u
    en zoals al verteld was , niet alle fietsen hebben en snelheid meter aan boord.

    dus het lijkt me inderdaad zeer ! wijs om de wielrijders paden en fietspaden aan te passen .
    ( schijnbaar weten men niet het verschil tussen fietspad ( hier mag alleen fietsen rijden ook ebikes en Geen snorbrommers \ scooters ) en op een wielrijders pad ,mogen dus fietsers al dan niet een Ebike , snorbromers , Brommers ten zij de brommers naar een andere gedeelte is toegewezen.

  19. Geen snelheidsbeperkingen. Vooral niet voor E-bikes. en wielrenners trekken zich daar toch niets van aan, die rijden op volle snelheid door.

  20. Weet je, we zijn eigenlijk allemaal het probleem of misschien ook niet.
    Allemaal hebben we het recht om gebruik te maken van de weg. En dat de een wat sneller rijdt en de ander langzamer, dat is nu eenmaal zo. Laten we gewoon rekening houden met elkaar.
    Ik wil de fietsbel promoten en vooral niet allerlei verboden in het leven roepen. Wanneer ik op een fietspad of fietsstrook rij ben ik blij wanneer ik door middel van en fietsbel wordt gewaarschuwd voordat ik wordt ingehaald. Het omgekeerde geldt ook. Rij ik aanzienlijk harder dan gebruik ik mijn fietsbel om te waarschuwen dat ik wil passeren.
    Mijn fietspraktijk is dat ik regelmatig gebruik maak van de fietsbel. Daarbij verminder ik dan indien nodig mijn snelheid. Bij het passeren bedank ik en groet ik vriendelijk of maak een vriendelijk gebaar. Dit wordt gewaardeerd is mijn ervaring.
    De bewering dat (alleen) wielrenners het probleem zijn is te kort door de bocht. Naar elkaar gaan wijzen is niet de oplossing. Hoffelijkheid en respect voor elkaar zou de gedragscode moeten zijn.

  21. Wij fietsen veel, zien ook dat er op de doordeweekse dagen een stuk rustiger is, dus dan stappen wij op onze Ebikes. Wat wij wel erg hinderlijk vinden is dat er zelfs op de bredere fietspaden echtparen zijn die naast elkaar blijven rijden!! Geef elkaar nu toch eens de ruimte en denk aan elkaar.
    Op onze mooie sportieve Ebike fietsen wij hoofdzakelijk op eco, dus zo hard gaat dat dan niet, het is de ondersteuning die je net even nodig bent. De hogere standen gebruiken we echt alleen maar als het heel heel erg hard waait. Maar kom genoeg fietsers tegen die de Ebike als race fietsen gebruiken, ja dat zijn ook de gevaren op de weg, moet ik daarvoor dan een helm gaan dragen?? Nee alsjeblieft niet!! Ik wil zo graag mijn haren voelen wapperen!!