Muto e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Muto: ‘Een e-bike die je naar believen kunt ‘muteren’.

Muto

Een wendbare tweewieler met een mooi frame

De Muto in een notendop

De Muto van het bekende Stella is een fiets met 25 verschillende accessoires, van slot tot rugzak. Een wendbare tweewieler voor in de stad, met een mooi frame. Stella is een merk dat populair is om lekker mee over de Veluwe zoemen. Daar zijn de e-bikes van het Nederlandse merk dan ook uitstekend voor uitgerust. Omdat de stad nu eenmaal andere eisen stelt, bedacht Stella het submerk Muto.

Een Muto is robuust, wendbaar en oogt niet als een e-bike – altijd een pluspunt in de grote stad. Het stuur is verstelbaar, het frame genderneutraal. En als de accu leeg is, dan kun je er nog altijd prima mee fietsen. ‘Je Muto moet naadloos aansluiten op het drukke ­stadsleven’, schrijft Stella op de eigen website. ‘Snel en veilig ergens willen zijn stelt hoge eisen aan het design en de accessoires.’ Met een speciaal kliksysteem kun je die accessoires gemakkelijk plaatsen en weer weghalen. Vandaar ook de naam Muto: het is een e-bike die je naar believen kunt ‘muteren’.

Het merk

De onderhoudsvrije riem

Rijeigenschappen Muto

Vanaf je zadel kijk je neer op een relatief smal stuur met rechts het draaihandvat voor de acht versnellingen en links het display met de bediening van de motor. Er zijn negen eenvoudig te bedienen ondersteuningsstanden. Er zit geen snelheidsmeter op het stuur, dat leidt alleen maar af in de stad. Wel kun je checken hoe vol de accu nog is. En het rijden? De Muto loopt mooi, de motor pikt ook netjes op. De samen­werking tussen de versnellingsnaaf, de riem en de voorwielmotor is geslaagd. Het versnellingsapparaat hapert nergens. De wendbaarheid maakt de Muto inderdaad prima voor in de stad. Maar het is geen stoplichtsprinter. Welke stand je ook inschakelt, het duurt zeker zo’n vier seconden voordat de motor door heeft dat je vertrokken bent. Dat lijkt aan de korte kant, maar vraag maar eens aan Max Verstappen hoe lang vier seconden kunnen duren. Nu is de Muto geen F1-wagen, maar toch: het viel wel op.

De samen­werking tussen de versnellingsnaaf, de riem en de voorwielmotor is geslaagd

De eerder genoemde wendbaarheid van de Muto zit ’m in de kleine 26-inch wielen. Daardoor stuurt-ie gericht en kun je ook net wat sneller reageren dan met een toerfiets. Door het vrij brede zadel zit je comfortabel. Er is één standaard framemaat. Ik paste er met mijn 1,80 meter prima op. De zadelpen kan over een lengte van 18 centimeter versteld worden. Zet ’m niet te laag, anders kom je in conflict met de verbinding tussen de achtervork en de schuine buis. Ben je pakweg 1 meter 50, dan zul je wellicht een kortere pen moeten kiezen. Zo’n standaard 27,2 millimeter zadelpen heb je al voor twee tientjes.

Rara, wat is het? Een accu!

Model & techniek

De Muto er in één maat en in drie ­kleuren: Piano Black, Koala Grey en Electric Blue. Er zijn 25 accessoires, waarvan je er een flink aantal met behulp van het zogenaamde Click & Roll-systeem eenvoudig kunt plaatsen en weer verwijderen. De accessoires zijn er vanaf € 39,- , van een mand of ­kinderzitje tot een kettingslot, rugzak of accutas. De basisprijs van een kale Muto is € 1.899,-.

De Muto heeft een oversized aluminium 6061 frame, lage instap, rechte aluminium voorvork en een Eleon 42-voorwielmotor met negen ondersteuningsstanden. Standaard is de Muto voorzien van een 250 Wh-accu, die in de staande buis zit. Verder heeft de fiets Shimano-schijf-remmen, Schwalbe Big Apple 50 milli­meter-banden, 26-inch wielen, een Gates-riem, Shimano Nexus 8-speed naaf, dubbele standaard, verstelbare stuurpen en geïntegreerd frameslot.

Opvallend
De verlichting: naast de koplamp en het kleine, maar lekker felle achterlicht heeft de fiets zowel links als rechts oplichtende letters: ‘Muto’. Extra veilig? Ja, en vooral een leuke gadget.

Draaihandvat met acht versnellingen onder de knop

Meer over het merk

Muto is zoals gezegd een nieuw submerk van Stella, dat is opgericht in 2011. Stella levert haar fietsen direct aan de klant, zonder tussenkomst van een dealer. Voordeel daarvan is dat dit de prijzen drukt. Nadeel is dat je voor onderhoud naar een servicecentrum moet. De verkoop en service bij Muto gaat op een ­vergelijkbare wijze. Je kunt online een afspraak maken voor een proefrit, dan wordt de fiets bij je thuis geleverd.

Nog even ‘shinen’ in vol – muteerbaar – ornaat

Plussen & minnen

+ riemaandrijving, versnellingsnaaf
+ leuke verlichting
+ veel accessoires

– geen snelheidsmeter
– motor reageert traag
– geen zwaardere accu’s

De Muto-basisprijs is € 1.849,- kijk ook op WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.