Ampler Stout e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Ampler Stout: ‘Je weet eerlijk gezegd niet wat je ziet als je hem voor het eerst bekijkt.

Ampler Stout

‘Kijk nog eens goed. Inderdaad, het is een e-bike’

Ampler Stout

Even voor alle duidelijkheid, er is niets ondeugends aan deze fiets. Hij zal je niet ineens uit het zadel werpen of er stiekem vandoor gaan tijdens een koffiestop. Het ‘stout’ in de naam staat gewoon voor de oorspronkelijke middeleeuwse betekenis: dapper. Anno nu zou je dat kunnen vertalen met stoer. Want dat is-ie hoor, deze Estlandse Ampler Stout.

Je weet eerlijk gezegd niet wat je ziet als je hem voor het eerst bekijkt. Oké, het is een fiets, dat klopt. Een chique mosgroene fiets met een ­aluminium frame, schijfremmen, tien ­versnellingen en een derailleur. Maar kijk nog eens goed. Inderdaad, het is een e-bike. De 336 Wh accu zit verstopt in een opvallend slanke onderbuis, de 250 watt motor huist in de achternaaf. De Stout heeft geen display – en ook geen slot trouwens. Je zet de motor aan met een knop vlak boven de trapas. De ondersteuning werkt zijdezacht. Net genoeg om iets makkelijker vaart te maken en net even relaxter op je bestemming aan te komen.

De aan- en uitknop vlak boven de trapas

De motor? Die zit in deze achternaaf

Slim schakelen helpt

De fiets ondersteunt tot 25 kilometer per uur, het motormanagement regel je via een app. Opladen gaat alleen via de stekker aan de fiets. Binnen 2,5 uur is de accu weer vol, waarna je tussen de 45 en 70 kilometer kunt rijden, afhankelijk van de wind en/of heuvels. Slim scha­kelen helpt, want hoe meer inspanning jij zelf levert in combinatie met het juiste verzet, hoe minder stroom je verbruikt. Dus op tijd schakelen en niet te zwaar trappen, dan kom je een heel eind.

Voor de dagelijkse kilometers

Het is zeker niet de snelst optrekkende e-bike. De Stout heeft dan ook niet het krachtigste systeem. Dus als je een e-bike zoekt om over de Veluwe te cruisen of de Cauberg in Zuid-Limburg te beklimmen, zoek dan nog even verder. Dit is vooral een fijne e-bike voor mensen die dagelijks fietskilometers maken, en daarbij wel wat ondersteuning zouden willen hebben. Je zult merken dat je met die knop op groen ineens veel tijd overhoudt. Dat de Stout niet oogt als een e-bike kan in de grote stad een extra voordeel zijn. Je durft ’m nog eens ergens neer te zetten – wel een paar goede sloten kopen graag. En eerlijk is eerlijk, het is ook een mooie, stoere fiets. En zo licht dat je met wind mee de motor gewoon kunt uitzetten. Compleet weegt hij rond de 17 kilo. Dus hup, zet die Continental-bandjes op spanning en gas erop.

Nette gladde lasnaden

Het controlecentrum

Testen, bestellen & service

Ampler heeft geen dealers in Nederland, maar je kunt wel een testrit regelen in Amsterdam. Bestel je een fiets, dan krijg je die aan huis geleverd in een kartonnen doos. Pedalen erop schroeven, stuur recht en klaar ben je. Jammer is wel dat de fiets bij motorproblemen naar een servicepunt in Duitsland moet; het gewone onderhoud kan bij elke fietsenmaker.

Details

Aan/uit
Je slingert de trapondersteuning aan met een knop boven de trapas (zie foto boven). Groen is aan, rood is uit. Als hij groen knippert, dan wil de accu stroom. De stekker steek je erin net onder de knop.

Motor
De Stout heeft een in China geproduceerde custom Aikema Electric-motor in de ­achternaaf.

Kopplaatje
Op het mosgroene aluminium frame (de Stout is er ook in het grijs) prijkt een blinkend kopplaatje. Het lijkt van ijzer, maar is van kunststof.

Een blinkend kopplaatje

Plussen & minnen

+ lijkt niet op een e-bike
+ laag gewicht

– geen slot
– opladen alleen aan de fiets

De Ampler Stout e-bike kost € 2.490,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk 

Fotografie: Remco Veurink

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie