Canyon Precede:ON CF 9 Proefrit

2

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Canyon Precede:ON CF 9 e-bike: ‘Dat de fiets lijkt op een kruising van een Tesla Model X, een Kia Ceed en een Ford Focus RS is geen verrassing‘.

Canyon Precede_ON CF 9

‘Alle kenmerken die anno 2020 gelden als toponderdelen vind je op de 9. En hij rijdt geweldig bovendien’

Canyon Precede:ON CF 9

Canyon is groot geworden met racefietsen en mountainbikes die ze direct verkopen, dus zonder detaillisten. Het zijn prima fietsen; zo rijdt een topper als wielerprof Mathieu van der Poel zijn wedstrijden op een Canyon. Maar wij kunnen niet allemaal zoals Mathieu zijn, we moeten ook gewoon werken bijvoorbeeld. Dat ziet Canyon ook en het merk zet daarom ook steeds meer in op fietsen waarvoor je je niet hoeft om te kleden. Gewone fietsen dus. Die gewone fietsen hebben tegenwoordig steeds vaker een extra aandrijving. Elke Canyon waar :ON achter staat, duidt op de aanwezigheid van een motor en een accu. Uit die reeks is dit de Precede:ON CF 9. CF staat voor carbon fiber. En de 9? Hoe hoger het nummer in de modelnaam, hoe luxer.

Canyon Precede_ON CF 9

Het netjes geïntegreerde Kiox-display

Is het een mountainbike?

Als je deze fiets bekijkt denk je misschien dat het een e-MTB is, maar nee: het is een e-toerfiets. Maar dan wel volgens het sportieve DNA van het Duitse merk. Het frame en de voorvork zijn van carbon en alles lijkt netjes gladgestreken. Toch zijn er ook heel wat (verstopte) nokjes: voor spatborden, voor een bagagerek (met speciale knoppen voor Ortlieb-tassen), voor de ophanging van de motor en uiteraard het voor stuur – dat zit deels ‘verkapt’.
Verder heb je natuurlijk twee handvatten, twee weggewerkte remhendels, rechts een bel en links de ‘controller’. Midden op het stuur zit het Kiox-display. Pas als je onder het stuur kijkt, zie je hoe en waar het een en ander vast zit. Dat het stuur doet denken aan het dashbord van een auto is niet voor niets. En dat de fiets op een kruising lijkt van een Tesla Model X, een Kia Ceed en een Ford Focus RS is geen verrassing. Canyon wil met de Precede die fietsers aanspreken die normaal gezien in een gemotoriseerde vierwieler zouden stappen, en wil een voortrekkersrol spelen bij de transitie van de auto naar de fiets. To precede betekent dan ook voorafgaan.

Canyon Precede_ON CF 9

Vooraanzicht van de CF 9

En een bovenaanzicht

Automatisch en variabel schakelsysteem

De Precede:ON is uitgerust met het Bosch Performance Line CX-aandrijfsysteem. Door maar liefst 85 Nm koppel aan de pedalen te leveren, grijpt de motor snel en soepel aan. In de eco-stand heb je zo’n 130 kilometer stroom. Schakel je de e-MTB of turbo stand in, dan kom je tot 60 kilometer ver.
In de onderbuis huist een 500 wh accu. Deze heeft Canyon bij de 9.0 gekoppeld aan een Enviolo Automatic-naaf. Dit is een automatisch en variabel schakelsysteem. Hoe dit werkt? Je stelt eenvoudig je favoriete cadans in, tussen 35 tot 120 omwentelingen, en de Enviolo regelt dat je dit ritme kunt aanhouden. Schakelen gaat dus automatisch. Ben je niet tevreden dan stel je de cadans anders in. Hoe je dat voelt? Als je begint te trappen dan trap je even heel licht, zeg een meter of tien, en eenmaal op snelheid schakelt de ‘bak’ over op een zwaarder verzet. Rem je af dan schakelt de bak ook weer terug.
De mate waarin je licht optrekt hangt af van de cadans; bij een cadans van pakweg 90 trap je echt licht, bij 40 gaat dat wat zwaarder. Je kunt dus onderweg de cadans vrij makkelijk bijstellen. In het begin mis je het schakelen, maar algauw ben je eraan gewend. Zelf rijd ik het liefst met een cadans van 70; daarboven voelt het te licht. Als je een heuvelachtig gebied opzoekt dan helpt een hogere cadans beter. Het is zeer persoonlijk. De kracht wordt op het achterwiel overgebracht via een Gates-riemaandrijving.

De volautomatische Enviolo-naaf

Canyon Precede_ON CF 9

En de onderhoudsvrije Gates-riem

Stoer, robuust en megastabiel

Hij trekt lekker fel op, maar hij gaat echt niet harder dan zo’n 26 kilometer per uur. Het zou gemakkelijk kunnen met deze Canyon. Hij oogt stoer en robuust en voelt megastabiel aan. Het is, en daar is weer autovergelijking, een soort PC Hooft-tractor: voor niets en niemand bang. Maar doet een SUV soms de wenkbrauwen fronsen, deze Precede jaagt niemand de stuipen op het lijf.
Fijn zijn de krachtige schijfremmen, de goede LED-verlichting en de Schwalbe G-One Allround 57 millimeter banden met kleine nopjes. Extra fijn is de speciale zadelpen met gespleten schaft. Dat oogt vreemd, maar hierdoor krijg je een lichte vering. Of demping, het is maar net hoe je het ziet. Als je gaat zitten voel je de pen wat inzakken. Een gevoel wat onderweg nooit overheerst, maar wat wel prettig is. Je merkt dit het beste als je daarna op een fiets stapt met een vaste pen.

‘Stoer, robuust en megastabiel’

Vol toponderdelen

Al met al heb je voor bijna 5000 euro met deze Precede een high tech frame, een betrouwbare Bosch-aandrijving, een riem en een automatische versnellingsbak. Alle kenmerken die anno 2020 gelden als toponderdelen vind je op de 9. En hij rijdt geweldig bovendien.
Kan er iets beter? Ja. Er zit slechts een 500 watt accu in de fiets. Dat mag wel een 635 accu zijn. En er kan nergens een extra accu op of aan. Dus je kunt op zich wel ver en lang met de Procede, maar de accu houdt de fiets niet helemaal bij. Maar als je dat weet hoeft dat geen probleem te zijn.
Daarnaast ligt het ‘blok’ vrij laag; dat is fijn voor de gewichtsverdeling, maar je komt in een bocht vrij snel met je trapper tegen de grond, ook omdat het pedaal 11 centimeter langs is. Even opletten dus. En nog even over de accu, die is natuurlijk voor stadsgebruik en woon-werkritten bedoeld. Wil je langere afstanden rijden of meer op turbo, of in pittiger terrein waar je meer kans hebt met je trapper de grond te raken, dan kies je beter voor een Pathlite:ON. Die heeft een extra accu, een iets hoger bottom bracket en comfort in de vork.
Tot slot : de Precede: ON-frames zijn verkrijgbaar van M tot XL, terwijl step-through-frames beschikbaar zijn in de maten XS tot L. Als je liever zelf schakelt, heb je de Precede: ON 8 (€ 4299,-) met 1X 12 XT-mountainbikegroep met een cassette en een ketting.

De Canyon Precede:ON CF 9 e-bike kost € 4.999,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Lees ook: Canyon Pathlite:ON 7 e-bike, Canyon Pathlite AL SL 7.0 trekkingfiets/hybirde en Canyon Commuter 7.0 stadfiets.

Fotografie Remco Veurink

Deel.

Over de auteur

2 reacties

  1. Ik heb een Precede ON CF 8 met klassieke XT 12 handschakeling. Het is eenvoudig om met deze fiets ook harder te gaan dan 26 km. Bij berg af of wind mee schakelt de motor zelf naar de vrij en kun je gemakkelijk ook hogere snelheden halen.

  2. Is er iemand met een Precede:ON CF 9 hoge instap maat m, l of xl? Zou eens een klein proefritje willen doen aangezien er geen showrooms zijn in nl. Betaald of een flesje wijn en uiteraard paspoort/rijbewijs/telefoon onderpand haha Woon in Amsterdam NL
    vlangendorff@gmail.com