Gazelle CityGo C7 Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de stadsfietsen op een rij. Dit is de Gazelle CityGo C7: ‘Hij oogt modern, netjes en heel veilig‘.

Gazelle CityGo C7

Superlekker fietsje

Gazelle CityGo C7

Een Proefrit-artikel zonder Gazelle is als Nederland zonder wind, Limburg zonder heuvels en de binnenstad zonder parkeerbonnen. En dus is de Koninklijke er weer bij. De CityGo is, zoals de naam al doet vermoeden, specifiek bedoeld voor binnen de stadsgrenzen. Vorig jaar introduceerde Gazelle de fiets als opvolger voor modellen als de Paris en de Esprit. Hij oogt modern, netjes en heel veilig.

Er zijn CityGo’s met een naafversnelling (drie en zeven versnellingen), en met of zonder motor. De basis van alle modellen is een oversized aluminium frame met opvallende lijnen: vanuit het stuur lopen twee framebuizen richting het achterwiel. Bij de herenuitvoering splitst deze bij de zadelpen, bij de damesfiets splitst hij zich zo’n 40 centimeter lager.

Superlekker fietsje!

Deze C7 heeft een dichte kettingkast, een in de achternaaf ingebouwde 7-speed versnellingsnaaf en twee sloten: een standaard Axa-ringslot, plus een extra kettingslot dat leuk opgeborgen zit in een kastje onderaan het frame.
Wat een superlekker fietsje is dit! Erg robuust en dus vrij zwaar, dat wel: ruim twintig kilo. Maar goed, in de
stad is stevigheid nu eenmaal belangrijk. Versnellingen zijn er voldoende en de remmen zijn uitstekend. De koplamp? Bij onze C7 zit die aan de voorzijde van het optioneel verkrijgbare aluminium rekje. Daar mag 5 kilo in, de ­bagagedrager achter kan 27 kilo torsen. Nou, dan krijg je de weekendbood­schappen wel mee naar huis.

Gazelle CityGo C7

Kan tot 27 kilo dragen

Gazelle CityGo C7

Met een standaard Axa-slot…

Gazelle CityGo C7

…en een verborgen kettingslot

Details
Koplamp
De Axa Compact Line-koplamp is ­ingebouwd in een eigen behuizing. Koop je een voordrager voor je CityGo C7 HMS, dan verhuist de koplamp naar de voorzijde van dat rek. De koplamp werkt op een batterij, het achterlichtje op stroom uit de naafdynamo.

Inbusbouten
Veel onderdelen op een fiets zijn met inbusbouten vastgeschroefd. Je weet wel, het soort bouten waar ze bij Ikea dol op zijn. De naam is trouwens een afkorting, die staat voor Innensechs-kantschraube Bauer und Schaurte. Dat is Duits voor ‘binnenzeskantschroef van Bauer und Schaurte’, het bedrijf dat de inbus heeft bedacht en gepatenteerd. Eigenlijk zijn inbussen geen bouten, maar schroeven. Een inbuskop op een bout bestaat uit een gat met zes zijden waarin de inbussleutel past waarmee je hem vastschroeft. Voordelen: veel grip, en nooit gedoe met vast- of ­losdraaien.

Plussen & minnen

+ eigenwijs uiterlijk
+ dubbel slot
– zwaar

De Gazelle CityGo C7 kost € 749,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie