Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ e-bike: ‘Het rijgedrag is ronduit sportief‘.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Een heel lekkere sportfiets

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

In 2019 mocht ik de Specialized Turbo Creo SL testen, een e-bike vermomd als racefiets. Prijskaartje? Bijna 12,5 duizend euro. Nu is er de Turbo Vado SL, waarvan de contouren zeer overeen­komen met de Creo. Grootste visuele verschil is dat deze fiets een recht stuur heeft. De Vado is te koop in een 4.0 of 5.0 uitvoering, de EQ-versies hebben een bagagedrager en spatbord. De fiets heeft verder een aluminium frame, een in het trapstel ingebouwde motor, een aflopende bovenbuis, een lage aanzet van de achtervork en een interne accu van 320 watt. Er is er ook nog een 160 watt Range Extender-accu, die je kunt monteren om extra kilometers te kunnen maken.

Heel veel lol

Aan en uit gaat via een knop op de bovenbuis, via de Mission Control-app kun je de instellingen wijzigen, en op het stuur zit de bediening voor de drie standen. De manier waarop de motor inkomt, bepaal je mede door de versnellingen die je kiest. Moet je een viaduct op en schakel je lichter, dan helpt de motor je een extra handje.
Voor één Specialized Turbo Creo SL koop je bijna drie Vado’s. Nergens voor nodig, want aan eentje kun je al heel veel lol beleven. Optrekken doet de e-bike als de beste, het rijgedrag is ronduit sportief, zonder dat het gelijk spartaans wordt. We toerden er vooral mee door de stad en dat gaat heerlijk. Maar om eerlijk te zijn is de Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ vooral een heel lekkere sportfiets. Oké, hij heeft een motortje, maar toch: hij daagt je uit om je in het zweet te werken. Ben je daar niet zo van, dan is dit wellicht niet de ideale fiets voor jou. Ook zonder ondersteuning rijdt de Specialized trouwens verbazingwekkend lekker. Dus mocht je ooit ­zonder stroom komen te staan, dan is er nog geen man overboord.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Overduidelijk een Specialized

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Shimano XT aandrijving

Details
Drukknop
De knop waarmee je de fiets aanzet, zit op de bovenbuis en toont het internationaal bekende icoon. Je weet wel: het rondje met aan de bovenzijde een opening met streepje (zie links). De bovenste knop op het paneeltje toont de mate van ondersteuning.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Het internationaal bekende icoon

Motor & accu
Je ziet hem bijna niet, maar in het frame zit de lichte Specialized SL 1.1 240 watt motor in­gebouwd. Wel net zichtbaar rechts­boven is een contactpunt. Daar plug je de stekker van de eventuele extra accu in. Die rust dan in de bidonhouder op de staande buis.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Meer zie je niet van de accu

Plussen & minnen

+ heerlijk rijgedrag
+ licht
– duur
– accu kan er niet uit

De Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ e-bike kost € 4.199,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie