Giant Fasttour SLR1 Proefrit

2

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen op een rij. Dit is de Giant Fasttour SLR1: ‘Een mooie balans tussen de snelheid van een racefiets en de veelzijdigheid van een stadsfiets‘.

Giant Fasttour SLR1

Nog altijd een aanrader

Giant fasttour SLR1

In 1998 werd de Giant Expedition tot Fiets van het Jaar verkozen. Daar had ik zelf ook wat mee te maken, want ik was een van de juryleden. Tien jaar later werd hij opnieuw Fiets van het Jaar. Waarom ik dit vertel? Allereerst om te illustreren dat ik al een tijdje meeloop, en daarnaast om aan te tonen dat Giant een rijke historie aan vakantiefietsen heeft. Punt A doet er niet toe, punt B dan weer wel. Want hoewel ook Giant nu vol op e-bikes inzet, heeft het voor komend ­seizoen weer een mooie reeks ‘premium trekkingfietsen’, zoals het Taiwanese merk ze zelf noemt.

Prettig sportief

De herenmodellen FastTour en AllTour hebben beide ook een damesuitvoering onder de vlag van zustermerk Liv: ze heten ­respectievelijk Liv Lissom en Liv LaVie. Dit is de 12,75 kilo lichte Giant FastTour SLR 1 (of Liv Lissom SLR 1): een aluminium frame, carbon voorvork, 11-speed derailleurversnelling en hydraulische schijfremmen. Op de achterdrager past een ruime tas, voor zijn er nokjes te ­vinden voor lowriders. Het is wellicht geen reisfiets tot in z’n tenen, maar voor korte meerdaagse tochten is hij prima. Je zit prettig sportief op het relatief smalle zadel, je handen kun je kwijt op de bar-ends. Al met al een mooie balans tussen de snelheid van een racefiets en de veelzijdigheid van een stadsfiets. In de vorige eeuw was zo’n Giant trekkingfiets een aanrader, en nu nog steeds.

Giant Fasttour SLR1

Bijzondere drager, klaar voor je tassen!

Details
Achterderailleur
De Shimano 105-derailleur kan cassettes aan met tandwielen van maximaal 34 tandjes. De SLR 1 heeft als lichtste 32 tandjes. In combinatie met de voor­derailleur heb je 22 versnellingen. Die kun je niet allemaal gebruiken, want de ketting mag niet te schuin liggen. Voordelen: simpel, betrouwbaar, betaalbaar. Nadelen: meer onderhoud dan een naafversnelling.

Giant Fasttour SLR1

Simper, betrouwbaar en betaalbaar: een derailleur

Stuur
Links en rechts vind je schakelhendels. Links schakel je de voorderailleur, rechts achter. Aan de uiteinden van het ergo­nomisch gevormde handvat zitten bar-ends, een extra mogelijkheid om je handen op te leggen. Regelmatig van positie wisselen kan tintelende handen voor­komen. Nadeel: bar-ends steken iets uit.

Giant Fasttour SLR1

Extra optie voor je handen: bar-ends

Plussen & minnen

+ licht
+ soepel rijgedrag
– geen slot
– geen kettingkast

De Giant Fasttour SLR1 kost € 1.599,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Giant Fasttour SLR1

Hij is er in een heren- en een damesversie

Deel.

Over de auteur

2 reacties

  1. Wim De Potter op

    Ik heb een Fasttour SLR 1. Op het eerste zicht een complete fiets met goede rijeigenschappen, maar in de praktijk valt het serieus tegen.

    Wat me vooral stoort aan deze review is het onderschrift “Bijzondere drager, klaar voor je tassen!” Dat zou eerder “Bijzondere drager, niet geschikt om eender welk type fietstas aan te hangen” moeten zijn.
    Bovenaan kan je immers geen tassen hangen zonder een uitbreiding (rack deck) te kopen, wat extra gewicht toevoegt, en onderaan ook niet, want die wordt nergens tegengehouden en gaat dan alle kanten op wat ronduit gevaarlijk is. De bar ends voelen goedkoop aan. Het spatbord vooraan is te kort zodat je voeten doornat zijn zodra je ook maar één plas doorkruist hebt. En dat op een fiets in deze prijsklasse een vrijwel onhoorbare bel gemonteerd wordt terwijl deze bedoeld zou moeten zijn om snel te kunnen fietsen…

    De remmen, het zadel en de verlichting lossen dan weer wel de verwachtingen in. Al zorgt die naafdynamo voor zoveel weerstand dat ik me afvraag of dit wel normaal is. De Shimano naafdynamo op mijn goedkope stadsfiets geeft minder weerstand. Toegegeven, daar rijd ik ook geen +25km/u mee.

    Voor €1599 mag je wel wat beters verwachten.

    De fiets had ik als aanvulling gekocht op mijn 2019 BMC Alpenchallenge 02 two, die ik zelf uitgerust heb met (batterij)verlichting, spatborden en bagagerek, maar kan daar niet aan tippen. De BMC weegt een stuk zwaarder, maar rijdt vele malen aangenamer (en sneller!). Met de Giant haal ik hetzelfde tempo niet zonder de hartslag danig omhoog te laten gaan. Het is “worstelen met” versus “genieten van”.

    De Giant is na 1500km dan ook verwezen naar het tuinhok als reservefiets en de BMC, die een pak goedkoper was blijft met stip op nummer 1.

    Het engie premium aan deze fiets was voor mij de prijs. De afmontage vanuit de fabriek liet zwaar te wensen over (BB was geforceerd gemonteerd, de tubeless achterband stond na een week plat) , het bagagerek is praktisch onbruikbaar en een algemeen gevoel van teleurstelling overheerst.

  2. Redactie FietsActief op

    Dank voor je bericht. Wat betreft het rek: het klopt dat er eerst een hulpstuk gemonteerd moet worden. Althans: ouderwetse tassen met straps passen ook. Wel met wat ‘vogelen’ wat eigenlijk niet erg past bij zo’n nieuwe fiets. We vonden het zelf een lekker rijdende hybride. Geen last van de bar ends of de bel. Zo’n naafdynamo ‘vreet’ energie, de voorkeur gaat toch uit naar batterijverlichting. Het mooie van zo’n complete fiets is dat die compleet is. Het vervelende is dan weer dat niet alles naar je zin kan zijn. Mooi dat je met die BMC goed uit de voeten kunt; die past dan gewoonweg beter bij jou. Het is ook een net wat meer robuuste fiets.

Geef je reactie