E-bike gezond en duurzaam vervoer

1

Hoe meer e-bikes, des te meer wetenschappelijke onderzoeken er zijn naar e-bikes en elektrisch fietsen. Niet alleen in Nederland of Europa, maar wereldwijd. Zoals dit artikel dat concludeert dat de e-bike een gezond en duurzaam transportalternatief is. Wat is jouw mening over fietsen met ondersteuning?

E-bike gezond

Als fanatiek, niet-ondersteund fietser kun je van alles vinden over de e-bike en fietsen met een motortje. Sommige mensen vinden e-bikes maar niets. Willen er niet te veel van zien of weten, terwijl het ‘gewoon’ een fiets is. Met wat extra paardenkrachten dat wel, maar je kunt er even prachtige routes mee rijden. Of even afstappen en op een bankje genieten van het uitzicht en je broodje kaas. Het rijgedrag van e-bikers, maar ook van alle andere verkeersdeelnemers, kan uiteraard erg variëren. Daar kun je ook van alles van vinden natuurlijk…

Terug naar de e-bike zelf: daar kom je makkelijk verder mee dan met een gewone fiets – mits de fiets goed werkt en de accu vol is natuurlijk. Je doet het dan wel niet 100 procent op eigen kracht, maar maakt je rondje wel eenvoudig langer en beweegt zo meer en dat is gezond. Dat was om en nabij een van de conclusies uit een (door de EU gefinancierd) onderzoek. Een niet onbelanrijk punt tussen die haakjes overigens: het onderzoek kwam niet voort vanuit de commerciële fietsbranche. Hieronder wat conclusies versimpeld op een rij.

Resultaten van het onderzoek

De wetenschappers vergeleken de mate van fysieke activiteit tussen e-bikers en reguliere fietsers. Ze vergeleken ook de de mate van fysieke activiteit tussen e-bikers – en wel naar gelang welk vervoersmiddel de elektrische fiets verving, bijvoorbeeld de auto, het ov of de gewone fiets.

Daaruit bleek dat:

  • De mate van fysieke activiteit tussen e-bikers en reguliere fietsers nagenoeg gelijk was
  • E-bikers langere ritten maken – zowel op de reguliere als de elektrische fiets – dan reguliere fietsers.
  • E-bikers meer kilometers per dag maken dan reguliere fietsers.
  • De overstap naar een e-bike leidt tot substantieel meer of relatief wat minder fysieke activiteit, afhankelijk van welk vervoersmiddel de e-bike vervangt. Substantieel meer als je van de auto of ov overschakelt. En een beetje minder als je overstapt van een reguliere fiets. Een beetje in vergelijking met de toename als je overstapt van auto of ov, omdat deze overstappers met een e-bike langere afstanden aflegden dan met een gewonde fiets.

Conclusie

E-bikes zijn een gezond en duurzaam vervoersalternatief. Ze kunnen gebruikt worden voor langere woon-werktrajecten dan reguliere fietsen. Om dit te faciliteren en/of te promoten moet de fietsinfrastructuur worden uitgebreid en aangepast aan hogere fietssnelheden. Bij het overwegen van e-bike-subsidie moeten de gezondheidsvoordelen van het e-biken, vooral bij een overstap van auto of ov naar e-bike, meegenomen worden.

Benieuwd naar het hele onderzoek (engels)? Je vindt het HIER.
En we horen graag jouw mening over e-bikes. Ben je ze liever kwijt of rijk?
Laat hieronder je reactie achter!

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. Ton van Wijk op

    Wij zijn in gelukkige omstandigheid dat we diverse soorten elektrische fietsen hebben. 1x speedpedelek tandem een eletr trike en triketandem. Wij zijn verzot op fietsen en nemen de tandem overal mee naar toe op vakantie. We gebruiken de ondersteuning wanneer nodig, bv tegen wind of klimmen. Wij zijn nu gepensioneerd en zijn nu in Spanje en zoeken al de via Verdas op. We zijn dus zeer gelukkig met de elek. Fiets