5 vragen over accubrand

2


Met regelmaat zijn er nieuwsberichten te lezen over ontbrandende e-bike accu’s. Zo bleek de grote brand bij Stella in Nunspeet begin dit jaar veroorzaakt te zijn door een ingeruilde accu. Hoe kan dat? En kan het thuis ook gebeuren?

1. Wat is het probleem?
De lithium-ion-batterij. Dat zijn de batterijen die ook zitten in onder meer mobiele telefoons, laptops, koptelefoons en tablets. Ze zijn een stuk beter dan veel andere batterijen: ze hebben een hoge energiedichtheid en een goede herlaadbaarheid. De keerzijde is echter dat ze oververhit kunnen raken en kunnen ontbranden. De meeste fietsaccu’s tegenwoordig zijn van dit type, maar er zijn ook e-bikes met NIMh-accu’s (nikkel-metaalhydride). Die hebben dit probleem van spontane oververhitting niet.

2. Wanneer raakt een accu oververhit?
Spontane oververhitting of ineens in de fik vliegen, klinkt heel zorgelijk, maar gebeurt niet zomaar. Volgens de website van Brandweer Nederland gebeurt het meestal ‘tijdens het opladen, bijvoorbeeld door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen’. Bij de Stella-brand was een ingeruilde, mogelijk beschadigde, accu de oorzaak. Een ander probleem, zeker in een fietsenwinkel of -opslag, is dat als de accu brandt, deze moeilijk te doven is.

3. Kan dit thuis gebeuren?
Het is vooral zaak netjes met opladen om te gaan. Frank Huizinga, woordvoerder van de brandweer, zegt: “De oorzaak kan in verschillende zaken zitten: soms zitten er productiefouten in de accu, maar brand kan ook ontstaan door het schokken van de accu, het ‘overladen’ (doorladen als de accu al 100 procent is) en verkeerde kabels. Het kan gebeuren bij zowel goedkope als dure e-bikes.”

4. Hoe is ontbranden te voorkomen?
“Het is verstandig om erbij te zijn als de batterij wordt opgeladen”, zegt woordvoerder Huizinga. Dus ‘s nachts de fiets aan de accu? Liever niet. En liever ook niet ‘overladen’. Huizinga: “Vol is vol en dat betekent stoppen met laden”. Ook bij het kopen of reviseren van fietsaccu’s is het verstandig te kiezen voor gerenommeerde merken of bedrijven. Een andere risico vormen gevallen of beschadigde accu’s. Let daarom op vallen en stoten. Huizinga: “Als de batterij valt, moet deze opnieuw worden gecontroleerd”.

5. Komt het vaak voor?
De brandweer houdt hierover geen cijfers bij. Een ruwe schatting uit 2017 is dat er wekelijks twee incidenten zijn waarbij dit soort accu’s betrokken zijn. Maar inmiddels is het 2019 en is het gebruik van lithium-ion batterijen toegenomen.

Tekst: Karin Broer

Deel.

Over de auteur

2 reacties

  1. Piet de Veer op

    Hallo,
    Ik lees dat de accu niet doorgeladen mag worden i.v.m brand.
    Nu zegt mijn leverancier dat hij altijd aan de stroom moet blijven dag en nacht ,zomer en winter.
    Wat moet ik nu doen ?
    Wij hebben een koga fiets met een lithium ion accu.

    Met vriendelijke groet,
    Piet de Veer.

  2. Redactie FietsActief op

    Het hangt van het type accu af. Het beste lees je de gebruiksaanwijzing of neem je contact op met Koga zelf hierover!