Gevaarlijke rotondes

2

Er komen steeds meer rotondes bij in Nederland en die zorgen lang niet allemaal voor een veiliger situatie. De Fietsersbond wil daarom dat er desnoods wetgeving wordt aangepast om gemeentes te kunnen dwingen om zich aan de richtlijnen voor het aanleggen van rotondes te houden.

Het aantal rotondes neemt nog steeds toe. Bron: SWOV

Eigenwijze provincies

De fietsersbond denkt dat het het huidige beleid te vrijblijvend is. Op dit moment is er al wel een richtlijn, maar wegbeheerders mogen daarvan afwijken. Het resultaat is een ratjetoe aan verschillende rotondes, met allemaal verschillende voorrangsregels. De reden dat er van de richtlijn wordt afgeweken is soms ruimtegebrek, maar soms ook gewoon eigenwijsheid. De Fietsersbond vindt dat er te vaak wordt afgeweken van de richtlijn en als dat gebeurt is er vaak ook onvoldoende onderbouwing waarom dat zo gedaan wordt.

Ook Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ergert zich aan de eigenwijsheid van wegbeheerders. “Wees verstandig en probeer niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden.”

Op de site van RTLnieuws vind je een overzicht van de meest gevaarlijke rotondes in Nederland. Op de foto een gek geval in Lelystad, met een fietspad middenin de rotonde. Deze staat overigens volgens het onderzoek niet als gevaarlijk te boek.

Bron: RTLnieuws

Deel.

Over de auteur

2 reacties

  1. Koertjan verschuuren op

    Gewoon een en dezelfde regel op rotondes is voor iedereen wel het beste inderdaad.

  2. Arjan van Muijden op

    Wat er in Nederland gebeurt , noem ik weleens “rotonderitis”,: het lijkt wel of er gedacht wordt: “Als er maar een rotonde staat, dan lost het probleem(als dat er al is) zich wel op”. Over tunnelvisie gesproken…