Review: Cannondale Tesoro Neo

0

De 2018 Cannondale Tesoro Neo is al eerder besproken op de site. Nu konden we ook met de fiets op pad -dat levert dan weer nieuwe informatie op. We reden een paar rondjes met het herenmodel, maatje 56. Er zijn drie maten, zowel in dames als heren.

2012, 2015, 2018

Eerst: we zijn niet onbekend met Cannondale E-Bikes. In 2012 werd de E-Series e bike van het jaar en ook in 2015. Toen was het de beurt aan de Contro-E om Fiets van het Jaar te worden ( we maken al enkele jaren deel uit van de jurering). Was de Contro-E een echt opvallende verschijning ‘destijds’, de Tesoro Neo is wat bescheidener. Dat komt door twee oorzaken: de Contro-E had een ‘Headshock’ ingebouwde voorvering, de Tesoro een min of meer standaard voorvering met twee losse vorkpoten. En anno 2108 zijn er veel meer sportieve e-bikes op de markt is daardoor oogt de Tesoro Neo bijna vertrouwd. Het zwart/blauwe frame is van SmartForm C2 Alloy, met vooraan een RockShox Paragon Gold verende voorvork. In het frame zit een Bosch Performance CX motor, de accu huist op de onderbuis en aan het achterwiel een 11-speed XT-achterderailleur met 11-42 tanden. Verder Shimano M365 180 en 160 mm remschijven, Schwalbe Little Big Ben banden en een stevig bagagerek. Een mooi compact koplampje aan het stuur. Leuk detail: je kunt zonder problemen een fietskar monteren. Het rijwielgedeelte is, zoals bij veel Cannondale fietsen, sportief. Dat is iets anders als Spartaans, maar het is zeker geen ‘comfort’ fietsje. Hij (en zij) oogt sportief en zo rijdt die ook. Je zit niet rechtop, iets voorover gebogen. Lekker sportief vinden wij!

Eco, tour, sport en turbo

Er zijn vier ondersteuningsstanden: eco, tour, sport en turbo. De ‘max’ is 27 kilometer per uur. Hoe ‘hoger’ de stand, hoe eerder -en feller- je de topsnelheid bereikt.  Ga je van 0 naar 27 in standje Eco dan duurt dat zeker 15 seconden, in de Turbo ben je binnen tien seconden op 27. Wil je harder? Kan. Dan ‘slaat de motor af’. Voor het snelle laveren in stadsverkeer is de Turbo stand een goede: maar dan moet je wel op je qui vive zijn èn een beetje handig zijn op de fiets. Sta je stil bij het stoplicht en zet je maar even aan, dan reageert de motor direct. Fijn: moet je een volwassen viaduct op, een ‘tandje’ bijschakelen ( van Tour naar Sport)  en de snelheid blijft mooi constant. Minder haast? Dan de Tour stand. In het buitengebied is de Tour en Sport prima om rond de 25 km per uur te trappen. Het motortje maakt wel wat geluid, maar niet opvallend veel. Gewoon, zoals een e-bike ‘klinkt’.

Conclusie

Juist, er zijn momenteel heel veel sportieve e-bikes. De Tesoro Neo heeft het voordeel dat het A. een betrouwbare Bosch motor heeft en B. dat Cannondale al veel ervaring heeft met sportieve e-bikes. OK, hij oogt wat minder ‘futuristisch’ als de eerste E-Series, de inzetbaarheid is gewoon hoog en het rijplezier voor wie een beetje vaart wilt maken en toch ook wil ‘spelen’ met de fiets is volop aanwezig. Zijn er nadelen? Door de derailleur en ‘open’ lopende ketting moet je wel meer onderhoud plegen als bij een model met dichte kettingkast. Calculeer je dat in dan is dit geen probleem. Mooi is dat de wielen gewoon met snelspanners vast zitten; om deze te demonteren heb je dus geen speciaal gereedschap nodig. Lekker handig. De Tesoro Neo kost 3599 euro.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Check www.cannondale.com voor meer informatie.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.