Hoe zit een fietshelm in elkaar? Winkeleigenaar Martijn Bink legt uit en geeft aankooptips

0

Het dragen van een fietshelm is in Nederland niet verplicht, maar wel veiliger. Hoe zit een helm globaal in elkaar en hoe gebruik je ’m? Detaillist Martijn Bink legt het uit.

fietshelm

‘Een helm moet goed aansluiten maar niet knellen’

Alles over de fietshelm

1. Keurmerk

“Een fietshelm heeft een keurmerk, let daarop. Eerst was dat een keurmerk van Amerikaanse instituten als Ansi en Snell, maar sinds 1997 is er een Europees keurmerk: EN 1078 voor volwassenen, EN 1080 voor kinderen. In elke helm zit een sticker met de codering.”

2. EPS

“Een fietshelm is voornamelijk gemaakt van EPS. Dit is een soort hightech uitvoering van piepschuim. Het is isolerend en schokabsoberend. Dat laatste is prima, het eerste minder. Daarom heeft een helm meestal ventilatiegaten. De meeste helmen hebben daarnaast een harde, lichtgewicht buitenschaal.”

3. Kreukelzone

“Sommige helmen hebben naast EPS extra technologie, zoals MIPS, Wavecell of KineticCore. Dit zijn technieken die fungeren als extra kreukelzone; een extra beschermende laag tussen je hoofd en de helm.”

4. Maat

“Er zijn helmen die one size fits all zijn en helmen in de maten S t/m XL. Tevens is een omtrek aangegeven: 54 tot en met 58 centimeter bijvoorbeeld. Dat is de omtrek van je hoofd.”

5. Kinband

“Elke helm heeft een kinband die je kunt instellen. De kinband moet zo strak zitten dat je nog net twee vingers tussen je kin en de kinband kunt steken. Heb je een deel over, knip dan deze eventueel af.”

Lees ook: Hoe koop je een fietshelm? Vijf vragen beantwoord

6. Draaiknop

“Veel helmen hebben achterop een draaiknop. Die is bedoeld om de band binnenin de helm aan te draaien waarmee je de helm strakker of losser op je hoofd zet. Hoe strak of los? Een helm moet goed aansluiten, niet stuiteren als je over onverhard terrein rijdt, maar een helm moet ook niet knellen. Het beste advies: ga naar een winkel en pas meerdere modellen. Je voelt dan wat lekker zit. Dat is belangrijker dan de prijs van een helm.”

7. Levensduur

“De levensduur van een helm ligt tussen de drie en vijf jaar. In elke helm vind je een sticker met de productie­datum. Je kunt tellen vanaf het moment dat je de helm gaat gebruiken, want in de opslag verjaart een helm in principe niet. Zonlicht, regen en transpiratie zijn vaak een aanslag op de levensduur.”

8. Wassen

“In een helm zitten vaak padjes, zachte opvulstukjes of een vliegennetje. Die zitten vast met klittenband, en kun je losmaken en in de wasmachine doen. Of was gewoon de helm met water. Tegelijkertijd kun je dan de EPS checken op scheurtjes of deuken. Gevallen? Koop een nieuwe helm.”

9. E-bike

“Zoek je een helm voor het rijden op een e-bike, ga dan voor een exemplaar met extra bescherming aan de zijkanten – bij de slapen. Te vergelijken met helmen voor een snelle e-bike. Deze hebben een andere, zwaardere NTA 8776- normering.”

10. China

“Via Chinese webshops koop je voor nog geen twee tientjes een helm die normaal bijna 200 euro kost. Zo’n helm ziet er hetzelfde uit, maar is niet gekeurd en heeft dan ook geen sticker. Zolang je niet valt, is dat geen probleem – maar daarvoor draag je juist een helm. Niet doen dus.”

Martijn Bink
Sinds 2017 heeft Martijn Bink (34) de Nr1FietsShop in het Brabantse Rijen. Naast een winkel runt hij met zijn team ook een webshop. De Nr1FietsShop verkoopt allerlei fietsen, denk aan racefietsen, mountainbikes, gravelbikes, gewone fietsen en e-bikes. Daarnaast heeft de winkel een uitgebreid assortiment aan kleding, accessoires én fietshelmen. Kijk ook op DE NR1 FIETSSHOP 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.