Trek lead industrial ­designer: ‘Uiteindelijk is fietsen lekker je hoofd leegmaken’

0

Advertorial

Technisch gezien is er veel mogelijk bij het ontwikkelen van een e-bike, zegt ontwerper Geeske ­Tamsiran. Maar als lead industrial ­designer bij Trek weet ze ook dat je het niet moet ­overdrijven. ­’Uiteindelijk is fietsen gewoon lekker je hoofd leegmaken’.

Trek

Geeske Tamsiran, lead industrial designer bij Trek: ‘Zelf fietsen geeft me inspiratie’

Trek: Amerikaans, maar met stevige basis in Nederland

Trek mag dan Amerikaans zijn, het merk heeft een stevige basis in Nederland. Zo is er in Harderwijk een Research & Development-team dat medeverantwoordelijk is voor het ontwerpen, produceren en afmonteren van e-bikes. ­Geeske Tamsiran is er lead industrial designer. Ze werkt samen met drie collega-­ontwerpers. Tamsiran heeft een opleiding gevolgd als industrieel ontwerper aan de TU Delft en werkervaring opgedaan als designer van kinderwagens.

“Een kinder­wagen heeft best wat overeenkomsten met een fiets”, lacht ze. “Met name qua ­materiaalgebruik en productie­technieken. En beide hebben een heel zichtbare constructie. Gelukkig hoeven fietsen niet altijd vouwbaar te zijn.” Tegenwoordig zijn de meeste projecten waar Tamsiran aan werkt minder gericht op zuigelingen dan voorheen. “Maar we willen wel graag dat ­kinderzitjes passen op al onze fietsen.”

Een fiets begint digitaal…

Inspiratie & input?

Hoe kom je aan inspiratie? 
“We luisteren veel naar input van de klanten. Door middel van enquêtes, maar ook bijvoorbeeld tijdens één-op-één­gesprekken. En ja, tijdens een fietstocht doe ik als designer zelf ook veel inspiratie op. Die deel ik dan vaak met een collega.”

Wat is het traject dat jullie volgen bij het ontwerpen van een fiets of onderdeel?
“Er zijn verschillende fases die volgens vrij vaste lijnen lopen. Eerst is er een analysefase, waarin we ons afvragen: wat willen we ontwerpen en waarom? Daaruit ontstaat een idee, dat wordt uitgewerkt tot prototype, testmodel en uiteindelijk een definitief product. We werken met één ontwerper en één engineer aan één nieuw model. Tijdens het gehele traject is er voortdurend ­communicatie met collega’s in Nederland en de VS, waar het hoofdkantoor van Trek is gevestigd. We reviewen ook elkaars ontwerpen. Daarnaast is er nauw overleg met productmanagers, project­managers en specialisten op het gebied van sterkte, stijfheid en regelgeving. We verkopen onze fietsen over de hele ­wereld, en overal zijn er weer andere regels. Die moeten wel nageleefd worden.”

De verschillende fasen van het ontwerpen

Van auto naar e-bike

De e-bike is in opmars in het dagelijkse verkeer. Hoe kun je dat verder bevorderen?
“De e-bike maakt het makkelijker voor mensen om de fiets te nemen in plaats van de auto. Toch blijven er nog wel enige barrières over. Het meenemen van spullen of kinderen, weersbestendigheid, veiligheid en de kans op diefstal bijvoorbeeld. Met digitale technologieën als elektronische ­sloten, gps- en veiligheids­systemen kun je een deel van die problemen oplossen. Maar we realiseren ons ook dat fietsen uiteindelijk gewoon lekker je hoofd leegmaken is. Niet iedereen wil constant op een schermpje kijken. De digitale beleving moet soft zijn.”

Meer weten over het bedrijf of de fietsen van Trek? Kijk rond op TREK BIKES

Tekst Menno Grootjans Foto’s Remco Veurink

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie