Cowboy 3 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cowboy 3: ‘Het is een soort raketje op wielen‘.

Cowboy 3

Ideaal voor de stadsfietser 2.0

De Cowboy 3 in een notendop

Hoewel je het  niet ziet, is dit toch echt een e-bike. Ja, deze Cowboy heeft een accu en een motortje. Maar bovenal is het een pure stadsfiets. Voor rijders die op zoek zijn naar een urban karretje dat ook een steuntje in de rug biedt en z’n design op orde heeft. Al met al ideaal voor de stadsfietser 2.0.

Rijeigenschappen

Als je er alleen naar kijkt dan zie je al: dit is geen omafiets. Of transportfiets. Het is eerder een ‘messenger bike’;  zo een waar ze in New York mee tussen de taxi’s en SUV’s laveren. Hard en strak. Nou, zo rijdt deze fiets ook. Het is een soort raketje op wielen. Als je wat comfort wil dan moet je wat spelen met de lucht in de banden, want iets minder bandenspanning levert ook comfort op. Cowboy zelf adviseert 4 bar.
Het motortje in het achterwiel reageert op jouw inspanningen. Het is een soort automatische versnellingsbak zonder dat deze voelbaar op- of afschakelt. Eigenlijk rijdt deze fiets als een standaard Cortina, BSP, Batavus of welk eender stadsfiets, maar dan met extra power.
Verder werken alle componenten prima; stevig frame, lekker gebogen stuurtje, geruisloze riem en goed doseerbare remmen. Resultaat: opstappen, trappen en bijna ongemerkt extra vaart maken. Het is zo goed doorfietsen in de stad. Ondertussen check je je telefoon op je stuur. Helemaal 2.0. Alleen: wij zien ons niet met deze Cowboy 3 de Veluwe doorkruisen. Daar voelt de fiets zich als een vis op het droge.

Telefoon op je stuur en gaan

Model & specs

Het Belgische Cowboy is een zogenaamde ‘start up’: een beginnend bedrijf. Sinds 2017. Het levert haar fietsen aan huis. Je krijgt een Cowboy in een doos en hoeft er verder weinig aan te doen. Alleen met het meegeleverde gereedschap het stuur recht zetten, de pedalen monteren en checken of de accu op stroom is. Er zijn 3 modellen: de Cowboy 1, 2 en deze 3.

Stevige schijfremmen

De fiets heeft een oversized aluminium frame, 250 w achterwielmotor, Tektro-schijfremmen, verlichting in frame, 42 millimeter ‘Cowboy’-banden, Gates-riem, 63 tanden voor, 22 achter, krachtsensor, tot 70 kilometer op een lading, spatborden voor en achter. Geen slot, geen standaard. 360 wh accu (2,4 kilo) staand achter de staande buis. Eén maat frame. Nergens een aan-of uitknop: de trapondersteuning is alleen aan te zetten is door middel van je smartphone, dat is je digitale sleutel. Na het downloaden van de Cowboy-app en eenmalige registratie met een QR-code gaat dat vanzelf. Bedenk wel dat je een houder voor op je stuur moet kopen; je telefoon in je hand houden mogen alléén bezorgers met rugtassen… O ja: problemen met je telefoon of app? Geen probleem: je haalt even de accu eruit en je steekt hem er weer in. Dan krijgt die weer stroom. Wel zo fijn.

Onderhoudsvrij en duurzaam: riemaandrijving

Opvallend

Een fietser is de fietser volgens Cowboy. De 3 heeft één type frame dat in drie kleuren leverbaar is, met een rechte bovenbuis. En ook maar in één maat. Het feit dat je in de stad woont en mobiliteit nodig hebt, lijkt belangrijker dan het maken van een fiets voor een grote doelgroep. Net als bij fietsen van Van Moof en Ampler bijvoorbeeld. Prima. Er is meer overeenkomst met de elektrische huurscooters, de semi-gemotoriseerde stepjes en de leenfietsen voor de ‘laatste kilometers van OV naar je bestemming’ dan met de e-bikes die op een drager achter een auto met semi-hoge instap richting Hoog Soeren cruisen. Prima natuurlijk! Als jij maar weet wat je wilt.

Cowboy 3

Design? In orde!

Merk

Vergeet de stadsfiets, de smidse met zijn vuur en drie generaties van plaatselijke rijwielherstellers in de dorpsstraat: Cowboy is geen klassiek fietsenmerk. Het werd in 2017 opgericht door drie ondernemers: Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Hun missie is de mobiliteit in de stad te verbeteren en de stedelijke elektrische fiets te democratiseren door kwaliteit aan te bieden tegen een lagere prijs. Grote investeerders zoals Index Ventures, HCVC, Exor Seeds, Isodore Capital en Future Positive Capital namen al snel deel aan het project. Note: niks van aan trekken al die investeerders. Het gaat om de fiets.

Plussen & minnen

+ ‘trouble free’ afmontage
+ kan nergens kapot
+ statement

– geen ‘lange afstand’ e-bike
– vrij hard
– zonder smartphone bijna kansloos

De Cowboy 3 kost € 1990,- kijk ook op WEBSITE van het merk

Als extra is er nu: Cowboy Care. Een all-inclusive en onbeperkte onderhoudsservice op aanvraag
… waarbij rijders met één druk op de knop in de Cowboy-app een reparatie door gecertificeerde technici kunnen plannen, waar en wanneer het hen het beste uitkomt. Het is een jaarabonnement van 20 euro per maand, zonder verborgen kosten of uitzonderingen. Dat geldt voor elk onderdeel dat aan reparatie, reiniging of vervanging toe is, inclusief een lekke band. De service is beschikbaar op aanvraag in 22 Europese steden en in de VS.

Zo werkt het

Care-gebruikers die een onderhoudsbeurt voor hun fiets willen boeken, kunnen via de Cowboy-app een afspraak plannen of met een Cowboy-klantenservice-expert spreken. Daarin is te kiezen uit Onderhoud, Reparatie en Lekke band fix. Een technicus van het mobiele serviceteam van Cowboy zal de gebruiker op de afgesproken locatie ontmoeten om de fiets te repareren of onderhouden om de rijder zo snel mogelijk weer in het zadel te krijgen.

Prijzen en beschikbaarheid

Cowboy Care wordt eerst ingezet in veertien steden in de EU, waarvan drie steden in Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Berlijn, Hamburg, Parijs, Londen, Gent, München, Brussel, Keulen, Antwerpen, Düsseldorf en Frankfurt. Cowboy Care zal ook volledig operationeel zijn in acht steden in de VS: San Francisco, NYC (Manhattan en Brooklyn), Los Angeles, Chicago, Washington, Seattle, San Diego en Portland.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.