Canyon Commuter:ON 7 Wmn e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Canyon Commuter:ON 7 Wmn: ‘Til deze fiets eerst maar eens op.

Canyon Commuter ON 7 Wmn

Ondanks het lichte gewicht, toch echt een e-bike

Canyon Commuter:ON 7 Wmn

Til deze fiets eerst maar eens op. Met een gewicht van krap 17 kilo is-ie slechts een kilo of drie ‘zwaarder’ dan een gewone stadsfiets . En toch is de Canyon Commuter:ON een e-bike. Een hele lichte e-bike dat wel.

Het in Koblenz gevestigde Canyon doet het net even anders dan concurrerende merken. Het heeft één centraal pand, met Research & Development-afdeling, waarvandaan het fietsen direct naar de klanten verstuurt.
Die fietsen bestel je via de website. In Nederland en België zijn er adressen waar je terecht kunt voor service, en door de hele Benelux zijn er ook nog ‘Canyon Friendly-fietsenwinkels’ die onderhoud verrichten. De aandrijfonderdelen van Canyon-fietsen zijn gewoon overal verkrijgbaar.

Canyon Commuter_ON 7 Wmn

Accu netjes in de onderbuis

Zo bouwt het bijvoorbeeld motoren in van respectabele Duitse merken als Bosch en Fazua. Het laatste merk is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van heel lichte middenmotoren met een accu in de onderbuis. 4,3 kilo weegt het Fazua Evation-systeem op de Commuter:ON 7. Ter vergelijking: een Bosch Performance CX weegt inclusief accu 6,5 kilo. Fazua Evation tref je vooral aan op sportieve e-bikes, waar een laag gewicht een pluspunt is. Haal je de accu uit deze fiets, dan heb je praktisch een gewone sportfiets. En zo ziet deze bike er ook uit. De Commuter:On is er in twee uitvoeringen: met een standaard frame en het Wmn-frame, zoals op de foto, met een middelhoge instap.

Canyon Commuter_ON 7 Wmn

De derailleur

Canyon Commuter_ON 7 Wmn

Less is more?

Opgeruimd staat netjes

Hoewel dit frame een lage instap heeft, oogt het lekker sportief. De cherryrode lak in combinatie met louter zwarte onderdelen oogt erg fraai. De oversized aluminium frameset heeft een rechte voorvork, en een stuur en stuurpen uit één stuk. Fijn is dat de kabels bijna niet zichtbaar zijn. Dat maakt je ‘dashboard’ netjes opgeruimd. Op je stuur vind je niets meer dan twee remhendels en één versnellingshendel. Het display en de bediening van de motor zitten op de bovenzijde van de onderbuis.

Canyon Commuter_ON 7 Wmn

De cleane cockpit van deze snelle vogel

De fiets heeft drie ondersteuningsstanden, aangegeven in groen, blauw en rood. Die ondersteuning is lekker direct, zonder dat je het idee hebt dat de fiets er met je vandoor gaat. De cassette heeft een tandwiel voor ieder terrein. Met 51 tandjes op je grootste achtertandwiel trap je zo naar het fort op de Ehrenbreitstein, bij Koblenz. Even de versnelling op blauw, trappen en je zoemt omhoog. Het motortje maakt een vriendelijk geluid. Je kunt er tot zo’n 120 kilometer mee rijden, mits je hem in de Eco-stand zet (groen). Je zou de Commuter:On een ‘sportfiets met’ kunnen noemen. Hij is van zichzelf al erg licht, reactief en vlot. Daarom heb je niet steeds de volle ondersteuning nodig. Dat maakt hem energiezuinig, waardoor je extra lang kunt rijden op één accu. De fiets daagt je dan ook uit. Om gewoon die berg op te rijden of nog even een rondje extra te maken. Fijn hoor, zo’n vlieggewicht.

Canyon Commuter_ON 7 Wmn

Fijn vlieggewicht

De Canyon Commuter:ON 7 Wmn kost € 3.299,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.