Merida Espresso EP8 e-bike Proefrit
In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Merida Espresso EP8: ‘Een beetje pit past bij deze straffe bak.‘
Merida Espresso EP8
Merida Industry Co. is een grote producent van fietsen uit Taiwan. Dat eiland is een flink aantal kilometers verwijderd van de Veluwe, waar we onze testrit doen, maar Merida is ook hier in Europa goed vertegenwoordigd. Zo heeft het een eigen research- en developmentcentrum in Duitsland. En daar komt steeds meer nadruk te liggen op de e-bike. Logisch, want de e-bikemarkt blijft groeien.
Trekking- en stadsfietsen met ondersteuning dragen bij Merida de naam eSPRESSO. Deze even sportieve als comfortabele eSPRESSO e-bikes van Merida kregen een technische make-over voor 2021. Het resultaat? Ze hebben nóg meer pit en reikwijdte. Zo heeft deze eSPRESSO een EP8 e-bikemotor van Shimano gekregen. Deze is door het flinke koppel van 85 Nm zelfs geschikt voor gebruik in heuvel- en bergachtig terrein. In eerste instantie ontwikkelde Shimano de EP8 voor gebruik in elektrische mountainbikes. De motor is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, de Shimano E8000, maar is ook 10 procent kleiner, 300 gram lichter en de motor heeft 36 procent minder mechanische weerstand.
Optrekken als een raket
Je schakelt het systeem in met knoppen op de computer, de accu of met een knop op het frame, die zich meestal op de bovenbuis bevindt. Er zijn drie standen: Boost geeft de maximale 85 Nm koppel: met een paar trappen ben je al op snelheid. Trail geeft ook de maximale 85 Nm, maar reageert wat gematigder op de inspanningen van de rijder. De Eco-stand stopt bij 30 Nm. Omdat je zo minder verbruikt, heb je een grotere actieradius, maar je zult ook ook zelf wat harder moeten trappen. En dat is helemaal niet erg, want de eSPRESSO EP8 is duidelijk gemaakt voor mensen die houden van sportief fietsen.
Sportief gebouwd
Om die reden besteedde Merida ook veel aandacht aan het rijwielgedeelte. Het nieuwe EP8-model heeft een aluminium frame met steekassen, een Suntour NCX-voorvork en geeft je een licht sportieve zithouding. De accu is ingebouwd in de onderbuis. Opladen kan direct in de fiets of je neemt de accu mee naar binnen. Het display, de Shimano SC-E5003, heeft een functie waarbij je exact kunt aflezen hoeveel bereik je nog hebt bij welke stand. In Eco moet je het zo’n 130 kilometer kunnen volhouden. Gebruik je vaak Trail of Boost, dan heb je een bereik van circa 90 kilometer.
Lekker solide
In vergelijking met de ook al fijne Shimano E8000-motor is de EP8 net wat pittiger, en zit je in no-time op 25 kilometer per uur. Niet alleen optrekken doet de eSPRESSO als een raket, doortrekken ook. Wat opvalt is dat de motor niet opvalt: je hoort hem praktisch niet. Ook fijn zijn de zeer krachtige schijfremmen en de 50 millimeter dikke Continental Contact Cruiser-banden. Dat voelt allemaal lekker solide aan. Het enige wat deze e-bike van zijn berijder vraagt, is een beetje sportieve instelling. Tuurlijk, je kunt er best relaxed mee rijden, alsof het een latte macchiato is. Maar een beetje pit past net even beter bij deze straffe bak.
Tot slot: 5 grote pluspunten
- Het grote maximale koppel van 85 Nm geeft je extra vermogen. De EP8-motor levert dit soepel en direct, zodat je naast een natuurlijk rijgevoel ook een groot gevoel van controle ervaart.
- Met de E-Tube Project- app kun je thuis de ondersteuning en het display precies instellen zoals je wilt. Zo kun je kiezen uit tien ondersteuningsniveaus en vijf soorten startondersteuning. Het is ook mogelijk om exact het maximale koppel in te stellen voor de drie verschillende modi: Eco, Trail en Boost. Tevreden? Dan sla je je voorkeuren op als profiel. Via het display wissel je eenvoudig tussen profielen. Zo kun je voor verschillende soorten ritten verschillende instellingen maken.
- Dat de eSPRESSO een lichte en wendbare fiets is, komt mede doordat de motor lekker compact is. Met een gewicht van 2,6 kg is de EP8 300 gram lichter dan zijn voorganger.
- Ondanks zijn grote vermogen maakt de EP8 weinig geluid. Zo kun je onderweg ongehinderd genieten van de omgeving.
- Dankzij de grote accu van 630 Wh kun je lekker lange ritten maken. Na duizend volledige laadcycli heeft de accu van de EP8 nog altijd 60% van zijn maximale capaciteit.
De Merida Espresso EP8 kost € 4.099,- en vind je op de WEBSITE van het merk
Fotografie: Remco Veurink
Reacties