Inversteren in fietsvoorzieningen beter voor iedereen

0

Investeringen in fietsvoorzieingen zorgen ervoor dat de bereikbaarheid van mensen tot 8 keer beter wordt. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft en Move Mobility in opdracht van onder meer de Fietsersbond en Milieudefensie. Naast bereikbaarheid verbetert ook de luchtkwaliteit fors.

Fietsvoorzieningen

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur. Daarvan gaat 60 procent naar wegen. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg bleek dat de bereikbaarheid tot 8 keer beter werd met investeringen in fietsvoorzieingen in vergelijking met investeringen in autowegen. Deze investeringen zijn naast beter voor de bereikbaarheid ook vele malen goedkoper. Ook de stikstofdioxide, die nu de bouw hindert, daalt bij investeringen in de fiets en het ov in vergelijking met auto-investeringen.

Gecombineerde investering in ov en fiets

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het ov en investeren in de auto met elkaar vergeleken. Conclusie: in alle gevallen is investeren in de fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Investeren in fiets en OV heeft gezamenlijk een nog sterker effect op de bereikbaarheid. Het leidt ook nog eens tot verbetering van milieukwaliteit, verkorting van reistijd, lagere gebruikskosten, minder beslag op openbare ruimte en betere gezondheid. Het onderzoek bewijst dat de combinatie van fiets en ov heel goed kan concurreren met de auto, in de onderzochte regio’s.

Fiets- en ov-investeringen: goed voor iedereen

Alle investeringen in fiets en ov zijn ook goed voor de automobilist. De meeste automobilisten reizen soms met de auto en gaan soms met de fiets. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker wordt, nemen zij vaker de fiets of de trein. Hierdoor is er meer ruimte op de weg voor de automobilist die geen keus heeft. Het onderzoek laat zien dat investeringen in verkeer voor verschillende mensen heel verschillend kan uitpakken. Eerder onderzoek van SEO Economisch Onderzoek wees al uit dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg veel meer, terwijl de lage inkomens afhankelijk zijn van het ov en/of de fiets. Door betere ov- en fietsvoorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit. Lees HIER meer over het onderzoek.

 

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie