Nieuw: Cannondale Canvas Neo 1

0

Het Amerikaanse Cannondale introduceerde 25 oktober een aantal nieuwe E-Bikes: de Treadwell Neo, Tesoro Neo en de Canvas Neo. Deze laatste staat hier centraal.

Urban

Cannondale heeft haar e-Bikes voor ‘op de weg’ ingedeeld in Fitness, Trekking en Urban. De Treadwell valt onder ‘fitness’, Tesoro bij ‘Trekking’ en de Canvas? Urban! In ‘goed’ Nederlands: stedelijk. De Canvas Neo is er in de Neo 1 en 2 en allebei in standaard en ‘remixte’. Dat ‘remixte’ is een dan weer een mooi woord voor ‘lage instap’. Zo’n woord ‘remixte’ impliceert dan ook meteen dat we niet meer kunnen spreken van M of V…  Voegen we dan een omschrijvingen als ‘Rugged Urban Machine’ en ‘carbonesc’ toe en dan weet -of voel- je meteen dat we hier niet met ‘zomaar een E-bike’ van doen hebben. Het gaat Cannondale uiteraard om de producten, maar zeker ook om de beleving -die krijg je er gratis bij. Hoe dan ook: als je de zacht glanzend zwarte Neo 1 ziet staan denk je -als je wel eens in de USA bent geweest- aan een zogenaamde ‘Black Car’. Zo’n imposante verschijning op vier wielen. Met geblindeerde ramen en een benzine slurpende V4 onder de motorkap. Nou deze Neo 1 slurpt helemaal niks! Gewoon, trappen en als extra stroom als ondersteuning. Lekker eco.

Geen poespas

Een stevig aluminium frame met middenmotor van Bosch ( de Performance Line CX 250 w), in de onderbuis ingebouwde Bosch PowerTube 500Wh accu en een rechte ‘oversized’ carbon voorvork bepalen het beeld van deze E-Bike. Daarbij de groot uitgevoerde schijfremmen, het brede stuur en de flinke ballonbanden (Schwalbe G-One Speed Performance, 29 x 2.35″). Verder geen poespas: een mooi koplampje, reflectie in de lak verwerkt, geen slot, platte spatborden, derailleur op het achterwiel, miniscuul bagagerek -waar een tas aanpast. Het is duidelijk géén boodschappenfiets. ‘Carbonesc’? Dat is een soort omschrijving van aluminium wat er uitziet als een carbon frame.. Als je op het zadel zit en je kijkt naar de bovenbuis oogt de Neo ook als A carbon en B als een Amerikaanse motorfiets.

Harley

Het is de mix van de krachtige CX motor, het brede stuur en het zeer stabiele onderstel wat maakt of je op een Harley. Beetje cruisen door de stad, turbo knop indrukken, een versnelling erbij van de 10– ‘klak!’ hoor je- en gas erop. Ehhh… trappen dus. Het is een mooi fitness apparaat. En nee, niet voor in de gym, maar gewoon lekker buiten. En het is toch ook wel hard werken; rechtdoor loopt de Neo als op rails, maar wil je een bocht in dan dien je het voorwiel (lees: de dikke band!) wel stevig in te sturen. Na de bocht het stuur weer recht en gaan. Wij zouden het stuur iets inkorten; tenminste als je vooral ‘urban’ rijdt. Zo’n breed stuur is helemaal in bij MTB’s, maar in druk stadsverkeer zit nogal wijd op de fiets. Vier maten, een prijs: 3799 euro. Een flinke prijs. Maar je koopt net wat meer dan een gewone e-bike. Een stoer apparaat met goede en krachtige ondersteuning, betrouwbare motor van Bosch en een aankleding van de fiets met onderdelen die prima bij de omschrijving ‘Rugged Urban Machine’ passen. www.cannondale.com

O ja: in de tekst komen twee benzineslurpers & een motorfiets ter sprake… Welke van de 3 nu het meest aanschuurt tegen de Carver? ehhh… eigenlijk alle drie wel. Fijn is wel dat de C’dale alleen spierkracht nodig heeft. En stroom uit de accu ( correctie: er past een extra accu op de onderbuis)

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie