Koud of juist warm: wat drink jij op de fiets als het kwik stijgt?

4

Wat is nou beter, een koud of een warm drankje? (credit: Shrey Gupta -Unsplash)

Is het warm weer, of misschien zelfs heet, dan ben je misschien geneigd koude dranken te drinken. Heerlijk kan dat zijn! Wel schijnt het averechts te werken. Verknocht aan koel? Met onze tips houd je je drankje lekker fris.

Wat drink jij op de fiets?

Hoe het lijkt te zittten met warme en koude dranken bij hoge temperaturen? Zo: een koude drank zou je lichaamstemperatuur tijdelijk laten dalen. Je interne thermostaat, die continu je temperatuur in de gaten houdt, zorgt dan dat je lichaamstemperatuur wat stijgt, waardoor je het juist warmer krijgt. Daarom zou het beter zijn om warme of lauwe thee te drinken bijvoorbeeld. De hitte daarvan zou voor een tijdelijke verhoging van je temperatuur zorgen. Je lichaam zet je thermostaat dan wat lager.

Ook kun je door het drinken van een lauw of warm drankje meer gaan zweten. Zweten is een manier voor het lichaam om warmte kwijt te raken. Wel kun je het daardoor eerst wat warmer krijgen voor je afkoelt. Het zweet kan je letterlijk even uitbreken.

Wat voor jou het beste werkt, of wat je prettiger vindt, is persoonlijk. Sommige mensen hebben het snel warm door het fietsen anderen minder snel. Sommige mensen kunnen goed tegen warmte, andere niet. Neig je naar een lauwe of warme drank, dan zit je praktisch gezien in ieder geval goed bij hoge temperaturen. Het water in je fles of bidon is in een mum van tijd niet meer koud.

Blijf vocht aanvullen

Hoe dan ook is bij een hogere buitentemperatuur de vochtbehoefte hoger. Je krijgt als het goed is meer dorst en het is verstandig om meer te drinken. Zeker als je (intensief) fietst. En ook als je op een e-bike zit. Het is niet alsof je dan helemaal niets doet.

Door goed te drinken, blijft je lichaam beter werken en ‘presteren’.
Het belangrijkste is daarom dat je drinkt waar je zin in hebt om zo vocht en zouten aan te vullen
.

Daarbij kan een echt koude drank zomers heerlijk zijn, maar ook lastig uitvoerbaar. Daarom deze drie tips.

ZO HOUD JE HET KOEL

  • Vul je bidon of fles voor de helft met ijsklontjes. Haal deze pas uit de koelkast op het moment dat je opstapt.
  • Wikkel je bidon of fles in een natte, koude sok of lap, dan blijft deze langer koud. Eventueel doe je onder de sok of lap ook nog een laagje aluminiumfolie.
  • Gebruik een goede geïsoleerde fles of bidon gebruiken, een themosfles dus.

Heb je nog een drinktip die je wilt delen – of hij nu warm of koud is? Laat het ons weten en reageer helemaal onderaan de pagina.

Deel.

Over de auteur

4 reacties

  1. M. Ouwehand op

    Neem extra bidons mee in een klein koeltasje voor verversing onderweg.
    De bidons vul ik met koud water en 2 of 3 grote ijsklonten.
    In het koeltasje doe ik uiteraard ook nog 2 kleine koelelementen erin.
    Werkt perfect !!

  2. Githa de Kuyssche op

    Een koeltasje mét koelelementen: supergoede tip, bedankt.

  3. Denk ee ook om zout water te drinken als het erg warm is. Wij fietsen nogal eens in de tropen bij 30 plus graden. Met zweet verlies je veel zout. Gevolg: je voelt je slap, je kunt koorts krijgen zelfs. Wij hebben in die omstandigheden daarom altijd twee bidons: 1 met schoon water, 1 met zout water. Hoe weet je of je zoutgebrek hebt? Makkelijk: het zoute water smaakt dan hemels.

  4. Githa de Kuyssche op

    Heel belangrijk inderdaad! Bedankt. Door het zout neemt je lichaam het vocht beter op. Bij zulke temperaturen, in zulke omstandigheden kan ORS ook handig zijn – voor het geval dat. Oral Rehydration Solution bevat suikers en zouten. Ook dit helpt het lichaam om beter vocht op te nemen.

Geef je reactie