Proefrit: Rose Xtra Watt Plus

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot trekkingfiets. Nieuw op het fietspad: de Rose Xtra Watt Plus. Een fijne alleskunner die nooit moe wordt. We testen hem in thuishaven Bocholt. ‘De dag kan niet lang genoeg duren’

In een notendop

Van trekking bikes tot mtb’s en van racers tot aan gravelfietsen. En van al deze modellen zijn er e-uitvoeringen. Deze gloednieuwe Xtra Watt Evo Plus bijvoorbeeld. De fiets maakt deel uit van de E-Urban & E-Hybrid-collectie.

Voor wie

Voor iedereen die een moderne e-bike zoekt, die eigenlijk alles kan: van A naar B, van huis naar werk, daarna door naar de supermarkt en als het lekker weer in de avond een extra ommetje. Een betrouwbare alleskunner, met een gedegen afmontage.

Rijeigenschappen

De nieuwe Xtra Watt is er in verschillende versies ( zie ook Merk & Model). We konden met de versie met Alfine 11-speed naaf op pad. En wat opvalt is dat bij de frames met bovenbuis een net wat ander stuur is gemonteerd dan bij de uitvoeringen met lagere buis. En het vrij rechte sportieve stuur is gemonteerd in een flink oversized verstelbare stuurpen -met aparte ruimte voor het display. De Bosch-motor heeft vier standen. Schakelen doe je rechts met de Shimano Alfine SLS700 ‘Trigger Shift’ hendel met cijfers, van 1 tot 11. De ‘versnellingsbak’ is verbonden met de motor waardoor je via het display goede raad krijgt als je te zwaar trapt bijvoorbeeld. Fijn zijn de 50 mm banden en de krachtige schijfremmen. De Active Line van Bosch is minder krachtig of fel dan de Performance lijn, maar voor het beoogde doel (lees: van van A naar B enz.) van de Xtra Watt is die uitermate geschikt. En doordat de nieuwe Xtra Watt een grotere accu (625 Wh in plaats van de oude 500 Wh) heeft kan de dag gewoon lekker lang duren. En is het dan donker? De knappe LED-verlichting gidst je zonder problemen naar je eindbestemming.

Merk & model

Aan het begin van de 20e eeuw, in het jaar 1907, richtte Heinrich Rose de eerste fietsenwinkel op in de Westfaalse stad Bocholt. Naast een fysieke winkel specialiseerde Rose zich ook als postorderbedrijf. In 2005 opende Rose de Biketown in Bocholt met ruim 6.000 m². Als klant kun je zowel een fiets online bestellen en afleveren of in de winkel kopen.

De Xtra Watt is er in twee uitvoeringen, de ‘2’ met Shimano Alfine (€ 4066,-) en de ‘3’ met Enviolo Automatiq (€ 4472,-).

Technische details

Oversized aluminium frame, Bosch Active Line Plus middenmotor (65 nm), 625 Wh accu, Purion 300 display, SR Suntour verende voorvork, verende zadelpen, Selle Royal zadel, kabels door de stuurpen en onderbuis. Shimano Alfine 11-speed, Gates riem, crankstel met 50 tanden, freewheel met 22 tanden, Shimano schijfremmen, Racktime achterdrager, Lezyne LED verlichting, 50 mm millimeter Schwalbe Marathon banden. Verkrijgbaar in ‘Slate’ en ‘Sage’, in vier maten en zowel met bovenbuis, midstep en lage instap.

Opvallend

De ingenieurs bij Rose hebben de samenwerking gezocht met gerenommeerde Duitse merken: zo is het bagagerek ontwikkeld door Racktime en is de specifieke stuurpen samen met Ergotec tot stand gekomen. Wie nog nooit van Racktime gehoord heeft: Racktime is een merk van Tubus GmbH (1988). En Ergotec? Een merknaam wat in 2009 ontstond binnen het Duitse bedrijf Humpert. Beide merken hebben zeer specifieke kennis van hoogwaardige fiets onderdelen -en dat weten ze bij Rose ook.

Goed om te weten

Zoals al hier vermeld: Rose fietsen zijn alleen te koop via Rose zelf. Het merk verkoopt de fietsen online en bij een aantal vestigingen in Duitsland. De dichtstbijzijnde is de zeer uitgebreide Biketown in Bocholt, een klein uurtje vanaf Arnhem. Een zeer uitgebreide collectie Rose fietsen en heel veel accessoires en kleding. En ze hebben er prima Kaffee und Kuchen.

Plussen & minnen

+ rijdt heerlijk

+ nette prijs/kwaliteitverhouding

– geen dealers in Nederland

Rose Xtra Watt Plus 2 € 4066,-

rosebikes.com

Tekst Menno Grootjans Foto’s Joris Knapen

Lees ook!

Proefrit: Friese fietsen

Deel dit artikel

Over de auteur

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *