Giant StormGuard E+ 2 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Giant StormGuard E+ 2 die onlangs werd verkozen tot E-bike van het Jaar 2023: ‘Er gaat een wereld voor je open.

Giant StormGuard E+ 2

Luxe: deze StormGuard heeft zowel voor als achter vering

Giant StormGuard E+ 2

Ga je graag op reis en schuw je fietsuitdagingen niet, dan is de Giant StormGuard E+ 2 misschien wel wat voor jou. We maakten kennis met deze fiets en er ging een wereld voor ons open.

De Giant StormGuard E+ is er in twee uitvoeringen. Dit is de E+ 2, met een oversized ALUXX SL aluminium frame, gekoppeld aan een eveneens aluminium achtertrein. Waarom ik dit zo specifiek noem? Omdat de StormGuard zowel voor als achter vering heeft. De achtervork is gelagerd in het hoofdframe met een Fox-veerelement. Het voorwiel zit in een geveerde SR Suntour-voorvork. Beide dempers hebben een veerweg van 100 millimeter. Die zorgen ervoor dat alle hobbels en trillingen onderweg opgeslokt worden.

Lees ook: Fiets Awards – Winnaars 2023

Giant StormGuard E+ 2

Giant noemt de StormGuard een all-terrain, full suspension adventure e-bike. En dat klopt volkomen

Goed voor 20 kilo bagage

Het forse bagagerek achter zit vast aan het hoofdframe, waardoor het achterwiel alle ruimte heeft om te rea­geren op de vering – het rek kan 20 kilo aan bagage hebben. Niet alle rijders zijn even zwaar, daarom is het fijn dat je de vering voor en achter kunt instellen. Zelfs onderweg: op de Fox zit een hendeltje waarmee de vering af te regelen is.

De fiets heeft een Gates CDX Carbon-aandrijfriem. Deze wordt op spanning gehouden met een spanner. Superslim bedacht door Giant

Motortje? De krachtige Giant SyncDrive Pro2

De E+ 2 heeft een nieuwe, compacte Giant SyncDrive Pro2-middenmotor met 85 Nm. Op het stuur vind je de ergonomisch ontworpen Ride­Control Ergo 2-bedieningsunit. Alle benodigde data zijn prima af te lezen op het RideDash Evo-display, dat geïntegreerd zit in de stuurpen. In één oogopslag zie je belangrijke rijgegevens, zoals rijtijd, afstand, snelheid, cadans en meer. Met behulp van de Giant RideControl-app kun je eventueel nog extra functies toevoegen, zoals routebegeleiding en hartslag.

Giant StormGuard E+ 2

De E+ 2 heeft een nieuwe, compacte Giant SyncDrive Pro2-middenmotor met 85 Nm

En de accu dan? EnergyPak 800Wh & EnergyPak Plus 250

In de onderbuis zit de EnergyPak 800Wh-accu die compatibel is met de Giant EnergyPak Plus 250 range extender, een extra accu waarmee je zonder opladen extra kilometers kunt maken. De fiets heeft een 5-speed Nexus-naaf en een Gates CDX Carbon-aandrijfriem, in plaats van een ketting. De riem wordt op spanning gehouden met, je verzint het niet, een spanner. Dat is handig, als je bijvoorbeeld het achterwiel moet demonteren voor onderhoud of een lekke band. Maar hij is vooral bedacht om de verschillen in spanning op te vangen die ontstaan door de werking van de vering. Een ingewikkeld verhaal, maar superslim bedacht door Giant. En nu, hup, de fiets op.

We testten de StormGuard niet alleen op de weg, we pakten ook bospaden mee

Handig zo’n dropperpost

Plaatsnemen op de StormGuard is al een hele ervaring. Die fiets heeft een dropperpost: met een hendel op het stuur kun je het zadel laten zakken zodat je makkelijk kunt gaan zitten. Daarna zet je eenvoudig het zadel op jouw ideale hoogte. Zo’n dropper zie je veel bij mountainbikes: als zich een uitdagende ­afdaling of sprong aandient, laat de berijder het zadel zakken om meer naar achteren te kunnen hangen, zodat hij een goede balans behoudt. Op een trekking e-bike zoals de StormGuard is het pure luxe. De hoogwaardige, instelbare SR Suntour-voorvork zorgt in combinatie met de achtervering voor een uiterst soepele en comfortabele rit. Eenmaal op de weg of in het bos – want je kunt er alle kanten mee op – is het een heerlijk rijdende e-bike.

Giant StormGuard E+ 2

De hoogwaardige, instelbare SR Suntour-voorvork zorgt voor een uiterst soepele en comfortabele rit

Stil, krachtig en soepel

De fiets heeft vijf ondersteuningsniveaus: Power, Sport, Active, Basic en Eco. Voor ­gewoon toeren zijn Eco en Basic prima. Wil je net wat meer power, dan zijn de drie andere standen een goede keuze. Maximaal 210 kilometer kun je op een volle accu rijden. De motor reageert zodra je kracht zet op de pedalen. Dat is mede te danken aan de PedalPlus 6-sensortechnologie, die precies meet hoeveel kracht je op de pedalen uitoefent, zodat de motor altijd de juiste ondersteuning geeft. Zo fiets je heel natuurlijk en in balans.

De fiets heeft een 5-speed Nexus-naaf

Automatische ondersteuning

Doordat het systeem ook acceleratie en ­hellingshoek meet, is het mogelijk om naast de vijf ondersteuningsstanden ook automa­tische ondersteuning te bieden. Dat gebeurt via de Smart Assist-modus: de motor bepaalt dan zelf hoeveel ondersteuning nodig is. Welke modus je ook kiest: de motor hoor je nauwelijks. We hebben met eerdere versies gereden van de Giant SyncDrive, maar deze SyncDrive Pro2 gaat echt een stap verder. Hij is stil, krachtig en soepel.

Giant StormGuard E+ 2

Op het stuur de ergonomisch ontworpen Ride­Control Ergo 2-bedieningsunit

Hallo wereld

We testten de StormGuard niet alleen op de weg, we pakten ook bospaden mee en zelfs een deel van een MTB-parcours. Het was een feest. Met de achtervering half open, in combi met de SR Suntour-voorvork, gleden we als het ware over het parcours. De dikke remmen werken prima en het schakelen is een eitje. Je hoeft natuurlijk niet een mountainbikeparcours op, maar het laat wel zien dat met deze nieuwe Giant je fietswereld ineens een stuk groter wordt. Giant noemt de StormGuard een all-terrain, full suspension adventure e-bike. Klopt volkomen. Er gaat een wereld voor je open!

De Giant StormGuard is er in S, M, L, XL en in twee uitvoeringen.
De Giant StormGuard E+ 1 kost € 8.299,- en de Giant StormGuardE+ 2 € 6.799,-
Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.