Proefrit: Koga Colmaro Extreme-S
In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot trekkingfiets. Ja, je kunt een all inclusive boeken. Of een cruise. Of met de camper op pad. Óf je koopt deze sportieve Koga Colmaro Extreme-S, waarmee de wereld voor je ligt.
In een notendop
Grint, bospaden, zandwegen, klinkerwegen, slecht asfalt, klimmetjes, bikepacken op vakantie, tentje mee. Verder gaan dan dat je ooit had gedacht. Dat kan allemaal met een moderne gravelbike.
Voor wie
Ja, je kunt een standaard fiets kopen, maar… welk model, welke groep en wat voor bandjes? Voor veel liefhebbers is het een dikke plus om zélf een fiets samen te kunnen stellen. Je kunt volop je lol op met deze Colmaro Extreme-Signature van Koga. Zowel bij de pret van het samenstellen als bij het daadwerkelijk fietsen natuurlijk.
Rijeigenschappen
Terracotta Matt. Mooie kleur! Iets aflopende bovenbuis, ronde zadelpen, chique kleuren, breed stuur en de lekker ‘bolle’ banden. Eenmaal op het zadel: je wordt nooit verrast. Je zit relatief ontspannen op de fiets; zeker niet plat weggedoken achter het stuur. Mede daardoor rijdt deze fiets rijdt gewoon erg ongecompliceerd. De lange wielbasis en luiere balhoofdhoek maken deze gravelbike stabiel waardoor die zijn route als vanzelf vindt, ook op wat ruiger terrein. Dat Koga voor de brede 50 millimeter banden heeft gekozen is te prijzen. Dit verhoogt de stabiliteit en zorgt ervoor dat je je altijd veilig voelt. Het is ook voor niet voor niets dat veel e-bikes tegenwoordig van dit soort brede banden hebben; dus ook bij hogere snelheden zorgt het rubber ervoor dat je altijd lekker fietst. Dan nog even de onderdelengroep. De mechanische 12-speed-gravelgroepset met twee kettingbladen van Shimano presteert gewoon prima. In wezen is de Colmaro de nog meer sportieve versie van de WorldTraveller. Je hebt alle versnellingen aan boord die je nodig hebt! Je kunt, als je wilt, als je op vrijdagmiddag besluit het hele weekend er lekker erop uit te trekken een paar tassen aan de Tubus en de twee Drybags aan de Anycase voordrager te bevestigen en: gaan! Of je neemt meteen een paar weken vrij. Dat kan ook.
Merk & model
KOGA (in hoofdletters!) is een Nederlands fietsmerk, gevestigd in Heerenveen. Koga valt onder Accell Nederland net zoals Batavus en Sparta. KOGA heeft van meet af aan sportieve fietsen. Waaronder twee type gravelracers: de Roqua serie heeft een carbon frame als basis, de Colmaro een aluminium kader. De Colmaro is er in vier uitvoeringen (vanaf € 2499,-) en vanaf dit jaar kun je je eigen Colmaro samenstellen. Eentje die helemaal klaar staat om te gaan bikepacken. Zie ook ‘Goed om te weten’.
Technische details
Aluminium frame in combinatie met een rechte carbon voorvork. Nokjes op het frame en de voorvork voor de montage van spatborden, dragers en tassen. Shimano GRX 12-speed, standaard met 46/30 kettingbladen voor, 11/36 kransjes achter. DT Swiss-wielen, Shimano-schijfremmen, Schwalbe G-One Bite 50 mm banden, aluminium zadelpen aluminium stuurpen, San Marco-zadel, Tubus achterdrager, Anycase voordrager, in XS, S, M, L, XL. 11,00 kilo (M)
Opvallend
Er zijn vier modellen Grenoble. De C5, C5 HMB, C7 + en C8. Deze C5 heeft een vernieuwd frame: het verschil met de 2024-uitvoering is vooral te zien bij de vloeiend verlopende onderbuis en de kabels: die lopen voortaan via de balhoofdbuis het frame in. Uit het zicht dus. De andere modellen hebben nog het ‘oude’ frame; daar lopen de kabels en leidingen nog deels buitenlangs. Technisch helemaal in orde trouwens!
Goed om te weten
Je gaat naar de site van Koga, klikt Signature aan en Colmaro Signature en je kunt gaan kiezen. Je hoeft niet bang te zijn dat je ‘online’ meteen moet afrekenen, want Koga stelt dat ‘na een vrijblijvende reservering bij de gekozen dealer zal de configuratie besproken worden en definitief gemaakt worden’. Jouw Koga wordt dus geleverd via de dealer. We kozen uiteindelijk voor een versie met een standaard GRX 12-speed groep en met extra’s als een Tubus bagagedrager en twee XLC Anycases aan de zijkant van de voorvork. Je kunt ook voor een versie met Rohloff 14-speed naaf in combinatie met een recht stuur gaan (dan kost die ruim 4800 euro ).
Plussen & minnen
+ standaard 2 X 12 aandrijving
+ gewicht
– prijs (er zijn ook gravelbikes met een carbon frame voor dit bedrag).
Koga Colmaro Extreme-S vanaf € 2799,-, koga.com
Tekst Menno Grootjans Foto’s Joris Knapen
Reacties