Qwic Premium i + Auto e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Qwic Premium i + Auto e-bike: ‘Het mooie van zo’n automaat is dat je in principe niks hoeft te doen. Nou ja, je moet alleen maar trappen.

Qwic Premium i + Auto

‘Steeds meer jongeren lessen in een automaat’, kopte een landelijk dagblad onlangs. De versnellingsbak lijkt het moeilijk te hebben. De reden? Een elektrische auto heeft geen ‘bak’, maar een automaat. En die trend zie je langzaam ook bij de tweewielers. Bij deze Qwic Premium i + Auto bijvoorbeeld.

Het Amsterdamse Qwic heeft een uitgebreide serie Premium modellen; zes stuks. Deze vallen onder het kopje ‘comfort’.  Zo’n Premium i + Auto is dus echt lekker rechtop zitten en zo gemakkelijk mogelijk van A naar B trappen. Het is voor alles een stabiele, prima rijdende e-bike. Met goede verlichting, oversized remmen en een flinke accu.

Rijeigenschappen I

Het mooie van zo’n automaat is dat je in principe niks hoeft te doen. Nou ja, je moet alleen maar trappen. ‘Schakelen’ gaat automatisch; de Enviolo naaf past zich aan de hoeveelheid kracht die jij als berijder levert. Je stelt eerst het aantal omwentelingen in – op het display heet dit ‘cadence’. Dat gaat via de controler op de linkerzijde van het stuur. Je drukt het knopje met de ‘I’ in en dan kun je door + en – meer of minder omwentelingen in stellen, 60 bijvoorbeeld. Dan ga je trappen en dan zorgt de samenwerking tussen de achternaaf en de ondersteuning van de Bafang M420 middenmotor ervoor dat je altijd 60 omwentelingen per minuut trapt. Wil je lichter trappen dan stel je dat dus heel eenvoudig in, ook onderweg.

Daat is-ie: de Enviolo

Rijeigenschappen II

De fiets schakelt automatisch terug wanneer je stilstaat waardoor je in een lichte versnelling makkelijk wegfietst. De motor zelf heeft vijf ondersteuningsstanden. Je merkt duidelijk het verschil tussen ‘2’ en ‘4’. Niet in absolute snelheid, wel bij het optrekken en de extra kracht bij de ondersteuning.

Het is een echte ‘urban’ e-bike met een compact stuur. In en om de stad stuur je de Qwic daarmee zo een bochtje in. Lekker stabiel en prima reagerend op hoe hard je trapt. De motor is fijn stil, het ‘schakelen’ van de Envilo gaat gepaard met een licht zoemend geluid. Fijne fiets!

Een echte ‘urban’ e-bike met een compact stuur

Model

De Qwic Premium fietsen vallen zoals gezegd onder het kopje ‘comfort’. Er is een Premium model vanaf 1999 euro. De twee modellen met automaat zijn de i Auto en de i + Auto – de + staat dan voor de iets krachtigere middenmotor: 80 nm tegenover de 65 nm van de i Auto.

De 80 nm motor van de Premium i Auto +

Techniek

Oversized aluminium frame, heren- en damesuitvoering, stevige verende voorvork van Suntour, Bafang M420 motor (80 nm), accu in de onderbuis, Tektro schijfremmen, Schwalbe Energizer 47 millimeter banden, ketting, Enviolo Automatiq naaf, verstelbare stuurpen. Standaard is de Premium i + Auto voorzien van een 400 Wh accu, maar tegen een meerprijs van 270 euro kun je ook kiezen voor een 540 Wh accu.

Je stelt het aantal omwentelingen in via de controler op de linkerzijde van het stuur

Opvallend

Qwic heeft bij de i Auto duidelijk de nadruk gelegd op de techniek. Zo vooruitstrevend als de aandrijving is, zo ingetogen is de vormgeving van de Qwic. Alles zit er op en eraan, en het Amsterdams bedrijf koos voor een (goed werkende) standaard verende voorvork, verende zadelpen en een relatief eenvoudige stuurinrichting. En niet voor een prijzige Gates-riem, maar voor een ketting. Daardoor is de i Auto heel prettig geprijsd; ruim 3200 euro is niet niks, maar gezien de techniek heel netjes. Deze Qwic is een goed voorbeeld van wat we nog gaan zien op de Nederlandse fietspaden.

Achter de kettingkast verborgen? Geen riem maar een ketting

Merk

Het Nederlandse Qwic is er sinds 2006. Vanaf het begin heeft het bedrijf zich gericht op mobiliteit -en ‘dus’ e-bikes. Niet heel vreemd: Qwic is gevestigd in Amsterdam. Afgelopen seizoen is Qwic volop bezig geweest met ‘exposure’; je zag het merk onderweg op bilboards en er waren commercials op televisie. Het merk werkt met plaatselijke dealers.

Plussen & minnen

+ Goed werkende i Auto
+ Uitstekende ondersteuning
+ Gewoon fijn rijgedrag

– Veel kabels & leidingen bij het stuur
– Iets meer uitstraling zou wel mogen!

De Qwic Premium i Auto kost vanaf januari € 3399,- (400Wh accu) en de Premium i +Auto € 3699,- (400Wh accu). Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.